۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۶۱۷۶۶۷
حجت الاسلام وافی:

همایش تبلیغی محرم برگزار می شود

همایش تبلیغی محرم برگزار می شود
مدیر مؤسسه خانه خورشید به معرفی «بنیاد تعاون بین الملل اسلام» پرداخت و از برگزاری همایش تبلیغی محرم با شعار «یاوران مردم» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی وافی قائم مقام بنیاد تعاون بین الملل اسلام و مدیر مؤسسه آموزشی فرهنگی خانه خورشید صبح امروز در نشستی خبری با بیان اینکه دنیا و بین الملل به جمهوری اسلامی توجه دارد، گفت: کشور ما دائماً زیر ذره بین مردم دنیا قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اعمال و رفتار مردم و مسؤولان جمهوری اسلامی مورد توجه افراد دنیا است، اظهار داشت: امروز بیش از یکصد ملیت در قم وجود داشته و به تحصیل و تحقیق می پردازند تا حقیقت انقلاب اسلامی و نگاه اسلام به حاکمیت و سیاست را کشف کنند.

حجت الاسلام وافی نقش مؤسسات خصوصی فرهنگی، آموزشی و حوزوی مستقل را در عرصه های بین المللی مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: یکی از مأموریت های بنیاد تعاون بین الملل اسلام توجه به مسلمانان و شیعیان بومی و اصیل آمریکای شمالی است.

وی با بیان اینکه ما در بنیاد تعاون بین الملل اسلام ارتباط خود را با شیعیان بومی و اصیل آمریکای شمالی توسعه داده ایم، بیان کرد: حدود هفتاد سال گذشته با مهاجرت بخشی از شیعیان از کشورهای اسلامی به منطقه آمریکای شمالی، پدیده تشیع در آن جا به وجود آمد؛ شیعیان آنجا با پیروزی انقلاب اسلامی در آمریکای شمالی نوعی رسمیت به خود گرفتند و توانستند برای خود مؤسساتی تشکیل داده و می توانند فعالیت داشته باشند.

حجت الاسلام وافی با اشاره به اینکه حدود 3 تا 5 هزار شیعه اصیل و بومی در آمریکای شمالی وجود دارد، گفت: این ظرفیت باید مورد توجه قرار بگیرد و بر روی آن کارهای جدی شود؛ ارتباط گیری و خدمات رسانی به شیعیان آمریکای شمالی، تغذیه فکری، کمک های اجتماعی و مواردی از این قبیل از جمله کارهایی است که بنیاد تعاون بین المللی اسلام در آن مناطق انجام می دهد.

قائم مقام بنیاد تعاون بین الملل اسلام از راه اندازی سایت آموزش بر خط معارف اسلامی برای شیعیان آمریکای شمالی خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضر 600 نفر را در آمریکای شمالی تحت پوشش این سایت قرار داده ایم، افزود: ما در این پایگاه اینترنتی مسائل اولیه تا سایر مسائل علمی و شبهات شیعیان آن مناطق را پاسخ می دهیم.

وی با بیان اینکه ما با چاپ و نشر کتب در حوزه ترجمه می توانیم فرهنگ اسلام و تفکر شیعه را ترویج دهیم، ابراز کرد: متأسفانه امروز علیرغم وجود ده ها مؤسسه فرهنگی و دینی در کشور نتوانسته ایم محتوای مناسب با فرهنگ شیعیان در سایر نقاط جهان را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهیم؛ دلیل این موضوع آن است که مطالعات ما در حوزه فرهنگ و اسلام در آمریکا کامل نبوده است، بنابراین باید مطالعاتمان در زمینه «اسلام و فرهنگ در آمریکا» به صورت کامل باشد تا بتوانیم محتوای متناسب با آن را نیز تهیه کنیم.

حجت الاسلام وافی یکی از ضعف های تبلیغ در عرصه های بین المللی را مسأله «ترجمه» دانست و گفت: امروز متأسفانه ما یک مرکز تربیت مترجم در کشور نداریم؛ این ضعفی است که مسؤولان حوزه فرهنگ آن را می دانند؛ باید مراکزی وجود داشته باشد که افرادی که زبان مادری شان انگلیسی است و زبان فارسی را آموخته اند در آن مراکز علم ترجمه را به سایر مستعدان بیاموزند.

وی افزود: امروز بیش از 70 درصد از ترجمه های موجود اگر نگوییم وهن شیعه است مشکلات بسیاری را برای محتواهای اسلامی ایجاد می کند؛ ما حتی فتاوایی از مراجع در دست داریم که اشتباه ترجمه شده است و یا ترجمه هایی از قرآن وجود دارد که شایسته و درست نیست.

