۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۶۱۸۹۴۲

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان به ایراد نظر خود درباره وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش پرداختند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، جلسه بررسی صلاحیت محسن حاجی میرزایی برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش صبح امروز سه‌شنبه ۱۲ شهریورماه سال ۹۸ آغاز شد.

مشروح سخنرانی موافقان و مخالفان حاجی میرزایی به شرح ذیل است:

حاجی میرزایی وعده تحقق مطالبات فرهنگیان را داده است

حمید بنایی نماینده مردم گناباد در جلسه علنی پارلمان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی گفت: آقای حاجی میرزایی در چند روز گذشته در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف برنامه‌های خود را ارائه داده و بر اساس آنچه عنوان کرده جایگاه بالایی برای آموزش و پرورش قائل است و ما هم از ایشان خواستیم آموزش و پرورش را درگیر کار‌های سیاسی و حزب نکند. زیرا این وزارت خانه متعلق به همه کشور است.

وی با اشاره به وجود ۱۵ میلیون دانش آموز و ۱ میلیون فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آقای حاجی میرزایی در برنامه‌هایی که ارائه دادند حذف تنوع ۲۳ گانه مدارس را وعده دادند و گفتند مدارس باید دو نوع دولتی و غیر دولتی باشد. همچنین اجرای سند تحول بنیادی که خواسته همه فرهنگیان و ملت ایران است نیز از برنامه‌های ایشان اعلام شده است.

بنایی با تاکید بر ضرورت پرهیز از سیاست زدگی در آموزش و پرورش، از وعده حاجی مرزایی برای تحقق مطالبات به حق فرهنگیان خبر داد و یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان نیز اولویت اول ایشان است و ایشان گفته که معلمان صرفا باید از طریق دانشگاه وارد عرصه آموزش و پرورش شوند. ضمن این که شایسته سالاری هم در راس برنامه‌های آقای حاجی میرزایی قرار دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به سابقه حاجی میرزایی به عنوان معاون وزارت آموزش و پرورش و شناخت وی از تحولات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ایشان واقعا یک معلم واقعی است که سختی‌های معلمان را حفظ کرده و مرام و منش مدیریتی دارد. ضمن این که معتقد به واگذاری اختیارات به مدرسه و افزایش مشارکت دانش آموزان و معلمان است و استفاده از ظرفیت درون آموزش و پرروش به نحوی منزلت معلمان را در برنامه‌های خود دارد.

چگونگی رفع دغدغه‌های فرهنگیان در برنامه‌های «حاجی میرزایی» دیده نشده است

محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف در پارلمان به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: در تمام دنیا اولویت اول با وزارت آموزش و پرورش است، اما آموزش و پرورش برای دولت نه تنها اولویت اول نیست که حتی اولویت دهم هم نمی‌باشد.

وی با بیان این‌که نیروی انسانی سرمایه کشور است که به فراموشی سپرده شده، اظهار کرد: طی این سال‌ها دولت و وزرای آموزش و پرورش وعده تحقق سند تحول بنیادین را دادند، اما از موضع شعار فراتر نرفته است. وقتی آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول رییس جمهور و هیات دولت نیست چطور وزیر پیشنهادی می‌تواند دغدغه‌های فرهنگیان، مشکلات و مطالبات آن‌ها همچون دادن پاداش پایان خدمت و رتبه‌بندی معلمان را حل کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حاجی میرزایی دو دهه از آموزش و پرورش فاصله داشته است، افزود: علی‌رغم این‌که آقای حاجی میرزایی انسانی اخلاق مدار و محجوب است، اما نگاهی به سوابق ایشان نشان می‌دهد که دو دهه از آموزش و پرورش فاصله داشته و معلوم نیست چطور می‌خواهد دغدغه فرهنگیان را رفع کند البته که در برنامه‌های پیشنهادی ایشان هم چیزی نیامده بود. ایشان ۶ سال در دولت حضور داشته انتظار می‌رفت که رییس جمهور فردی از بدنه فرهنگیان را به عنوان وزیر معرفی می‌کرد.

نگهبان سلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی طرحی میان‌مدت و بلندمدت برای رفع چالش‌های فرهنگیان ندارد، گفت: برنامه‌هایی همچون بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان، ارتقای وضعیت مدارس دولتی و رفع نابرابری با مدارس غیردولتی، بهبود فضای فرسوده آموزش و پرورش از جمله مواردی است که در برنامه وزیر پیشنهادی دیده نمی‌شود.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، نیروی انسانی کارآمد را زیربنای کشور دانستند، اما سوال این است که تا چه حد به این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی توجه شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که هیچ‌گونه کتاب، مقاله و تالیفی از حاجی میرزایی در حوزه آموزش و پرورش ندیده است.

