۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۶۱۶۱۹۳
قنبری:

مبانی اهل بیت را سرلوحه کار قرار دهیم مشکلات حل خواهد شد

مبانی اهل بیت را سرلوحه کار قرار دهیم مشکلات حل خواهد شد
پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به سیره علمی و رفتاری امام باقر(ع) تأکید کرد که به جای اهتمام به مدیران بیگانه و مدل های غربی به مبانی اهل بیت توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حشمت الله قنبری پژوهشگر تاریخ اسلام در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با تسلیت شهادت مظلومانه امام محمد باقر(ع)، به سیره علمی ایشان اشاره کرد و گفت: آن حضرت(ع) جلوه های ویژه ای از علم را در اختیار انسان ها قرار دادند.

وی با بیان اینکه فعالیت های علمی امام باقر(ع) مسبوق به سابقه نبوده و بسیار گسترده بوده است، اظهار داشت: مقام ممتاز ائمه معصومین(ع) در ذهن محدود بشری نمی گنجد و نمی توان این بزرگواران را با بشر عادی مقایسه کرد، اما در عین حال اراده خداوند متعال اینگونه بوده است که این ذوات مقدس در متن مردم زندگی کرده و برای بشریت الگوسازی کنند.

قنبری با اشاره به اینکه سراسر زندگانی نورانی امام محمد باقر(ع) پر از مجاهدت است، تأکید کرد: اگر ایشان ذخیره جریان کربلا نبودند، بنی امیه گفتمان توحیدی را در همان شام دفن می کردند و جلوی نور هدایت را می گرفتند، اما ایشان با مجاهدت های فراوان، از جریان اهل بیت(ع) و حقیقت تابناک امامت و ولایت دفاع کردند و به ترویج مبانی اسلام پرداختند.

پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: بنی امیه پس از جریان کربلا قصد داشت با برگزاری یک جلسه، با استفاده از جهل مردم، اذهان عمومی را نسبت به قتل اهل بیت(ع) آماده کند و همه افراد باقیمانده از جریان کربلا و اهل بیت(ع) را به قتل رسانده و به گفتمان توحیدی و اسلام ناب خاتمه دهند، اما امام باقر(ع) که در آن زمان در سن کودکی به سر می بردند، در آن جلسه با بیانات اعجاز آمیز، ضربه مهلکی به بدنه بنی امیه وارد ساختند.

وی ابراز کرد: ایشان مجلس یزید را با مجلس فرعون در رابطه با برخورد با حضرت موسی(ع) مقایسه کردند و فرمودند نقطه اشتراک این جلسه با جلسه فرعون آن است که پیغمبر زاده ها دست بسته آورده شده و مورد تمسخر قرار می گیرند؛ ایشان همچنین نقطه اختلاف بزم یزید را با مجلس فرعون آن دانستند که مشاوران فرعون مشاوره به قتل حضرت موسی(ع) ندادند، اما مشاوران یزید مشاوره به قتل خاندان اهل بیت(ع) دادند؛ ایشان به صورت صریح تأکید کردند که مشاوران فرعون به علت طهارت در ولادت مشاوره به قتل نداند، اما مشاوران یزید از ان جهت که طیب ولادت ندارند، مشاوره به قتل دادند و فرمودند «تنها کسانی فرمان به قتل خاندان پیامبر(ص) می دهند که در ولادتشان ناپاکی وجود داشته باشد».

قنبری با اشاره به اینکه دشمنان همواره در مقابل منطق قدرتمند امام باقر(ع) منکوب می شدند، افزود: فعالیت های اعجازآمیز ایشان سبب شد تا فصل نوینی کربلا رقم بخورد و اگر ایشان نبودند، نهضت کربلا از بین می رفت.

استاد دانشگاه با بیان اینکه امام باقر(ع) نهضت علمی و تربیتی را برمبنای دین و مکتب پیامبر اسلام(ص) را پایه ریزی کردند، تأکید کرد: متأسفانه اگر یک هزارم اهتمام به مدیران بیگانه و مدل های غربی را برای توجه به مدل های بی نظیر مکتب اهل بیت(ع) به کار می بردیم، امروز با این حجم از مشکلات مواجه نمی شدیم و ضمن حل همه مسائل و مشکلات، در نقطه اوج قرار می گرفتیم./841/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
حسین ثالث موید
ارسال نظرات