۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۶۱۸۸۱۲
حجت الاسلام والمسلمین مریجی:

تراث ارزشمند اسلامی در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد

تراث ارزشمند اسلامی در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دوره آموزشی «تأمین مدرس کتاب فلسفه پایه دوازدهم» گفت: اگر به داشته ها و تراثمان توجه کنیم، این مشکلات مرتفع خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی «تأمین مدرس کتاب فلسفه پایه دوازدهم» که به همت میز آموزش و پرورش ذیل قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم انسانی و اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی از ۵ سال پیش، کاری را شروع کرد و امور خودش را بر اساس مسئله و مسئله شناسی در نظر گرفت و قطب های فکری و فرهنگی را تشکیل داد که کار مسئله محوری را انجام می دهند و میز آموزش و پرورش ذیل قطب مذکور تشکیل شده است.

وی گفت: افراد اگر متاعی را گم کنند، نماز می خوانند و نذر می کنند تا آن چیزی که گم شده را پیدا کنند؛ حضرت می فرمایند انسان ها خودشان را هم گم می‌کند، امروز نیز در جامعه جهانی انسان ها خودشان را گم کرده اند.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یکی از خروجی های اساسی و مهم فضای مجازی را در غفلت نگه داشتن انسان ها خواند و تصریح کرد: وقتی انسان خودش را فراموش کند، دیگری را نیز فراموش می کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از علمای جامعه شناس و دینی معتقدند که محدودیت ذاتی و درونی است، افزود: انسان به دلیل آن که خودش را می خواهد، به این واسطه اجتماع را می خواهد.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با بیان اینکه خودخواهی به معنای روان‌شناختی، بد نیست، اظهار داشت: البته خودخواهی اجتماعی، مطلوب و پسندیده نیست و علت اینکه انسان خود را فراموش می کند، این است که خدا را فراموش کرده است.

وی در نقلی از علامه محمدتقی جعفری(ره) افزود: از یکی از علمای خارجی پرسیدم شما که دانشمند علمیِ جهانی هستید، چرا دین ندارید، گفت: بنده از لحاظ مادی و جایگاه اجتماعی تأمین هستم و به دین نیاز ندارم و چون دیده ام که کسانی که ترویج دین می‌کنند به عنوان یک مقر درآمد و اقتصاد به دین نگاه می کنند، بی دینی را پیشه گرفتم.

رئیس میز اسلامی سازی علوم انسانی قطب های فکری و فرهنگی تصریح کرد: علامه در جواب این دانشمند، به مجله ای که روی میز بود، اشاره کرد و دست بر روی واژه is گذاشت و از این عالم خارجی پرسید که چه معنایی دارد؟ ایشان گفت باید قبل و بعدش را ببینم، is به تنهایی معنایی ندارد، علامه در جواب گفت: انسان همانند is است و اگر قبل و بعدش را نداند، معنایی ندارد و دین، قبل و بعد انسان را معنا می کند و اگر خدا را نشناسی؛ غافل می شوی؛ در قرآن آمده است که برخی انسان ها از حیوان بدتر هستند! و آنها کسانی هستند که غافل اند، یعنی قبل و بعد خودشان را نمی شناسند.

وی یکی از مشکلاتی که در رشته ها وجود دارد را بمباران داده های تجربی دانست و افزود: شما دبیران فلسفه هستید و تعقل را شما باید تدریس کنید؛ غالب نظریه پردازان ما با فلسفه ارتباط داشتند و همه عقل معیشتی را دارند ولی عقل برهانی و عقل رحمانی نیاز به تربیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با بیان اینکه یکی از مسائل و مشکلات ما در آموزش و پرورش، متن است و اگر به داشته ها و تراث خودمان توجه کنیم، این مشکلات مرتفع خواهند شد، اظهار داشت: عظمت معلم خیلی بالاست و جایگاه کنونی معلوم نیاز به کارِ آموزش و پرورش دارد؛ اگر شما یک نفر را بتوانید تربیت و هدایت کنید، رسالت خودتان را انجام داده اید.

وی با اشاره به اینکه معلمی شغل شریفی است و راه بندگی را به انسان ها یاد می‌دهد، تاکید کرد: وقتی که انسان به خودش برگردد، به جامعه نیز بر می گردد و وقتی به جامعه برگشت، هم خودش راحت است و هم دیگران راحت هستند و امنیت برقرار خواهد شد و لذا یکی از علل برقراری امنیت در جامعه اسلامی ایران، دانستن راه بندگی است.

رئیس میز اسلامی سازی علوم انسانی قطب های فکری و فرهنگی تصریح کرد: آیت الله شبیری زنجانی، مهندس راه و ساختمان بودند و ایشان می گفتند کسی که باعث شد طلبه شوم، معلم فیزیک بنده بود و در سال ۱۳۶۷ می گفتند نزدیک به ۱۱۰ جلد کتاب نوشتم و ثواب بیشتر این کار برای معلم بنده است.

در این مراسم، مهدی اعتصامی «رئیس میز آموزش و پرورش قطب های فکری و فرهنگی» گفت: با توجه به اینکه آموزش و پروش دوره تأمین مدرس نداشت، با رایزنی‌هایی که انجام دادیم توانستیم مجوز برگزاری دوره حضوری تأمین مدرس را از آموزش و پرورش بگیریم و از طریق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این دوره را برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه هدف از برگزاری این دوره سه روزه، توجه به دانش‌آموزان و افزایش کیفیت تحصیل است، ان شاءالله با همکاری شما اساتید نمونه کشور، بتوانیم این دوره را به خوبی برگزار کنیم و در نظر داریم با ضبط استودیویی این دوره، آموزش ضمن خدمت مذکور را به اساتید کل کشور تعمیم دهیم./822/ج

مهدی فلاحی
ارسال نظرات