۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۵
کد خبر: ۶۱۴۹۳۰

ماموریت خطرناک هواپیماهای جاسوسی آمریکا در ونزوئلا

ماموریت خطرناک هواپیماهای جاسوسی آمریکا در ونزوئلا
پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا بر فراز ونزوئلا نشان می دهد که تحولات جدیدی در راه است.

به گزارش خبرگزاری رسا، از ماه ژانویه تاکنون کشور ونزوئلا با یک بحران سیاسی دست به گریبان است؛ بحرانی که با اعلام ریاست جمهوری خودخوانده از سوی «خوآنگوآیدو» و تلاش وی برای برکناری «نیکلاس مادورو» رییس‌جمهور وقت و قانونی ونزوئلا آغاز شد. آمریکا و متحدانش از جمله کشورهای اروپایی در حمایت از گوآیدو، او را به عنوان رییس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناختند. در مقابل، کشورهای چین و روسیه بر پشتیبانی خود از مادورو به عنوان تنها رییس‌جمهور قانونی ونزوئلا افزودند.

تنش کاراکاس- واشنگتن از بهمن سال گذشته و از زمانی که خوان گوایدو سرکرده شورشیان ونزوئلا با برخورداری از حمایت واشنگتن، عنوان ریاست‌جمهوری را غصب کرد، بالا گرفته است. امروز «دیاسدادو کابلو» معاونت حزب سوسیالیست ونزوئلا، از احتمال ورود تفنگداران دریایی آمریکا به این کشور خبر داد. اما وی هشدار داد که در صورت تحقق چنین پیش‌بینی، خروج آنها از ونزوئلا دشوار خواهد بود.

اظهارات وی که البته توضیح بیشتری در باره آنها ارائه نداد؛ در حالی ایراد می‌شود که حدود ۱۱ روز پیش، یک هواپیمای جاسوسی آمریکا حریم هوایی ونزوئلا را نقض کرد- اقدامی که به گفته خبرگزاری «اسپوتنیک» دیروز شنبه نیز تکرار شده است.

مرکز فرماندهی عملیات استراتژیک ونزوئلا با انتشار یک پیام توئیتری اعلام کرد: «روز شنبه بار دیگر هواپیماهای جاسوسی آمریکا به منطقه تحت کنترل ونزوئلا وارد شده و امنیت هوانوردی و معاهدات بین المللی را نقض کردند. آمریکا آشکارا به رویه توهین آمیز خود علیه کشورمان ادامه میدهد».

ظرف یک هفته گذشته این نخستین بار نیست که حریم هوایی ونزوئلا از سوی هواپیماهای آمریکا نقض می‌شود. این در حالی است که اواسط هفته گذشته، وزیر دفاع ونزوئلا این اقدامات آمریکا را یک تهدید جدی خواند. پیشتر در روز ۱۹ جولای (۲۸ تیر) نیز هواپیمای جاسوسی آمریکا حریم هوایی ونزوئلا را نقض کرده بود.

رأی الیوم در مطلبی در این باره آورده است: «هواپیماهای جاسوسی آمریکایی حریم هوایی ونزوئلا را به کرات طی دو هفته اخیر نقض کرده اند و مقامات ونزوئلا درباره آن هشدار دادهاند. تلویزیون دولتی «تلی سور» گزارش داده است که هواپیماهای جاسوسی از نوعپوسیدون ۳ ظرف ماه جاری بیش از شش بار حریم هوایی ونزوئلا را نقض کرده اند و آخرین بار اواخر هفته جاری رخ داده است. دولت ونزوئلا نظرش این است که این هواپیماها شبکه برق را هم علاوه بر جاسوسی هدف قرار می‌دهند به ویژه که برق در ونزوئلا هرازگاهی قطع می‌شود. کاراکاس، واشنگتن را به هدف قرار دادن شبکه برق ونزوئلا متهم می‌کند تا ملت را علیه دولت بشوراند.

رأی الیوم می‌افزاید: واشنگتن به ویژه از زبان جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا، ونزوئلا را تهدید می‌کند اما این تهدیدات را اجرایی نکرده است. این در حالی است که هواپیماهای جاسوسیپوسیدون ۳ حریم هوایی ونزوئلا را نقض می‌کنند و کاراکاس آنرا به مثابه عملیات جنگی محسوب می‌کند.

این رسانه در ادامه با اشاره به اینکه آیا ونزوئلا هواپیماهای جاسوسی آمریکایی را هدف قرار خواهد داد؟ نوشته است: با وجود برتری نظامی آمریکا، اما ونزوئلا موفق به رصد هواپیماهای جاسوسی پوسیدون ۳ شده است اما تاکنون آنها را سرنگون نکرده است و این به سبب حضور افسران در داخل این هواپیما است و علت خودداری در هدف قرار دادن این هواپیما هم ممانعت از پیشامد بدتر است. در داخل این نوع از هواپیماها بیش از ۳۰ کارشناس جاسوسی و شنود و پارازیت الکترونیکی مشغول فعالیت هستند.

