علم ابزار کشف دین است
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، رئیس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، تضارب و ترابط آراء میان علوم انسانی و تراث اسلامی را مهم خواند و گفت: طرح ملی گفتمان علوم انسانی اسلامی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی قم و در راستای مسائل مورد نیاز جامعه، راه اندازی شده است که یکی از آن مسائل، ضعف گفتمان علوم انسانی در کشور است و بدون تردید پیشرفت و توسعه گفتمان علوم انسانی در کشور اقتضای چنین گفتمانی را دارد.
حجت الاسلام و المسلمین مریجی با اشاره به اهداف طرح ملی گفتمان علوم انسانی اسلامی گفت: این طرح با هدف حل مسألهای از مسائل دهگانهای راهاندازی شد که دفتر تبلیغات اسلامی قم در راستای مسائل مورد نیاز جامعه، پیگیری کرده است که یکی از آن مسائل، ضعف گفتمان علوم انسانی در کشور است و بدون تردید پیشرفت و توسعه گفتمان علوم انسانی در کشور اقتضای چنین گفتمانی را دارد.
وی با اشاره به رویکرد انتقادی برخی از روشنفکران غربی در رابطه با علوم انسانی تصریح کرد: در حال حاضر در بسیاری از رشتههای علوم انسانی در غرب این چالش و رویکرد انتقادی وجود دارد؛ مطرح شدن مکتب فرانکفورت در همین راستا است، در صورتی که در جامعه و دانشگاه ما به این علوم، نگاه مقدس و غیرقابل نقد میشود، البته شاید برخی از علوم انسانی در خاستگاه خودش با چالش مواجه نبوده؛ اما با وارد شدن به یک فرهنگ و کشور دیگر دچار چالش شده است که شدت و ضعف این مساله در رشتههای علوم انسانی مشهود است.
وی تضارب و ترابط آراء میان علوم انسانی و تراث اسلامی را مطرح کرد و گفت: در رشتههای مختلف علوم انسانی از جمله فلسفه و حقوق، مباحث بنیادین و ارزشمندی در تراث اسلامی مطرح است که میتواند موجب تضارب و ترابط آراء میان علوم انسانی موجود و تراث اسلامی صورت بگیرد و دنیا نیز از آن استقبال خواهد کرد.
مریجی خاطرنشان کرد: چه بسا در تضارب و ترابط میان علوم انسانی و تراث اسلامی، مشترکات بیشتر نمایان و چالشها یا ضعفها کمتر شود، چون هر کدام آورده هایی دارند، همان گونه که نیوتن می گوید: اگر پیشرفتی کردم، قدم بر شانه بزرگان گذاشتم و افق دیدم را گسترش دادم؛ بنابراین این اتفاق میتواند مایه یک حرکت علمی تاثیرگذار باشد.
وی افزود: دانشجویان نیز به عنوان نخبههایی که در رشته خودشان قدرت نسبی تشخیص را دارند، با کرسی درس دو طرف آشنا میشوند و نظریات طرفین بیان شود، تا چشم بسته و بدون درک جامع نسبت به مباحث بنیادین رشته تحصیلی اش، مسیر را طی نکند.
وی ادامه داد: گفتمان میخواهد بگوید علوم انسانی غرب، تام و جامع نیست، در حال گذار از آن هستیم تا حرکت جدیدی صورت بگیرد؛ در عین حال در برخی رشته ها حرف ایجابی و قوی داریم، البته شاید برای برخی دانشجویان این دغدغه وجود نداشت و سوال بود که چه نیازی به تولید علم است، بنابراین در این طرح با نگاه عمیقتر به مباحث بنیادین هر رشته توجه میکند، نوعی پرسشگری و مساله محوری برایش ایجاد میشود، جزم گرایی و استحکام غیرواقعی در علوم را به چالش میکشد که این مساله در ارتقای علمی و پیشرفت آنها بسیار موثر است.
وی یادآور شد: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که صادق است ادعا میکند: هر آنچه که نیاز انسان است به لحاظ مادی و معنوی در اسلام وجود دارد؛ امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: اصول را بیان کردیم و فروع را به شما واگذار میکنیم، یعنی دین، کلیات و مسائل اصلی که ثابتات در همه زمانهاست را بیان کرده، اما جزئیات و اجتهاد در متغیرات و سلیقه به انسان واگذار شده است.
وی شبهه نسبت علم و دین را ناقص خواند و افزود: تقابل علم و دین، تقابل غلطی است؛ چون علم، ابزار کشف دین است؛ عقل و نقل را در کنار هم گفتن مشکلی نیست، اما دو قطبی علم و دین اشتباه است؛ چون علم ابزار فهم دین است.
وی به راهکار تداوم گفتمان علوم انسانی در طول تحصیل دانشجویان اشاره و تاکید کرد: مرحله نخست طرح ملی گفتمان علوم انسانی آموزش است، گام دوم پژوهش و دقتهای علمی است و فاز نهایی طرح، شبکهسازی و جریانسازی است که هر کدام از سه مرحله، مدت زمان مشخصی دارد.
وی در پایان به علم نافع در آموزه های اسلام اشاره کرد و افزود: در دین اسلام از علم نافع بحث شده و بحث کاربردی بودن آن تحت عنوان منفعت مادی و معنوی مطرح شده است که در فلسفه اسلامی از آن به علم حکمت یا تدبیر منزل و تدبیر مدن تعبیر شده است./918/د101/س