۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۱۹۰۲۶
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

امربه‌معروف و نهی از منکر مهم‌ترین تکلیف اجتماعی اسلام است

امربه‌معروف و نهی از منکر مهم‌ترین تکلیف اجتماعی اسلام است
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: اجرای اصل و فریضه الهی امربه‌معروف و نهی از منکر مهم‌ترین تکلیف اجتماعی اسلام و مسلمانان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست با مسؤولان فرهنگی استان، با گرامیداشت هفته امربه‌معروف و نهی از منکر، به تبیین جایگاه این فریضه الهی از منظر شهید مطهری پرداخت و اظهار کرد: به نظر شهید مطهری، اصلی‌ترین و مهم‌ترین تکلیف اجتماعی اسلام، اصل و فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است.

وی افزود: امربه‌معروف و نهی از منکر اصلی است که یکی از ارکان تعلیمات اسلامی بوده و به نص صریح متون اسلامی و گفته پیغمبر اکرم (ص) اگر از بین برود، تمام تعلیمات اسلامی از بین رفته است. اگر این اصل منسوخ شود، جامعه اسلامی به صورتی که باید وجود داشته باشد هرگز وجود نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه استفاده از هر وسیله مشروع برای پیشبرد اهداف اسلامی، روحِ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است، خاطرنشان کرد: در نگاه شهید مطهری معروف و منکر از نظر اسلام محدود به حدّ معین نمی‌شود؛ بلکه تمام هدف‌های مثبتِ اسلامی داخل در معروف و تمام هدف‌های منفی اسلامی داخل در منکر است.

رییس ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر اظهار کرد: همچنین مقصود از امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که از نوعِ دفاع از حقوق انسانیت است نه دخالت در آزادی‌های فردی، تنها شامل امر و نهی لفظی نیست بلکه مقصود استفاده کردن از هر وسیله مشروع برای پیشبرد هدف‌های اسلامی است.

وی اضافه کرد: شهید مطهری در تبیین اهداف اسلامی تصریح می‌کند که یکی از هدف‌های بزرگ اسلام، بلکه بزرگ‌ترین هدف اسلام در امور عملی، وحدت و اتفاق مسلمانان است. اولین وظیفه داعیان و ارشادکنندگان و آمران به معروف و ناهیان از منکر این است که در طریق وحدت مسلمانان بکوشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به خطر ترک امربه‌معروف و نهی از منکر، ادامه داد: به نظر شهید مطهری، ترک فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر منجر به نابودی جامعه، انحطاط و انهدام آن می‌شود.

وی افزود: قرآن درباره ضرورت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، بسیار سخن گفته است، از آیه 79 سوره مائده استنباط می‌شود که ترک این فریضه بزرگ در هلاکت و انهدام یک قوم مؤثر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: بر اساس این آیه یکی از علل دور افتادن کافران بنی‌اسرائیل از رحمت خدا را بازنداشتن یکدیگر از منکرات یعنی ترک نهی‌ازمنکر ذکر کرده است: «کانُوا لا یَتَناهَوْنَ عَنْ مُنکرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما کانُوا یَفْعَلُونَ»./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات