۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۱۵۹۴۷
رییس مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین مطرح کرد؛

لزوم روزآمدی حوزه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه

لزوم روزآمدی حوزه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه
حجت الاسلام دشتی با اشاره به شاخصه های اصلی نظام آموزشی حوزه از جمله اتصال به وحی، ساختار قوی آموزشی و تهذیب، بر لزوم روزآمدی آن برای پاسخگویی به نیازهای جامعه تأکید کرد.

حجت الاسلام محمدمهدی دشتی رییس مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ویژگی نظام آموزشی حوزه و تفاوت آن با دیگر نظام های آموزشی، اظهار داشت: نظام درسی حوزه میراث تشیع است که در طول ادوار گذشته پس از غیبت کبری امام زمان(عج) از طریق علمای دین که همان نواب عام بودند به دست ما رسیده است.

وی افزود: علمای دین پس از غیبت امام زمان(عج) چاره ای ندیدند جز این که روایات و معارف اهل بیت(ع) را به بحث و بررسی گذاشته و با بسط و ترجمه و تفسیر آنها در حوزه های علمیه این معارف را به شکل ساده تری در اختیار مردمی قرار بدهند که خواهان هدایت و سعادت بودند.

حجت الاسلام دشتی با تشبیه نقش علمای دین به کسانی که طلا و نقره را از معادن اصلی استخراج می‌کنند، ابراز داشت: این علما بودند که حوزه ها را در طول تاریخ رونق بخشیدند، زمانی نجف گاهی مراکز دیگر و پس از دوران مرحوم حضرت آیت الله حائری در قم شاهد قوت حوزه هستیم که هنوز این راه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: نظام آموزشی حوزه محسنات زیادی دارد از جمله این که بنای دروس حوزه و پشتوانه آن آیات و روایات اهل بیت(ع) است که در جای دیگری وجود ندارد، هیچ علم و هیچ مرکز علمی غیر از حوزه مستقیم یا با واسطه به خدا و اهل بیت(ع) نمی رسد بلکه نهایت پشتوانه علوم دیگر نظرات تجربی چند دانشمند است.

رییس مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع) با بیان این که موفق ترین اساتید دانشگاه در حوزه معارف اسلامی و علوم انسانی از حوزه هستند، گفت: هر طلبه و استادی که در حوزه خوب درس خواند و عمیق شد و بعد دروس دانشگاهی را نیز گذراند همواره جزو موفق ترین اساتید دانشگاه و از شلوغ ترین کلاس های درس برخوردار بوده است.

فرزند مرحوم استاد دشتی در ادامه اضافه کرد: ویژگی بعدی حوزه ساختار آموزشی آن است، تکرار، مطالعه، پیش مطالعه و مباحثه از جمله اختصاصات حوزه است که در کمتر جای دیگری دیده می‌شود، این که طلبه پیش از رفتن سر کلاس با درس آشنایی اجمالی پیدا می‌کند، بعد از درس به شروح مختلف مراجعه کرده و با نظرات دیگران آشنا می‌شود و در ادامه آن را به بحث و بررسی می گذارد از امتیازات ذاتی حوزه محسوب می‌شود.

حجت الاسلام دشتی بحث و مناظره با استاد را نیز از جمله امتیازات حوزه عنوان و خاطرنشان کرد: در این باره خاطرات متعددی نقل شده است، اما در کنار همه این ها بحثی که از همه مهمتر بوده و ویژگی های اختصاصی حوزه محسوب می‌شود توجه اخلاق، تهذیب و معنویت است که اساتید ابتدای هر درس یا در روزهای خاص بحثی را از تقوی و ایمان مطرح کرده و درس خود را نورانی می‌کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بیان انتقاداتی به نظام فعلی حوزه پرداخت و گفت: در کنار این مزایایی که بیان کردیم اما با توجه به نیازهای متعدد جامعه امروز از جمله فضای مجازی که خود دریایی واسع است، یا مسائل مربوط به سقط جنین، روابط محرم و نامحرم یا مباحث اقتصادی حوزه کجای ماجرا قرار دارد؟

رییس مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع) اضافه کرد: حوزه ای که به روز نشود و خود را با نیازهای روز جامعه تطبیق ندهد همچون دکتر و دارو سازی است که از بیماری روز و داروهای جدید بی خبر است و تنها تفکرش همان بیماری ها و داروی های قدیمی است، چنین شخصی هیچ گاه در کار خودش موفق نخواهد بود و موجب آسیب می‌شود، از این رو لازم است حوزه در این جهت نیز خود را تقویت کند که بزرگان و مدیران حوزه در این بین نقش اساسی را ایفا می‌کنند./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 4
ارسال نظرات