حاجی‌میرزایی تجربه عالی و برجسته در آموزش و پرورش ندارد

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در خانه ملت به عنوان مخالف صحبت می‌کرد، بیان کرد: فردی باید وزیر آموزش و پرورش شود که شخصیت ملی و جذاب داشته باشد تاکنون ما نسبت به معیشت فرهنگیان ارزان فروشی کردیم. اما آنان در انجام رسالت تعلیم و تربیت خود کوتاهی نکردند. دولت در انتخاب وزیر آموزش و پرورش ساده‌ترین راه را رفته است.

وی در ادامه اظهار کرد: فقط نباید از بین اعضای دفتر رییس جمهور وزیر به مجلس معرفی شود. انتخاب آقای حاجی میرزایی دم دستی است و ایشان ۲۰ سال است که از بدنه آموزش و پرورش دور هستند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: امروز سرنوشت بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز در دستان این وزارت خانه است. آیا در بدنه فرهیخته آموزش و پروش کسی برای تصدی این وزارت‌خانه نبود؟. آقای حاجی میرزایی تجربه عالی و برجسته در آموزش و پرورش ندارد و ماه‌ها طول می‌کشد تا مسائل اصلی حوزه آموزش و پرورش را شناسایی کند. وزارت آموزش و پرورش جای آزمون و خطا و تجربه اندوزی نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: آقای حاجی میرزایی در برنامه خود اشاره‌ای به گام‌های اجرایی برای بیانیه گام دوم رهبر انقلاب که جوانان را نیز در بر می‌گیرد، نداشته است. از سوی دیگر برنامه‌ای برای رفع چالش‌ها و مشکلات پیش روی این وزارت خانه ندارد. ارتقاء جایگاه فعلی آموزش و پرورش نیاز به اتحاد حاکمیتی دارد.

قاضی پور در پایان گفت: آموزش و پرورش سالهاست که بدون متولی است و انتصابات غلط در این وزارت خانه کار را به اینجا کشانده است. در برنامه آقای حاجی میرزایی اشاره‌ای به حفظ شأن و منزلت فرهنگیان و همچنین برنامه اجرایی برای بازماندگان از تحصیل نشده است.

برنامه حاجی‌میرزایی آرمان‌گرایانه است نه واقعی

سیدتقی کبیری نماینده مردم خوی در پارلمان به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: متاسفانه رییس‌جمهور پیشنهاد وزارت ایشان را در دقیقه ۹۰ مطرح کرد تا مسئله کمبود زمان نیز حساسیت بیشتری پیدا کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: سوابق شما نشان می‌دهد که جنابعالی ۱۸ سال از بدنه وزارتخانه جدا بودید و قبل از آن نیز در نهضت سوادآموزی حضور داشتید و با وجود چندین میلیون بی‌سواد این نهضت، سوابق شما در این نهاد مشخص نیست. برنامه شما آرمانگرایانه است نه واقعی. سهم تولیدناخالص ملی در بخش آموزش و پرورش چهار درصد است، چه برنامه‌ای جز کلی‌گویی برای فرهنگیان و کارکنان این وزارتخانه دارید. برنامه‌ای برای نهضت سوادآموزی‌ها و حق‌التدریسی و پیمانکاران وجود ندارد. تکلیف شما با مدارس کانکسی و اجرای نظام رتبه‌بندی نیز در برنامه‌های ارائه شده چندان مشخص نیست.

وی ادامه داد: برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی برای تدریس زبان‌های قومی در مدارس مخصوص اقوام هیچ برنامه‌ای ارائه نکرده‌اید و به نظر می‌رسد شما هم با این مسئله مخالف هستید.

نماینده مردم خوی در مجلس از محسن حاجی‌میرزایی خواست تا برای مجلس مشخص کند که چه اندازه توان حمایت از فرهنگیان و به کرسی نشاندن خواسته‌ها و مطالبات کارکنان آموزش و پرورش را دارد.

حاجی‌میرزایی با سابقه طولانی در نظام آموزشی با دولت همکاری داشته است

سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در پارلمان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اظهار کرد: امروز که رییس جمهور آقای حاجی میرزایی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد لازم است مطالبی را بیان کنم. ایشان با سابقه طولانی در نظام آموزشی با دولت همکاری داشته و عضویت شورای معاونان معلمان را در کارنامه خود دارد. وی از نیرو‌های توانمند و یک معلم واقعی بوده و در پاک‌دستی ایشان شکی نیست.

وی افزود: ایشان در برنامه‌های خود نکات قابل توجهی را مطرح کردند از جمله توسعه و ترویج فعالیت‌های پرورشی، آموزشی و فرهنگی در راستای تحقق اهداف عبادی و اعتقادی، سیاسی و هنری، ارتقای بهداشت و سلامت و ایمنی دانش‌آموزان، اشاعه فرهنگ اقامه نماز و توجه به اردو‌ها و فعالیت‌های پرورشی. همچنین تدوین برنامه جامع تأمین بهسازی منابع، اصلاح نظام پرداخت براساس شایستگی‌ها، متناسب‌سازی منابع انسانی در چارچوب برنامه‌های درسی و شرایط اقلیمی و اهداف سند تحول بنیادین، بازآوری معلمان از طریق توسعه شبکه مدیریت دانش، تأمین و تربیت سرمایه انسانی با محوریت دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و بهره‌مندی از سایر دستگاه‌ها مواردی است که در برنامه‌های ایشان به چشم می‌خورد.

ذوالقدر ادامه داد: هر چند انتظارات ما برای وزیر زن محقق نشد، ولی انتظار داریم وزیر پیشنهادی از توانمندی‌های زنان در پست‌های مدیریتی، معاونت‌های وزارتی و مدیر کل استان‌ها استفاده کند. همچنین لازم است ایشان با مافیای کنکور و رشد قارچ گونه آموزشگاه‌ها مقابله کند.

نماینده مردم تهران در پایان اضافه کرد: توجه به مطالبه فرهنگیان، توجه به نهضت سوادآموزی‌ها، رتبه‌بندی معلمان و مسائل پرورشی و ورزشی و آموزشی دانش‌آموزان از جمله مواردی است که آقای وزیر باید به آن توجه کند. امیدواریم با رأی بالا این برنامه خوب محقق شود.
آقای حاجی‌میرزایی آیا می‌خواهید به سراغ جیب والدین بروید

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در پارلمان به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: آقای حاجی میرزایی دارای سوابق انقلابی بوده و به مردی متدین معروف است. مخالفت من نسبت به ایشان مربوط به برنامه‌ها و نکات پیشنهادی ایشان است. پرسشم از آقای حاجی میرزایی این است که آیا قرار است در این وزارتخانه اختیارات کامل داشته باشند.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون برنامه‌های زیادی از جانب وزرای مختلف ارائه شده است، ولی چرا این برنامه‌ها عملیاتی نشده و در همان نقطه شروع پایان یافته‌اند. نظام رتبه‌بندی معلمان، مشکلات نظام آموزشی و ده‌ها موضوع دیگر که خودتان بهتر می‌دانید از این دست برنامه‌ها بودند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خطاب به محسن حاجی میرزایی گفت: لطفا توضیح دهید که آیا دولت به شما اختیارات داده است،‌ای کاش رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی می‌نشست و به حرف مخالفان و موافقان گوش می‌داد. یکی از مسائلی که کشور ما از آن رنج می‌برد تمرکز امکانات در تهران است. بحث من این است که وزیر قبلی قربانی رتبه‌بندی معلمان و تعهداتی شده بود که قادر به انجام آن‌ها نبود، زیرا بسیاری از ابزار و امکانات مثل اعتبارات مالی را در اختیار نداشت.

سعیدی از شیوه دریافت پول مدارس از معلمان انتقاد و تصریح کرد: سرانه مدارس قطع شده است، به مدارس پول نمی‌دهند، در آستانه ثبت نام، به مدارس با صراحت گفته شده بود که از والدین پول نگیرید، اما کماکان از والدین پول می‌گیرند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش دچار خشکسالی شده است خشکسالی را به ترسالی تبدیل کنید. تصمیمات وزارتخانه شما برای اصلاح برنامه‌های قبلی چیست؟ در بخش برنامه‌ها کلی‌گویی به وفور یافت می‌شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل مدرک‌گرایی در سیستم آموزشی کشور، اظهار کرد: فارغ التحصیلان ما گرفتار هستند چندی پیش به یک ساختمان فنی و حرفه‌ای رفته بودم و مشاهده کردم که افراد مختلفی از دیپلم تا فوق‌لیسانس در دوره‌های مهارت‌آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای مشغول هستند. مدارس ما حرفه‌ای به دانش‌آموزان نمی‌آموزد برنامه شما برای حل معضل مدرک‌گرایی چیست؟

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به یکی از برنامه‌های محسن حاجی میرزایی، گفت: شما در برنامه‌های خود از «بازنمایی نظام تامین مالی با حرکت به سمت والدین و با استفاده از مدل‌های پیشرفته» حرف زدید آیا می‌خواهید دنبال جیب مردم بروید؟ جیب مردم به اندازه کافی خالی است. اصل ۳۰ قانون اساسی ما آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه را تضمین کرده است. این‌که به سراغ مردم برگردید خلاف قانون اساسی است در این مورد توضیح دهید؟

برنامه‌های حاجی‌میرزایی می‌تواند اشتباهات گذشته این وزارت‌خانه را جبران کند

محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه در خانه ملت به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بیان کرد: امروز قصد تصمیم گیری در خصوص مهمترین وزارت خانه را داریم که سرنوشت کشور به دست آن است. تمام مشکلات اقتصادی و صنعتی که امروز با آن مواجه هستیم به این وزارت خانه باز می‌گردد. تصمیم گیری‌ها در این وزارت خانه مربوط به حدود ۴۰ یا ۵۰ سال پیش است. متاسفانه این وزارت خانه نتوانسته تاکنون خود را با تغییرات دنیا تطبیق دهد. برنامه‌های آقای حاجی میرزایی می‌تواند راه گشای اشتباهات گذشته در این وزارت خانه باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه برنامه ریزی در وزارت خانه متناسب با تغییرات تکنولوژی، تغییر نکرده است. توجه آقای حاجی میرزایی به روش‌های آموزشی نوین نقطه عطفی در برنامه‌های ایشان است. متاسفانه امروز این وزارت خانه دانش آموختگانی را تحویل جامعه می‌دهد که توان کارآفرینی ندارند.

نماینده مردم ساوه در مجلس تصریح کرد: ایشان نگاه ویژه‌ای به دوره‌ی دبستان دارد. لزومی ندارد که یک فرد همه دروس تئوری را بخواند. بلکه باید هر فردی در درسی که تخصص دارد حرکت کرده تا پس از پایان دوره تحصیلی با دارا بودن مهارت کافی بتواند به جامعه خود خدمت کند. توجه ویژه ایشان به بحث آموزش مهارتی است که این می‌تواند نقطه عطفی در آموزش و پرورش ایجاد کند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما امروز با بیش از صد هزار نفر دکترای بیکار در کشور روبرو هستیم که به آموزش غلط بر می‌گردد. نگرش تخصصی ایشان می‌تواند گره خیلی از مشکلات را حل کند.

منصوری در پایان افزود: ما باید به سمتی برویم که خروجی آموزش و پرورش فرد با مهارت باشد که بتواند کارآفرینی داشته و بتواند به جامعه خود خدمت کند.

تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین از نکات مثبت برنامه‌های حاجی میرزایی است

به عنوان موافق وزیر پیشنهادی گفت: آشنایی بنده با آقای حاجی میرزایی به روز‌های اول انقلاب بر می‌گردد که ایشان مسئولیت نهضت سواد آموزی و چند مسئولیت دیگر را در استان آذربایجان شرقی داشتند. شاهد تلاش‌های ارزشمند ایشان در اعمال نظرات انقلابی و دینی در حوزه‌های کاری و مسئولیتی بوده ام.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه مسئول یک سازمان باید مهارت‌های ادارکی بالایی داشته باشد، گفت: مهارت‌های ادراکی به معنای داشتن قدرت بالای تصمیم گیری و اعمال سیاست‌های پیش بینی شده و قدرت بالای هماهنگی با کل سازمان است که این ویژگی در آقای حاجی میرزایی وجود دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در طول انقلاب وزرایی بودند که در وزارت‌خانه‌های کشاورزی و نیرو و نفت مسئولیت‌هایی داشتند و به دلیل مهارت ادراکی بالا کارنامه موفقی از خود به جای گذاشتند. از آن طرف در آموزش و پرورش شاهد حضور وزرایی بودیم که علی رغم وجود سابقه در آموزش و پورش منشاء بر جای گذاشتن آثار گسترده‌ای از خود نشدند؛ بنابراین داشتن مهارت‌های ادراکی و ارزشمند در مدیریت مولفه‌ی مهمی است که آقای حاجی میرزایی با داشتن چنین مهارت‌هایی می‌تواند در مدت باقیمانده دولت سنگ بنای تحولات مختلف را بگذارد.

فرهنگی در پایان حاجی میرزایی را مدیری عالی و با توانایی اداره امور دانست و گفت که تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین و مخالفت با سیاست‌های استعماری ۲۰۳۰ از جمله نکات مثبت ایشان به شمار می‌آید. /۸۵۶/
ارسال نظرات