۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۶۱۸۷۳۳
حجت الاسلام میرزامحمدی:

عزاداری بدون معرفت امام حسین ما را به مدارج عالیه بندگی نمی رساند

عزاداری بدون معرفت امام حسین ما را به مدارج عالیه بندگی نمی رساند
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان در سایه ولایت ائمه معصومین(ع) به جهاد فی سبیل الله می رسد، گفت: عاشقان امام حسین(ع) باید ملازم با قرآن کریم باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد میرزامحمدی استاد حوزه علمیه قم امروز در نخستین جلسه عزاداری به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان که در مصلای قدس قم برگزار شد، با اشاره به اینکه خداوند انسان را اشرف مخلوقات عالم قرار داده است، گفت: خداوند در میان انسان ها، بهترین مخلوقات خویش را انتخاب کرده و آنها را برای همه بشریت به عنوان الگو معرفی فرموده است.

وی با بیان اینکه انسان ها با الگوگیری از انبیا و اوصیای الهی مسیر سعادت و کمال را طی می کنند، اظهار داشت: انبیا و حجج الهی، پیام آور و مبشر پیامبر اسلام(ص) و پیغمبر موعود آخرالزمان شدند و امت ها و زمان ها را برای ظهور این پیامبر الهی آماده کردند که خود، رسالت و کتابشان اشرف، افضل و مهیمن بر همه ادیان و کتب پیشین بود.

حجت الاسلام میرزامحمدی با اشاره به اینکه مردم در اوایل بعثت پیامبر اکرم(ص) غرق در گمراهی و ضلالت بودند، عنوان کرد: خداوند متعال به وسیله پیامبر گرامی اسلام(ص) بشریت را از وادی تیره گمراهی و ضلالت نجات داد؛ پیامبر خدا(ص) در شرایطی مبعوث شدند که مردم غرق در بت پرستی و جهالت بودند و ایشان با مشقت های فراوان به مبارزه با جهل آنها پرداخته و مسیر هدایت را به آنها نشان دادند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه پیامبر اکرم(ص) برای آنکه مردم پس از ایشان به قهقرای گمراهی، جهل و ضلالت بازنگشته و مسیر هدایت را گم نکنند مسأله امامت و ولایت را مطرح فرمودند، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) با طرح مسأله «عترت» که نماد آن امیرمؤمنان(ع) بودند قصد داشتند جلوی کجروی و گمراهی بشریت را بگیرند.

وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) از ابتدای دعوت علنی شان تا آخرین لحظات عمر نورانی خودشان در کنار موضوع دعوت به سوی خداوند، مسأله وصایت و ولایت امیرمؤمنان(ع) را مطرح می کردند، گفت: شاید بتوان بزرگترین رسالت پیامبر اکرم(ص) پس از دعوت به سوی خداوند، طرح مسأله ولایت اهل بیت(ع) دانست.

حجت الاسلام میرزامحمدی با اشاره به حدیث ثقلین، تمسک به قرآن کریم و اهل بیت(ع) را مانع کجروی بشریت دانست و افزود: بر اساس این حدیث شریف، مادامی که به این دو گوهر گرانسنگ توجه داشته باشیم هیچگاه گمراه نخواهیم شد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه اهل بیت(ع) عِدل و همتای قرآن کریم هستند، تأکید کرد: بر اساس روایات، هیچ چیزی قابل مقایسه با اهل بیت(ع) نیست؛ اگر بنا باشد اهل بیت(ع) با چیزی مقایسه شوند، آن چیزی جز قرآن کریم نیست، زیرا امام معصوم(ع) قرآن ناطق هستند.

وی با بیان اینکه امام معصوم(ع) به همان اندازه که جایگاه ملکوتی شان رفیع و عظیم است، مصائبشان نیز به همان اندازه عظیم و بزرگ است و هیچ مصیبتی با آن قابل مقایسه نیست، عنوان کرد: مصیبت امام حسین(ع) در روز عاشورا هیچ مماثل و نظیری ندارد؛ به بیان دیگر هیچ مصیبتی در عالم قابلیت مقایسه شدن با مصائب امام حسین(ع) را ندارد و مصیبت ایشان بزرگترین مصیبت برای اهل آسمان ها و زمین به شمار می رود.

حجت الاسلام میرزامحمدی با اشاره به اینکه برای شناخت مصیبت عظیم امام حسین(ع) در روز عاشورا باید نسبت به وجود نورانی ایشان معرفت داشته باشیم، افزود: اگر نسبت به وجود سراسر نورانی امام حسین(ع) معرفت نداشته باشیم، مصیبتی که بر ایشان وارد شده است را نیز خرد و کوچک خواهیم پنداشت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام معصوم(ع) رکن توحید است، تصریح کرد: هنگامی که وجود نورانی امام معصوم(ع) به شهادت می رسد در حقیقت توحید سر بریده می شود، زیرا با شهادت امام معصوم(ع) جبهه توحید تضعیف شده و جبهه کفر و طاغوت تقویت می شود.

وی با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) سند حقانیت قرآن کریم هستند، ابراز کرد: یکی از جلوه های اعجاز اباعبدالله(ع) این بود که پس از شهادت بر روی نیزه قرآن تلاوت می کردند تا به همگان بفهمانند که امام معصوم(ع) شریک القرآن است.

حجت الاسلام میرزامحمدی با بیان اینکه عاشقان امام حسین(ع) باید ملازم با قرآن کریم باشند، گفت: کسی که خود را امام حسینی می داند و اهل تلاوت و انس با قرآن کریم نیست، دروغگو است، زیرا نمی شود یک شخص عاشق و دلباخته حضرت سیدالشهدا(ع) باشد و اهل انس با قرآن کریم نباشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان در سایه ولایت ائمه معصومین(ع) به جهاد فی سبیل الله می رسد، تأکید کرد: این که برخی افراد جاهل می گویند امام معصوم(ع) نیز همانند سایر مردم بوده و این شیعیان غالی هستند که به او جایگاه و منزلت بالا و ممتاز نسبت داده اند، ناشی از عدم معرفت و آگاهی شان نسبت به جایگاه ولی خداوند است.

وی با بیان اینکه اقامه عزا بدون معرفت امام حسین(ع) به منزله تخلیه احساسات است، ابراز داشت: این نوع عزاداری مأجور بوده و از ثواب برخوردار است، اما انسان را به مدارج عالیه نمی رساند، بنابراین آن عزاداری ما را به مدارج عالیه می رساند که ممزوج با معرفت امام معصوم(ع) باشد./841/ج

حسین ثالث موید
ارسال نظرات