۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۱۵۴۴۶
حجت الاسلام علوی تهرانی تشریح کرد؛

مراتب نفس انسان

مراتب نفس انسان
استاد حوزه علمیه درباره مراتب نفس گفت: نفس راضیه بالاترین مرتبه ای است که انسان می تواند به آن مقام برسد و تنها به دنبال کسب رضایت الهی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در بنیاد فارس المومنین به سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند اراده کرد تا یازده ستاره بر حضرت یوسف سجده کنند و برای تحقق آن 40 سال ایشان را از پدرش یعقوب دور ساخت، اما حضرت یوسف به خاطر نگاه صحیحی که به این مساله داشت هرگز لب به شکوه و اعتراض باز نکرد.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) نیز در روز عاشورا با مشاهده آن همه سختی تسلیم اراده حضرت حق بودند و بر دشواری هایی که مشاهده کردند لب به شکوه و شکایت باز نکردند، ادامه داد: خداوند برای امام حسین(ع) مقامی را در نظر گرفته که هیچ مخلوقی نمی تواند به آن مقام دست یابد و این نتیجه تسلیم بودن و نگاه صحیح ایشان به مسائل است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه همه انسان ها در عالم دنیا مورد امتحان و آزمایش قرار می گیرند، ابراز کرد: همه انسان ها در عالم دنیا با مشکلاتی مانند فقر، بیماری، یتیمی و غیره دست به گریبان می شوند کسی می تواند در مواجهه با این مشکلات پیروز و سربلند باشد که نگاه صحیح به آن مشکلات داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه خداوند مومن را دوست دارد، اظهار داشت: مومن در عالم دنیا با مشکلات زیادی امتحان می شود.

وی با بیان این مطلب که نفس آدمی هفت مرتبه دارد، گفت: مرتبه نخست نفس مسوله است در این مرتبه نفس مسائل زشت را زیبا و امور ناشایست را شایسته جلوه می شود و اگر کسی گرفتار این مرتبه از نفس شود توجیه گر می شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: نفس مسوله مانع پیشرفت انسان می شود و با این بهانه که دیگران نیز آن کار را انجام می دهند مرتکب گناه می شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مرتبه دوم که همان نفس اماره است، اظهار داشت: نفس اماره اگر انسان را به بدی امر کند و آدمی نیز از او تبعیت کند نابود می شود چنین انسانی اگر مرتکب گناه شود نیازی به توجیه آن نمی بیند. مرتبه دیگر عدم نگاه صحیح به زندگی دنیوی و دیگر مرتبه بعدی نفس لوامه است.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم به نفس لوامه قسم یاد می کند و انسان زمانی که کار خطایی انجام می دهد این نفس لوامه است که او را سرزنش و ملامت می کند. انسان اگر اهل توبه نباشد نفس لوامه او تعطیل می شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی اضافه کرد: انسان با واسطه تهذیب نفس می تواند به مرتبه نفس ملهمه دست می یابد در این مرحله انسان تلاش می کند صفات رذیله را از خود دور ساخته و فضائل اخلاقی را کسب کند. نفس مطمئنه مرحله دیگری است که انسان در این مرتبه به وادی کمال گام می نهد کسانی به این مرتبه دست می یابند که هر چه می بینند خداوند است.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: نفس راضیه و مرضیه مراتب دیگری هستند که انسان در این مرتبه تنها به کسب رضایت الهی می اندیشد./813/پ310/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات