۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۶۱۵۲۶۹

جانسون؛ نسخه انگلیسی ترامپ

جانسون؛ نسخه انگلیسی ترامپ
به دلیل رفتار نژادپرستانه بوریس جانسون، عده ای وی را نسخه انگلیسی ترامپ می دانند.
به گزارش خبرگزاری رسا، بوریس جانسون با نام اصلی «الکساندر بوریس دو پِفِفل جانسون»، متولد ۱۹۶۴ در نیویورک، دارای تابعیت دوگانه آمریکایی ـ بریتانیایی بود که در سال ۲۰۱۶ از تابعیت آمریکایی خود صرف‌نظر کرد. اجداد جانسون ترکیبی از فرانسوی، آلمانی، ترکیه‌ای و یهودی هستند. مادر او «شارلوت جانسون وهل»، یک زن لیبرال و پدرش استنلی یک محافظه‌کار بود. جانسون در ابتدا به‌ عنوان روزنامه‌نگار ضد اتحادیه اروپا در بروکسل شناخته شد. سپس با حزب محافظه‌کار وارد سیاست شد و همزمان حضور در یک مجموعه طنز تلویزیونی بر شهرتش افزود. 
 
بوریس جانسون اخیراً با پیروزی در انتخابات درون حزبی حزب محافظه‌کار انگلیس، به‌ جای «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس، شد. 
 
مسئله‌ای که این روزها و پس از انتخاب جانسون مسلمانان را نگران کرده، اظهارنظرهای قدیمی وی درباره اسلام است چرا که وی قبلاً در مطلبی نوشته بود که «اسلام باعث شده است که جهان اسلام قرن‌ها از غرب عقب بیفتد». وی همچنین در ضمیمه‌ای که برای کتابش با عنوان «رؤیای روم» نوشته بود اظهار کرده: «چیزی در اسلام وجود دارد که در بخش‌هایی از جهان مانع پیشرفت و توسعه می‌شود».

مؤسسه «تل ماما»ی آمریکا که بر خصومت با مسلمانان نظارت دارد، این اظهارات جانسون را مشکل‌ساز دانسته و اعلام کرده است این مقام انگلیسی نشان داده که درک مناسبی از دین اسلام ندارد.

جانسون سال گذشته میلادی نیز در مطلبی، که برای روزنامه «تلگراف» نوشته بود، زنانی را که روبنده می‌پوشند به «صندوق پست» و «دزد بانک» تشبیه کرده بود. بنابراین، مسلمانان انگلیس اکنون این دغدغه را دارند که آیا جانسون همچنان بر مواضع قبلی خود در برابر مسلمانان تأکید دارد یا اینکه رویکرد وی در قبال اسلام و مسلمانان تغییر کرده است.
 
از دیگر مسائلی که امروز دغدغه مسلمانان انگلیس پس از روی کار آمدن جانسون به شمار می‌آید، نزدیکی وی با اسرائیل است، چرا که جانسون در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵، که شهردار لندن بود، سفری سه روزه به سرزمین‌های اشغالی فلسطین داشت و در بیت‌المقدس و در مقابل دیوار موسوم به «دیوار ندبه»(بخشی از دیوار غربی مسجدالاقصی) حاضر شد و در حالی که عرقچین معروف یهودیان را بر سر داشت، به سنت آن‌ها دست راست خود را بر دیوار گذاشت و به اصطلاح به نیایش پرداخت. او که مذهب رسمی خود را مسیحیت انگلیکان(کلیسای انگلستان) اعلام کرده، خطاب به حاخام ارشد صهیونیست‌های بیت‌المقدس، شموئیل رابینوویتز، گفت: « بله، در خانواده من یهودیان بوده‌اند، یهودیانی از مسکو که در بین آن‌ها چند حاخام(خاخام) هم وجود داشت».
 
همچنین، اظهارنظر دیگری از جانسون که گفته بود من «تا نخاع صهیونیست هستم» باعث نگرانی مسلمانان درباره موضع آینده وی در قبال مسئله فلسطین شده است.
 
پایگاه خبری «الجزیره» در گزارشی به نگرانی و دغدغه امروز مسلمانان انگلیس پس از تصدی پست نخست‌وزیری انگلیس از سوی جانسون پرداخته و آورده است: «در زمانی که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، در پارلمان این کشور سخن می‌گفت که هزاران نفر از جوانان و گروه‌های چپ خشمگین از پیروزی وی، در مقابل دفتر او تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی همچون «جانسون را اخراج کنید» و «من را از این کابوس بیدار کنید» خواستار اخراج وی از دفتر نخست‌وزیری شدند.
 
در میان این شوک و عصبانیت مردم انگلیس از پیروزی جانسون راست‌گرا که خواهان اخراج مهاجران از این کشور است، عرب‌ها و مسلمانان انگلیسی نیز دچار نگرانی شدیدی درباره سیاست‌های وی در قبال خود به‌ ویژه در خصوص مسئله فلسطین شدند.

فعالان سیاسی عقیده‌ دارند که این نگرانی با توجه به سخنان پیشین جانسون، که خود را «تا نخاع صهیونیست» توصیف کرده‌ بود، امری طبیعی است.
 
جانسون در راستای صهیونیست‌‌ بودن، وزیر کشوری را انتخاب کرده که در گذشته به دلیل روابط جنجال‌برانگیز با اسرائیل و سفرهای متعدد و مکرر به سرزمین‌های اشغالی فلسطین از کابینه دولت انگلیس اخراج شده بود.
 