مدیر مؤسسه خانه خورشید تأکید کرد: امروز نیازمند نهضتی در زمینه ترجمه هستیم تا جوانان دنیا به محتواهای موجود مراجعه کرده و از معارف اسلام ناب سیراب شوند.

وی مسأله «بندر خشک فرهنگی» را مورد توجه قرار داد و با انتقاد از بی توجهی مسؤولان به این طرح گفت: این طرح برای تبادل محتواهای فرهنگی در سطح بین الملل کلید زده شد، اما چندین سال است که روی زمین مانده است؛ امروز یک مؤسسه فرهنگی نداریم که بتواند ادعا کند می تواند همه کالاها و خدمات فرهنگی دنیا را تأمین کند.

حجت الاسلام وافی همچنین از کم کاری برخی نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مسأله کاهش بودجه فرهنگی انتقاد و بیان کرد: امروز کم کاری و بی توجهی برخی افراد سبب شده است تا بودجه های فرهنگی به شدت تقلیل یابد؛ دولت باید عملکرد دستگاه های فرهنگی را رصد کرده و طبق بازدهی که دارند به آنها بودجه بدهد.

قائم مقام بنیاد تعاون بین الملل اسلام با اشاره به «سند صنایع فرهنگی» تصریح کرد: این طرح سال ها قبل در قم مطرح شد و امروز مورد غفلت قرار گرفته است و رسانه ها باید به این موضوع توجه کرده و از مسؤولان مربوطه مطالبات جدی داشته باشند.

وی در ادامه از برگزاری همایش تبلیغی محرم با شعار «یاوران مردم» خبر داد و بیان کرد: این همایش روز دوشنبه چهارم شهریورماه از ساعت 8:30 تا اذان ظهر در سالن اجتماعات دارالشفاء برگزار می شود و چهار مجموعه مرکز فن رثا و خطابه، پژوهشکده امام حسین و مناسک آیینی، مؤسسه خانه خورشید و معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه برگزاری آن را بر عهده دارند.

حجت الاسلام وافی توجه به مشکلات مردم و همراهی با آنها را یکی از اهداف اصلی همایش تبلیغی محرم برشمرد و ابراز کرد: امروز دشمن با اعمال فشار و تحریم هجمه های اقتصادی فراونی را به مردم می برد و حضور طلاب و مبلغان می تواند روحیه امید و نشاط، مجاهدت و مقاومت را به متن جامعه تزریق کند.

مدیر مؤسسه خانه خورشید تأکید کرد: حوزویان با رویکرد دفاع از نظام در متن جامعه ورود پیدا می کنند و مطالبات مردم را با همین رویکرد پاسخ می گویند؛ همچنین گفتنی است که امروز ما با کاهش سرمایه های اجتماعی گروه های مرجع از جمله حوزه و روحانیت و علما و مراجع مواجه هستیم و باید با برنامه های راهبردی این جریان را ترمیم کنیم.

وی یکی از راهکارهای ترمیم سرمایه های اجتماعی گروه های مرجع را پررنگ سازی حضور اجتماعی بدنه روحانیت در جامعه تلقی کرد و ادامه داد: عملکرد حوزه های علمیه در زمینه خدمت رسانی به مردم سیل زده بهترین نمونه حضور فعال و اجتماعی حوزه در میان مردم بود که اثرگذاری اش از هزاران منبر و خطابه به مراتب بیشتر است.

حجت الاسلام وافی خاطرنشان کرد: امروز مبلغان باید به جای آنکه تنها سخنرانی کنند، بیشتر به درد مردم گوش فرا داده و پناهگاهی امن برای آنها باشند.

قائم مقام بنیاد تعاون بین الملل اسلام با بیان اینکه ما از حدود هزار نفر برای همایش تبلیغی محرم دعوت به عمل آورده ایم، گفت: حجج اسلام والمسلمین هادی صادقی، محمد حسن نبوی، سید حسین مؤمنی، مهدی ماندگاری و مرتضی وافی در این همایش به سخنرانی پرداخته و هر کدام موضوعات به روز و متنوعی را ارائه خواهند داد.

وی در پایان یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیأت دولت تأکید داشتند امروز همه ما باید از فروع و حواشی پرهیز کنیم، بنابراین مبلغان نیز در شرایط حساس کنونی نباید وارد فروع و حواشی شوند./841/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 11
حسین ثالث موید
ارسال نظرات