۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۶۱۵۸۸۲
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

خواهران طلبه فعالان پیشتاز در عرصه‌های اجتماعی هستند

خواهران طلبه فعالان پیشتاز در عرصه‌های اجتماعی هستند
حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که خواهران طلبه فعالان پیشتاز در عرصه های اجتماعی هستند، گفت: این ویژگی را می توان وجه ممیزه فعالیت آنها از برادران طلاب دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست هم‌اندیشی و تبادل‌نظر موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه احمد نادری عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی ضمن تشریح بسترها و نقاط عطف موجود جهت همکاری های علمی و پژوهشی با حوزه های علمیه گفت: این موسسه به عنوان اولین و برجسته ترین نهاد شکل گیری و حیات علوم اجتماعی در کشور، دارای ظرفیت های بالقوه و بالفعلی است که می تواند فرصت های ویژه ای را در راستای اثرگذاری هرچه بیشتر و گسترش دامنه فعالیت طلاب در عرصه های اجتماعی و کمک به رفع آسیب ها و مسائل اجتماعی کشور ایجاد نماید.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری و علما همواره تصریح داشته‌اند، کنشگری فعال حوزه‌های علمیه و فارغ‌التحصیلان آن در مسائل اجتماعی و متن زندگی مردم اهمیتی اساسی دارد و امروز موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی با در اختیار داشتن پشتوانه علمی غنی از دستاوردهای پژوهشی در طول شصت سال فعالیت خود و مهم تر از آن، دسترسی به شبکه ای ارزشمند از اساتید و پژوهشگران خبره در حوزه مطالعات اجتماعی، نگاه ویژه ای به عرصه مطالعات اجتماعی اسلامی داشته و آمادگی کامل جهت همکاری های مشترک در حوزه های پژوهشی و نیز آموزش طلاب در امور پژوهشگری اجتماعی را دارد.

در ادامه حجت‌الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های منحصربه فرد در خواهران طلاب اظهار داشت: امروز به جرات می توان گفت که خواهران طلاب پیشتاز فعالیت در عرصه های اجتماعی هستند به نحوی که این ویژگی را می توان به عنوان ظرفیت اختصاصی و وجه ممیزه فعالیت آنها از برادران طلاب به شمار آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر مسئله نوآوری‌های علمی و نظری در علوم اجتماعی افزود: وظیفه تحوّل و پویایی در علوم اجتماعی کشور از موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی انتظار می رود و تیم جدید موسسه این ظرفیت را داراست.

وی گفت: این امید وجود دارد که با نگاه جدید مدیریتی در این موسسه و با استفاده از توان و ظرفیت های بسیار خوب نخبگان علوم اجتماعی و تعامل وثیق پژوهشگران حوزه و دانشگاه، نسبت به تولید ادبیات جدید و بومی در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی گام‌های اساسی و موثری برداشته شود که بحمدلله شروع پرقدرت فعالیت های موسسه در همین مدّت کوتاه، این امید را تقویت می کند.

وی در پایان تأکید کرد: بحث پژوهش های میدانی و تربیت پژوهشگر اجتماعی حرفه ای به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعات مشترک در تعامل و همکاری میان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی موردنظر است و با برنامه ریزی دقیق و تلاش همه جانبه می تواند فصلی جدید را در پیگیری مسائل و آسیب های اجتماعی کشور ایجاد کند.

مهدی حسین زاده مدیر گروه مطالعات اجتماعی اسلامی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی هم ضمن ابراز خرسندی از شکل گیری تعاملات نزدیک و تعریف همکاری مشترک با حوزه های علمیه و استفاده از ظرفیت طلاب در مسائل اجتماعی اظهار داشت: یکی از آسیب های جدی علوم اجتماعی در ایران، مسئله منطبق نبودن نظریات و روش های پژوهش جامعه شناختی با نظام مسائل اجتماعی موجود در کشور است و از این‌رو، بعضا خطاهای فاحشی را در مدیریت مسائل اجتماعی و ارائه تجویزها از سوی پژوهشگران و اساتید این حوزه شاهد هستیم.

وی افزود: لذا آنچه برای ما اهمیت اساسی دارد و گروه مطالعات اجتماعی اسلامی در موسسه نیز با تمرکز بر آن فعالیت خود را آغاز کرده است، برطرف کردن حلقه مفقوده در اتصال میان احصاء مسائل بومی و انضمامی جامعه ایرانی با نظریات و چارچوب های روش شناختی متناسب با آن در پژوهش ها و نظریه پردازی هاست. این آسیب همچنین متوجه فعالیت های اجتماعی طلاب نیز هست و بایستی با همکاری مشترک و تمرکز جدّی در این حوزه، به مدل های مناسب و بومی برای حل و رفع مسائل اجتماعی امروز کشور دست یافت.

حجت الاسلام نامخواه پژوهشگر حوزه علمیه قم هم در ادامه با تشریح ظرفیت های موجود در حوزه های علمیه خواهران گفت: امروز قریب به ۵۰۰ مدرسه در ۲۸ استان کشور، ظرفیتی را برای آموزش و تربیت ۱۰۰ هزار طلبه ایجاد کرده است که هدایت این ظرفیت غنی به منظور مشارکت در حل مسائل و آسیب های اجتماعی کشور، می تواند جهشی بزرگ در جامعه به شمار آید.

وی افزود: مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران این آمادگی را دارد تا در مسئله کنشگری اجتماعی طلاب و ایجاد فرصت هایی برای آموزش ایشان در حوزه های پژوهش اجتماعی و میدانی، از این ظرفیت انسانی غنی و فعّال در همکاری های وثیق با موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی استفاده نماید.

گفتنی است در این نشست جمعی از برادران و خواهران مسئول در اداره کل اجتماعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، به ارائه نقطه نظرات و زمینه های تعامل و همکاری مشترک فی مابین این مرکز و موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران پرداختند.

در پایان این نشست با توجه به زمینه‌های همکاری و فعالیت طرفین، تدوین بک تفاهم نامه همکاری در حوزه های پژوهشی و آموزشی مورد تصویب قرار گرفت./1324/د101/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات