۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۶۱۷۸۸۳
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

تشخیص نفس اماره و شیطان دشوار است

تشخیص نفس اماره و شیطان دشوار است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: نفس اماره انسان را به هر سویی هدایت می‌کند، اما تشخیص نفس و شیطان سخت است و برخی اوقات انسان کار‌های خود را به شیطان نسبت می‌دهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در تفسیر سوره مبارکه کهف و داستان حضرت موسی و خضر که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: یکی از گام‌های شیطان، گام فراموشی است.

وی به چگونگی راه‌های فریب انسان از سوی شیطان اشاره کرد و افزود: شیطان می‌تواند القای ذهنی برای انسان داشته باشد و در حالیکه تفکر انسان بر یک موضوع متمرکز شده است شیطان کاری می‌کند تا موضوع دیگری در ذهن او خطور کند و یا آنچه در ذهن انسان است را پاک می‌کند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: انسان باید مراقب باشد هنگامی که در رابطه با موضوعی فکر می‌کند، افکاری که به ذهن انسان خطور خواهد کرد امکان اینکه این افکار شیطانی باشد زیاد است.

وی به یکی از تفاوت‌های بین شیطان و نفس اماره اشاره کرد و افزود: نفس اماره در درون انسان است و شیطان از بیرون است، اما القای شیطان با درون انسان است به این معنی که انسان صدایی را از شیطان نمی‌شنود، اما در درون خود القا شیطانی را دارد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: نفس اماره انسان را به هر سویی هدایت می‌کند، اما تشخیص نفس و شیطان سخت است و برخی اوقات انسان کار‌های خود را به شیطان نسبت می‌دهد در حالیکه از سوی نفس انسان است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه نفس انسان خطرناک‌تر است یا شیطان، گفت: یکی از تفاوت‌های نفس اماره با شیطان این است که نفس اماره همیشه امر به بدی می‌کند، اما شیطان کارش این است که اغلب انسان را به خوبی سوق می‌دهد تا در انتها منحرف و امر به بدی کند.

وی افزود: روایت است که شیطان انسان را هفتاد مرتبه به کار خیر دعوت و تشویق می‌کند تا بتواند برای مرتبه هفتاد و یکم انسان را منحرف کند، بنابراین اینگونه نیست که هر کار خوب و مفیدی به ذهن انسان رسید کار خوبی باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان تشخیص کار خوب شیطانی و یا الهی بودن آن را سخت و دشوار خواند و گفت: در لحظه‌ای که پیشنهاد کار خیر به انسان می‌شود اگر این تفکر که بهتر از این کار هیچ کار بهتری وجود ندارد نشان دهنده این است که کار شیطانی است تا انسان را از کار بهتر دور کند.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در توصیه خود به مسؤولان فرهنگی کشور می‌فرماید، برخی کار‌ها لازم است و برخی کار‌ها لازم‌تر است و از میان کار لازم و لازم‌تر باید کار لازم‌تر را انجام داد.

به گفته وی برخی کار‌ها لازم تراست، اما فوری نیست و از بین کار لازم و فوری باید کار فوری را انجام داد، اما برخی کار‌ها فوری است، اما فوتی نیست.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: پیام این آیات بندگی خدا برای رسیدن جایگاه عالی است و حضرت خضر چون بنده و عبد بود خدا بود به جایی می‌رساند که همه نزد او شاگردی کنند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات