۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۶۱۵۲۷۴
استاد حوزه علمیه خراسان در جمع طلاب خواهر تبیین کرد؛

دلایل و راهکارهای مواجهه با دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین

دلایل و راهکارهای مواجهه با دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین
استاد حوزه علمیه خراسان گفت: اگر زوجین با هم ارتباط صمیمی بیشتری داشته باشند و به یکدیگر بیشتر نزدیک شوند افراد کمتر می‌توانند بین آن‌ها نفوذ کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، خانم بی‌بی نرگس ذاکری جو، استاد حوزه علمیه خراسان، امروز در سلسله نشست‌های زن و خانواده که با موضوع راهکارهایی برای جلوگیری از دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین با حضور طلاب و خانواده‌های آن‌ها در محل مدرسه علمیه حضرت الزهرا (س) برگزار شد، بر ضرورت شناخت دلایل دخالت خانواده‌ها و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات خانوادگی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه ما دو نوع دخالت مثبت و منفی داریم، افزود: انسان‌ها برای زندگی نیاز به تجربه دارند و این تجربه را می‌توان از اطرافیان به دست آورد که در این زمینه دخالت مثبت شامل مواردی مانند مشورت و نقش پدر و مادر قبل از ازدواج و مشورت اطرافیان هنگام بحث و دعوا است که در این زمینه‌ها می‌توان به داستان دختران حضرت شعیب (ع) در قرآن و آیه 35 سوره نساء اشاره کرد.

خانم ذاکری جو اضافه کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَینِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن یرِیدَا إِصْلاَحًا یوَفِّقِ اللّهُ بَینَهُمَا إِنَّ اللّهَ کانَ عَلِیمًا خَبِیرًا» و تأکید می‌کند اگر از اختلاف میان زن و شوی آگاه شدید، داوری از کسان مرد و داوری از کسان زن برگزینید اگر آن دو را قصد اصلاح باشد خدا میانشان موافقت پدید می‌آورد که خدا دانا و آگاه است.

وی تصریح کرد: البته قبل از ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین باید دلایل دخالت در خانواده‌ها را بررسی کرد و شناخت.

خانم ذاکری جو با اشاره به دلایل دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین، اظهار کرد: حس مالکیت خانواده‌ها بعد از ازدواج یکی از این دلایل است که در این زمینه اگر زوجین با هم ارتباط صمیمی بیشتری داشته باشند و به یکدیگر بیشتر نزدیک شوند افراد کمتر می‌توانند بین آن‌ها نفوذ کنند.

وی وابستگی اقتصادی و خانوادگی به خانواده‌ها را از دیگر دلایل این دخالت‌ها دانست و گفت: اگر همسر، خود را در جایگاه دوم نزد زوج و یا زوجه احساس کند این امر باعث مشکلات می‌شود.

خانم ذاکری جو عدم اطمینان والدین به آمادگی فرزندانشان برای شروع یک زندگی مشترک را از دیگر دلایل دخالت خانواده‌ها دانست و افزود: باید برای تمام این عوامل و دلایل چاره مناسب و سنجیده اندیشیده و اجرایی شود./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات