۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۶۱۶۲۸۲
کنکاشی در بیانیه گام دوم انقلاب؛

موریانه "غفلت" آفت برکت‌های انقلاب

موریانه
کسانی که هرچند گاهی سخن از تغییر شعارها و با حذف برخی از آن‌ها از انقلاب اسلامی می‌زنند یا دل درگرو دیگران دارند و یا در غفلت و بی‌خبری به سر می‌برند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، عصاره بیانیه گام دوم انقلاب را در سه عنوان می‌توان ترسیم کرد: همت‌ها، برکت‌ها و غفلت‌ها.

آنچه در پی می‌آید کنکاشی در زمینه شمار دیگری از غفلت‌هایی است که از سوی رهبر معظم انقلاب در این بیانیه اشاره شده است.

  • غفلت از شعارهای انقلاب

«بدانید که اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود -که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت.»

شعار هر انقلابی در راستای شعور مردمش تفسیر و تبیین می‌شود، مردم ایران اسلامی از سال‌های قبل از پیروزی تا پس از آن و در دوران دفاع مقدس و پس از آن، به تناسب شرایط اجتماعی و سیاسی و حتی بین‌المللی، شعارهایی را برای حفظ آرمان‌های انقلابش برگزید و از آن حفاظت و صیانت کرد و بر آن تداوم داشته است.

انقلاب ما «تنها انقلابی است که یک چلّه پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده است»

شعارهای این انقلاب ریشه در فطرت خداخواهی و ایمان عمیق و باورهای این مردم داشته و دارد و هیچ‌گاه یک‌بارمصرف نبوده و نخواهد بود.

«برای همه‌چیز می‌توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آن‌ها هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه عصرها با آن سرشته است. آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری، هیچ‌یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست»

شعارهایی ماندگار از زبان و زمان پیامبر(ص)

در تاریخ اسلام، جنگ احد جایگاه ویژه‌ای دارد، دومین آرایش نظامی مسلمانان با مشرکین پس از جنگ پیروزمندانه بدر به شمار می‌رود، فراز و فرود این نبرد تجربه‌های بسیاری را در اختیار مجاهدان و مدافعان مسلمان قرار می‌دهد. شکست مسلمانان در جنگ احد پس از پیروزی چشمگیری که داشتند، درس‌های بزرگ و عبرت‌آموز دارد که بارها شنیده و گفته شده است.

یکی از ویژگی‌های این نبرد تن به تن، مرحله دوم آن است؛ یعنی شکست مسلمانان پس از پیروزی بر اثر غفلت از فرمان فرماندهی در این موقعیت که تنگه احد رها شد دشمنان هجوم مجدد آوردند و از کشته‌ها پشته ساختند و ابوجهل و عکرمه مغرورانه و مستانه و با بلند کردن بت بزرگ بر سر دست در حالی که غرق در شادی و سرور بودند، این‌گونه شعار می‌دادند: «اعْلُ هُبَلْ، اعْلُ هُبَلْ» یعنی سرافراز باد هبل. پیامبر (ص) متوجه شدند که دشمن با اجرای این برنامه خطرناک ممکن است روحیه مسلمانان را متزلزل کند دستور دادند پاسخ شعاردهنده مشرک را این‌گونه بدهند: «الله اعلی و اجل» یعنی خدا بزرگ‌تر و برتر است. ابوسفیان بار دیگر فضا را مسموم کرد و گفت: «نحن لنا العزّی و لا عزّی لکم؛ ما بت عزّی داریم و شما چنین بتی ندارید». (1)

پیامبر (ص) با صدای رسا به مسلمانان اعلام کرد که جواب مشرکان را با این جملات پاسخ دهند: «اَلّلهُ مَولانا وَلا مَولی لَکُم»؛ ما مولا و سرپرست داریم ولی شما قطعه سنگ و یا چوب را می‌پرستید.

این شعارها در آن شرایط روحیه جهادی را دوچندان ساخت و جبهه مقاومت را منسجم کرد.

آن روز بت‌پرستان به بت‌های خودساخته که نام خدا بر آن نهاده بودند می‌نازیدند و بر جبهه توحید و خداپرستان راستین می‌تاختند و با شعارهای انحرافی می‌خواستند شعارهای راستین و آزادی‌بخش را از مسلمانان بگیرند و مسیر تاریخ را دگرگون سازند؛ اما هوشیاری و حزم و تیزبینی پیامبر (ص) به‌عنوان فرمانده میدان رزم مسیر تاریخ را عوض کرد و به بشریت نادان و جاهل و به ابوجهل‌ها این پیام را داد که جبهه حق ماندگار است چون وصل به پروردگار است و جبهه باطل رو به ضعف و نابودی است چون بی‌منطق و بی‌پشتوانه است.

امروز هم فرمانده کل قوا در نظام اسلامی و در این بیانیه حکیمانه در برابر ابو علم‌ها- که در حقیقت ابوجهل‌اند- با صدای بلند فریاد می‌زند که این ملت دست از شعارهای انقلابی و عزت بخش خود برنمی‌دارد و دستکش مخملینی که بر روی مشت‌های آهنین پوشانده شده را می‌شناسد و ازاین‌رو در حفظ و صیانت شعارهای انقلاب اسلامی خویش کوشا و هوشیار به پیش می‌رود و هرگز دچار غفلت و رکود و واپس‌گرایی نخواهد شد.

کسانی که هرچند گاهی سخن از تغییر شعارها و با حذف برخی از آن‌ها از انقلاب اسلامی می‌زنند یا دل درگرو دیگران دارند و یا در غفلت و بی‌خبری به سر می‌برند و یا آن‌که تحت تأثیر بوق‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب قرار گرفته و از هویت انقلابی و ایرانی خویش فاصله گرفته‌اند.

آیا شعار «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» که از حنجره مردی از تبار محمد (ص) و علی (ع) بیرون آمد امروز از تازه‌ترین و ماندگارترین شعارهای ملت ایران در این چهل ساله نیست؟ آیا نباید این کلام را «قول سدید» نامید که بر زبان مردی خداباور جاری شد و همچنان ساری و باقی است؟

زنده بودن و شاداب زیستن یک ملت انقلابی درگرو حفظ و صیانت از شعارهای انقلابی او است.

شعار «هیهات منا الذله» شعاری است که هزار و 400 سال سابقه دارد ولی هنوز طنین آن لرزه بر اندام مستکبران عالم می‌افکند و بنیادشان را بر باد می‌دهد.

شعار زیایی که در عصر فتنه از زبان مرجع تقلید شنیده شد و در ردیف بهترین شعارها قرار گرفت هنوز هم زنده و تازه است: «خامنه‌ای کوثر است/ دشمن او ابتر است»

  • غفلت از ظرفیت‌های طبیعی ایران اسلامی

ایران «از نظر ظرفیت‌های طبیعی و انسانی، کم‌نظیر است و بسیاری از این ظرفیت‌ها با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی‌استفاده یا کم استفاده مانده است.»

«گفته شده است که ایران از نظر ظرفیت‌های استفاده نشده طبیعی و انسانی در رتبه اوّل جهان است.»

امام حکیم انقلاب در این فراز از بیانیه به داشته‌های گران‌سنگی که سوگمندانه از آن غافلیم و به ظرفیت‌های استفاده‌نشده‌ای که داریم و درست بهره نمی‌گیریم اشاره کرده‌اند.

واقعیت آن است که ایران اسلامی از لحاظ منابع طبیعی و خدادادی کشور گنجینه‌های طبیعی است که رهبر فرزانه به شایستگی از آن‌ها نام برده و از غفلت مسئولان نسبت به این منابع بی‌بدیل نگرانند: «فرصت‌های مادّی کشور نیز فهرستی طولانی را تشکیل می‌دهد که مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند می‌توانند با فعّال کردن و بهره‌گیری از آن، درآمدهای ملّی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بی‌نیاز و به معنی واقعی دارای اعتماد به نفس کنند و مشکلات کنونی را برطرف نمایند.»

رهبر انقلاب آنگاه با فهرستی شنیدنی و خواندنی به برخی از این سرفصل‌های مادی عظیم و فرصت‌های موجود اشاره می‌نمایند: «ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخش‌هایی از ظرفیت‌های کشور است؛ بسیاری از ظرفیت‌ها دست‌نخورده مانده است.»

غفلت از این همه نعمت‌های خدادادی و چشم دوختن به دروازه‌های غرب و شرق و یا شمال و جنوب امری ناپسند و آزاردهنده است.

همه راه‌حل‌ها در داخل کشور است شایسته نیست روی گنج باشیم و در رنج زندگی کنیم. غیرت ملی و دینی را باید به‌کارگیریم و از دل زمین تا آفاق آسمان‌ها را درنوردیم و از وابستگی ذلت آور و ارتباطات منت آلود و گاه همراه با بداخلاقی و بدرفتاری دشمنان پرهیز کنیم.

سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد/ آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد.

امام علی (ع) فرمود: «التقلل و لا التوسّل»(2) به آنچه خود دارید- اگرچه اندک- بسازید و دست به دامن این و آن نشوید.

  • غفلت از نیروها و ظرفیت‌های انسانی و جوان

ایران اسلامی از نظر ظرفیت‌های انسانی کم‌نظیر است، نسل جوان، انقلابی و متدین و کارآمد فرصتی بی‌بدیل و پتانسیل شگفت‌آوری است که اگر درست مدیریت شود و میدان‌های خدمت به او سپرده شود ایران را گلستان می‌کند.

«مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است.»

رسول خدا (ص) فرمود: «اَلّناسُ معادِنُ کَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّهِ» مردم مانند معادن طلا و نقره هستند.

روشن است در رابطه با معدن چند اقدام باید انجام گیرد:

  • شناخت و کشف معادن
  • استخراج مواد خام
  • جداسازی مواد اصلی و مفید از غیر آن
  • پردازش و پرداخت
  • قرار دادن در ویترین برای نگاه و گزینش مشتری.

ایران اسلامی انسان‌های پرانگیزه و جوانان امیدوار و آماده به کار فراوان دارد، گسیل داشتن آنان به صحنه‌های تلاش و تولید و صنعت و به‌کارگیری آنان در میدان‌های اقتصادی برای رونق تولید و یا در میدان‌های خدمت‌رسانی برای گره‌گشایی از کار مردم وظیفه اولویت‌دار مسئولان امر است، غفلت از این موضوع کاربردی و راهبردی قابل بخشش نیست، اصرار مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر مدیریت جوانانه و 41 بار نام بردن از آنان می‌طلبد که مسئولان به خود آیند و این بانگ جلودار کاروان را جدی بگیرند و با بیانیه تشریفاتی و پلاکاردی و همایشی برخورد ننمایند.

این مجموعه حکیمانه راهبرد توسعه و پیشرفت مادی و معنوی کشور است، چهل سال دوم را باید بر اساس و تراز بیانیه گام دوم همسو ساخت و حضور نسل جوان در میدان با بهره‌گیری آنان از تجربه‌های بزرگ‌سالان جان کلام رهبر حکیم در بیانیه است: «بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه دوّم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده نشده باشد و پیشرفت کشور ازجمله در بخش تولید و اقتصاد ملّی ارتقاء یابد.»

پافشاری رهبر انقلاب اسلامی بر بهره‌گیری از جوانان و نیروهای انسانی کارآمد یک تعصب و شعار نیست بلکه یک نگاه واقع‌بینانه و کارشناسانه به واقعیت موجود و یک امید صادق به واقعیت مطلوب است، آنچه آن بزرگوار در خشت می‌بیند ما در آیینه نمی‌بینیم.

«مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. جمعیت جوان زیر ۴۰ سال که بخش مهمی از آن نتیجه موج جمعیتی ایجاد شده در دهه ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است. ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه ۱۵ و ۴۰ سالگی، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبه دوّم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیه انقلابی رشد کرده و آماده تلاش جهادی برای کشورند و جمع چشمگیر جوانان محقّق و اندیشمندی که به آفرینش‌های علمی و فرهنگی و صنعتی و ... اشتغال دارند؛ این‌ها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته مادّی با آن مقایسه نمی‌تواند شد.»

در جای دیگری از این بیانیه چنین می‌خوانیم: «دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصه‌ها با چشم تکریم و احترام می‌نگرد. قدر خود را بدانید و با قوّت خداداد، به‌سوی آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید.»/9314/ی702/س

ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد

منابع

1- فروغ ابدیت، آیت‌الله سبحانی، بوستان کتاب، ص 543.

2- نهج‌البلاغه، حکمت 396.

هادی رحیمی
ارسال نظرات