رأی الیوم می‌نویسد: ونزوئلا تاکید کرده است که رصد این هواپیماهای جاسوسی نشان دهنده آن است که توان سرنگون کردن آنها را هم دارد به ویژه که سامانه اس ۳۰۰ را در اختیار دارد و ارتش ونزوئلا آموزش‌های گسترده‌ای به دست کارشناسان روس برای رصد این قبیل هواپیماهای جاسوسی و به منظور مقابله با هلی برن دریایی ناگهانی دیده است.

این رسانه در پایان می‌نویسد: رصد هواپیماهای جاسوسی آمریکا اقدام پیشرفته نیروی هوایی ونزوئلا محسوب می‌شود و شوکت و هیبت نظامی آمریکا پس از رصد هواپیماهای پیشرفته آن به دست کشورهای دیگر بر باد می‌رود؛ به ویژه که اخیراً ایران پوسیدون۸ را رصد کرده و هواپیمای گلوبال هاوک را سرنگون کرده است».

به هر حال آنچه درباره تحرکات آمریکا در ونزوئلا می‌توان گفت این است که واشنگتن از توطئه علیه دولت مشروع و قانونی ونزوئلا دست بر نمی‌دارد به ویژه که مقامات این کشور از جمله مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا همواره گفته اند که واشنگتن جنگ در ونزوئلا را رها نخواهد کرد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا در پیامی در توئیتر نوشت: «ما به تلاش‌های خود برای پایان بخشیدن به حکومت نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا ادامه می‌دهیم».

آمادگی کاراکاس برای مقابله با هر ماجراجویی آمریکا

آمریکا در حال اعمال فشار به نیکلاس مادورو برای کناره‌گیری از قدرت است. در مقابل دولت ونزوئلا بر مقابله با تحرکات خصمانه آمریکا تاکید کرده است. در بهمن ماه گذشته «خورخه والرو» نماینده ونزوئلا در سازمان ملل متحد در گفتگو با خبرگزاری آناتولی تأکید کرد: احتمال دخالت نظامی آمریکا در امور داخلی کاراکاس زیاد بوده و میلیون‌ها نفر در این راستا برای مقاومت بلند مدت آماده هستند. مردم ما آماده استفاده از هر سلاحی برای مبارزه علیه آمریکا هستند. آمریکا با مقاومتی مانند آنچه در ویتنام روی داد مواجه خواهد شد. نیروهای آمریکا برای حرکت به سوی ونزوئلا برنامه ریزیمی‌کنند. احتمال دارد آمریکا برای نابودی دموکراسی در ونزوئلا مداخله نظامی بکند. مردم ما البته در مقابل نیروهای خارجی مقاومت خواهند کرد. آمریکا ۸ پایگاه نظامی در کلمبیا دارد و احتمالاً از این طریق برای حمله به وئزوئلا اقدام به حمله خواهد کرد. مردم ما عقب نشینی نخواهند کرد و در مقابل مداخله نظامی احتمالی سخت مقاومت خواهند کرد. آمادگی لازم برای مقابله با مداخله نظامی آمریکا انجام شده است. ترامپ منتظر آغاز جنگ جهانی سوم است. تمام طرفداران صلح در جهان باعث شکست مداخله نظامی که وی آرزوی انجام آن را دارد، خواهند شد».

به هر حال همانطور که گفته شد، آمریکا از جنگ اقتصادی، جاسوسی، قطع برق و هر ابزار دیگری برای به زانو درآوردن دولت مشروع ونزوئلا دریغ نمی‌کند. آمریکا به فشار اقتصادی، سیاسی و نظامی بر ونزوئلا و حمایت از مخالفان این کشور به منظور براندازی نیکلاس مادورو رییس جمهور قانونی ونزوئلا ادامه می‌دهد و همه قوانین بین المللی که بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها تاکید دارد را زیر پا می‌گذارد.

هدف آمریکا از این اقدامات چمبره انداختن بر نفت و منابع خدادادی دیگر این کشور آمریکای لاتین است. ما شاهد شکست سیاست‌های آمریکا در مناطق مختلف دنیا هستیم. آنها اشتباهاتی که در عراق، یوگسلاوی سابق، سوریه، لیبی واوکراین مرتکب شده اند را تکرار می‌کنند و حالا به ونزوئلا رسیده اند. آمریکا کشورهای آمریکایی لاتین را حیات خلوت خود می‌داند و هر گونه که می‌خواهد رفتار می‌کند. آمریکا به فشار و تحریم‌های اقتصادی برای ایجاد انفجار در داخل ونزوئلا ادامه می‌دهد اما ملت ونزوئلا این فشارها را مورد مخالفت قرار می‌دهند.

سیاست دولت‌های آمریکا بر مبنای دخالت در امور کشورهای دیگر و بهره گیری از همه ابزار بر براندازی حکومت‌های مخالف واشنگتن است. اینکه اخباری از احتمال ورود تفنگداران آمریکایی به ونزوئلا داده می‌شود و هواپیماهای جاسوسی آمریکایی به تحرکات خود در حریم هوایی ونزوئلا ادامه می‌دهند، گویا تحولات بسیاری است به ویژه که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مردی نیرنگ باز و دمدمی مزاج است که دستوری صادر می‌کند و از آن باز می‌گردد و احتمال هر اقدامی از جمله دخالت نظامی مستقیم آمریکا هم می‌رود./847/ب

منبع: مهر

ارسال نظرات