فعالان سیاسی بر این باورند که نگرانی اقلیت مسلمان انگلیس به دلیل سخنان گذشته جانسون علیه آنان و اینکه دین اسلام را دلیل عقب‌ماندگی مسلمانان بیان کرده و پوشش زنان مسلمان را مورد تمسخر قرار داده‌ بود امری طبیعی است.
 
امید به انتخابات زودهنگام

«حلیمه سیدم»، دختر جوان انگلیسی، در این باره می‌گوید: من به‌ خاطر دستیابی یک فرد نژادپرست به بالاترین مقام در کشور انگلیس – کشوری که به باور وی صاحب تمدن، دموکراسی و حقوق بشر است - احساس ناامیدی می‌کنم.

این دانشجوی انگلیسی عقیده دارد که سخنان نژادپرستانه جانسون درباره پوشیه و نفرت از دین اسلام موجب تحریک جدیدی علیه مسلمانان می‌شود و نیروهای راست‌گرای افراطی نژادپرست از این سخنان سوء‌استفاده می‌کنند و در نتیجه پدیده اسلام‌هراسی افزایش خواهد‌ یافت.

«کامل حواش»، استاد دانشگاه‌های انگلیس و صاحب‌نظر در زمینه امور انگلستان، در گفت‌وگو با الجزیره بیان کرد: عرب‌های مقیم انگلیس امیدوارند که انتخابات عمومی زودهنگام برای رهایی از بوریس جانسون برگزار شود.
 
وی افزود: در صورتی که ‌این انتخابات برگزار شود، فرصتی برای پیروزی حزب کارگر و رهبر این حزب یعنی «جرمی کوربین» به‌ وجود خواهد آورد و عرب‌های مقیم انگلیس نیز به دلیل مواضع مثبت این حزب درباره مسلمانان به ویژه مسئله فلسطین به‌ آن تکیه می‌کنند.
 
حواش ادامه داد: بوریس جانسون در مورد مسائل جوامع عربی با کوربین بسیار متفاوت است و گاهی به مواضع دونالد ترامپ و سیاست‌های او به ویژه در مورد ایران نزدیک می‌شود.

اما درباره مسئله فلسطین، استاد دانشگاه‌های انگلیس با اشاره به سخنان جانسون که صراحتاً افتخار کرده بود یک صهیونیست و حامی اسرائیل است، ادامه داد: این امر به نظر من بر سیاست حمایت‌گرانه انگلیس برای حل مسئله فلسطین از طریق تشکیل دو دولت در آینده‌ نزدیک، تأثیری نخواهد گذاشت.
 
حواش عقیده دارد که جانسون موضع انگلیس را در مورد مسائل مهم و داغی همچون فروش اسلحه به کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی تغییر خواهد داد و درباره معاملات تجاری و حقوق بشر بحث خواهد کرد.

 جهل و سطحی‌نگری

در همین راستا رییس هیأت امنای مسجد «فینزبری پارک» می‌گوید: اقلیت عرب و مسلمان انگلیس با توجه به سابقه بوریس جانسون، که لبریز از مواضع نژادپرستانه و حمله به دین اسلام و اقلیت مسلمان است، از نخست‌وزیر شدن او کاملاً هراس دارند.
 
کزبر ادامه داد: این امر به وضوح نشان‌دهنده وجود جهل و سطحی‌نگری در شخصیت بی‌ثبات جانسون است. بنابراین شکی نیست که حضور او در رأس حکومت – که در تاریخ بریتانیا به یک حکومت راست‌گرای افراطی معروف است – چالشی بزرگ برای مسلمانان و عرب‌های مقیم این کشور در نحوه تعامل با سیاست‌ها و وزرای جانسون محسوب می‌شود.
 
همچنین وی بزرگترین چالش جانسون را در حال حاضر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دانست و گفت: اگر این اقدام شکست بخورد، به معنای آن است که احتمالاً انتخابات پیش از موعد برگزار شود و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، در رأس حکومت قرار گیرد.
 
اطمینان‌ دادن به مهاجران

بوریس جانسون، چهاردهمین نخست‌وزیر انگلیس، در نخستین سخنرانی خود پس از مکلف شدن از سوی ملکه «الیزابت دوم» برای تشکیل دولت، به مهاجران اروپایی مقیم انگلیس اطمینان داد که امکان ماندن آنها در این کشور وجود دارد.
 
جانسون در نخستین سخنرانی خود در پارلمان این کشور پس از انتخابش به نخست‌وزیری نیز پیام‌های اطمینان‌بخشی به اروپاییان مقیم انگلیس درباره آینده آنان داد و تأکید کرد که این مهاجران می‌توانند در کشور انگلیس باقی مانده و زندگی کنند.

با وجود این، در سراسر کشور انگلیس این باور رواج یافته‌ است که جانسون نسخه انگلیسی ترامپ است و فعالان سیاسی این دو فرد را در ظاهر و رفتار با یکدیگر مقایسه می‌کنند، به‌ ویژه که جانسون از روش دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، درباره مسائل سیاسی ابراز خرسندی کرده‌ است. وی همچنین به مزاح گفته‌ است که می‌خواهد مانند ترامپ زمان بیشتری را در شبکه اجتماعی توئیتر بگذراند./847/ب
 
منبع: ایکنا
ارسال نظرات