۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۱۸۱۰۹
آیت الله یعقوبی:

خطبای حسینی در حل اختلافات مردم اهتمام جدی داشته باشند

خطبای حسینی در حل اختلافات مردم اهتمام جدی داشته باشند
یکی از علمای عراق بر ضرورت تمسک به سیره اهل بیت و دوری از هر گونه اختلافی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در نجف اشرف، جمعی از خطبیان و روحانیان استان بابل عراق با حضرت آیت الله شیخ محمد یعقوبی از علمای عراق دیدار و گفت وگو کردند.

آیت الله یعقوبی در این دیدار بر ضرورت اجرای عقد اخوت میان مومنان در روز غدیر خم تاکید کرد و گفت: صیغه عقد اخوت به این شکل است که شخصی به شخص دیگر می گوید: «وَآخَيْتُكَ في اللهِ، وَصافَيْتُكَ في اللهِ، وَصافَحْتُكَ في اللهِ ...» اخوت، مهربانی، الفت و همبستگی میان مومنان در این روز مبارک که امیر المومنین علی (علیه السلام) به عنوان خلیفه لرسول الله (صلی الله علیه و آله) معرفی شده است، از نتایج، شروط و علامتی از علامات باور و ایمان به ولایت است.

وی افزود: خداوند متعال عید غدیر خم را با عقد اخوت نسبت به سایر عید و مناسبت ها شرافت داد. بارزترین نقطه این عقد در آن جایی است که شخصی به شخص دیگر می گوید: «أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَميعَ حُقُوقِ الاُخُوَّةِ ...» و منظور از این جمله یعنی ساقط سازی هر گونه حقوق مادی و معنوی و ظلم و ستمی است که برادر مومنش در حقش انجام داده است بر این اساس با اجرای این عقد هیچ گونه اختلاف و دعوایی بین افراد جامعه رخ نخواهد داد و جامعه به دنبال تکامل و آبادانی گیش خواهد رفت.

این عالم عراقی تصریح کرد: هنگامی که رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) از مکه به سمت مدینه مهاجرت کرد، اولین کاری که انجام داد، اجرای صیغه برادری بین مهاجران و انصار بود زیرا شرط اساسی برای پیشرفت و کسب عزت در انجام چنین اقداماتی است.

وی ادامه داد: متاسفانه جامعه در واقعتی به دور از اخلاقی برگرفته از سیره اهل بیت (علیهم السلام) زندگی می کنند. خطبای حسینی به اید به وظیفه خود در توجیه و ارشاد مردم عمل کنند و مردم را از اختلافات که انسان را از یاد خداوند متعال دور می سازد، برحذر بدارند.

ارسال نظرات