۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۶۱۸۶۸۱
کارشناس مسائل غرب آسیا:

هدف غرب از مذاکره فرصت سوزی است

هدف غرب از مذاکره فرصت سوزی است
سعیداوی با اشاره به هزینه‌های نظام اسلامی در مذاکرات برجام، گفت: هدف غرب از مذاکره با ایران فرصت سوزی است با این حال چنین مذاکراتی بر بصیرت ایرانی‌ها افزود.
جبار سعیداوی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه در بحث مذاکره با آمریکا و غرب در کشورمان دو طیف انقلابی و غیرانقلابی وجود دارد، عنوان داشت: نیرو‌های انقلابی اعتماد و تکیه شان بر پشتوانه ملی و نیرو‌های داخلی است و اعتقادی به مذاکره با آمریکا و هم پیمانانش ندارند؛ زیرا معتقدند آمریکا و استکبار جهانی به تعهدات شان در مذاکرات پیشین عمل نکرده و همه معاهدات را یکجانبه نقض کردند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه نقض برجام و عدم پایبندی به اجرای مفاد آن از سوی آمریکایی ها، تبعیت اروپایی‌ها از آمریکایی‌ها و عدم عمل به تعهدات مطرح شده دیگر دلایل عدم اعتقاد نیرو‌های انقلابی به مذاکره است، خاطرنشان کرد: تصور تصمیم گیری جداگانه و انجام اقدامات برخلاف آمریکا از سوی اروپایی‌ها و حل مشکلات اقتصادی کشورمان از سوی آنها، توهمی بیش نیست، در این باره فرصت‌های داده شده به اروپایی‌ها بهترین دلیل است.

سعیداوی تنها راه برون رفت از مشکلات را تکیه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی برشمرد و گفت: رهبرانقلاب بار‌ها بر ضرورت توجه دولت‌ها به ظرفیت‌ها داخلی تأکید کرد، دولت باید به چنین امری توجه کند و از آقایانی که در بحث مذاکره منفعل هستند، پیروی نکند.

وی با بیان اینکه ملت ایران با استقامت از پس مشکلات برآمده و در سال‌های اخیر با تبعیت از رهبری به مقاومت ادامه می‌دهد، افزود: آقای روحانی بسیار امیدوار به پایبندی اروپایی‌ها به تعهدات برجامی است همانطور که ما بار‌ها پایبندی مان را اعلام کرده و عمل کردیم و به صورت عملی، دوستی مان را به جهانیان نشان دادیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه دل بستن به اروپایی‌ها کار بیهوده‌ای است، ادامه داد: دستگاه دیپلماسی مان افزون بر حضور فعال در عرصه بین الملل، به جهانیان ثابت کرد که جمهوری اسلامی پایبند به تعهدات است و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها متعهد نیستند.

سعیداوی با بعید بودن حصول نتیجه در مذاکره‌های پیش رو گفت: غربی‌ها یک دورنمایی از رابطه با ایران دارند که در تقابل با روحیه انقلابی و مهار تفکر انقلابی خلاصه می‌شود؛ با این حال اگر خواهان پایبندی به تفکر انقلابی، قدردانی زحمات بزرگان نظام و پاسداری از خون شهدا باشیم قطعا به روحیه انقلابی نیاز داریم.

وی تأکید کرد: نه ما از انقلابی بودن کوتاه می‌آییم و نه دشمن از شیطنت‌ها و توطئه هایش کوتاه خواهد آمد؛ از این رو نتیجه مذاکره واضح است، اما تن دادن جمهوری اسلامی به مذاکره برجام، اثبات نیت پلید دشمنان به جهانیان و ملت ایران بود، اروپایی‌ها و آمریکا حتی به امضای خودشان در برجام از باب عمل به تعهدات پایبند نبودند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه دشمن به دنبال مذاکره واقعی نیست، عنوان داشت: دشمن به دنبال فرصت سوزی بود با این حال نظام اسلامی برای روشنگری و بصیرت افزایی مجبور به هزینه شد که نتیجه آن بصیرت مردم ایران و آشکار شدن نیت پلید دشمنان برای جهانیان است./۹۴۵۶/ت210/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات