۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۱۹۴۲۳

واکنش قاطع آستان مقدس حسینی به ادعای بی‌اساس شبکه آمریکایی

واکنش قاطع آستان مقدس حسینی به ادعای بی‌اساس شبکه آمریکایی
آستان مقدس حسینی در واکنش به ادعای شبکه آمریکایی الحرة بیانیه ای صادر کرد که نهاد دینی و عتبات مقدس در عراق را به فساد متهم کرده بود.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در نجف اشرف، آستان مقدس حسینی بیانیه ای در واکنش به شبکه آمریکایی الحرة نوشت که نهاد دینی و عتبات مقدس در عراق را به فساد متهم کرد.

در این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحيم

الصلاة السلام على اشرف المرسلين رسول الله محمد وعلى اله الطيبين الطاهرين

آستان حسینی گزارش شبکه آمریکایی الحره را محکوم کرد؛ چرا که گزارشی غیراصولی که از واقعیت کاملا به دور است و عتبات مقدس در عراق به عنوان نمادی از نمادهای ثبات و پیروزی در این کشور را هدف قرار داد؛ زیرا نه تنها مراکز دینی هستند، بلکه در بخش های مختلف به مردم و کشور خدمت رسانی می کنند و بسیاری از خلأهایی که پس از سال 2003 به وجود آمده بود را پر کرد.

پرسش بارز گزارش الحره درباره نحوه هزینه شدن اموال حاصل از اداره عتبات مقدس بود که در این بیانیه به مراحل و سیر قانونی مصرف آن پرداخته شده است:

اول: همه پروژه های سرمایگذاری و خدمات رسانی عتبات مقدس بر مبنای تصمیم هایی است که در بودجه عمومی از سوی حکومت فدرال عراق و بخش بازرسی مالی آستان اتخاذ شده است و پس از سیر مراحلی به دیوان وقف شیعی ارجاع داده می شود تا در اختیار دیوان بازرسی فدرال با هدف بررسی نهایی قرار دهد.

دوم: بیشتر بخش های آستان حسینی جنبه خدمات رسانی دارد و اگر مواردی موسوم به طرح سرمایگذاری وجود داشته باشد، تنها با هدف رشد اقتصادی کشور و تضمین ادامه خدمات رسانی انجام می شود و در بیشر موارد ناظر بر کسب سود نیست. برای نمونه بیمارستان سفیر ماهانه یک هزار عمل جراحی رایگان انجام می دهد و بیمارستان امام زین العابدین سالانه 6 میلیارد دینار عراقی به عنوان تخفیف دستمزد پزشکان در نظر می گیرد. درباره دانشگاه ها ومدارس وابسته به آستان مقدس نیز باید گفت سالانه حدود 450 میلیون دلار به عنوان تخفیف برای شهریه دانشجویان و دانش آموزان در نظر گرفته می شود.

سوم: آستان مقدس حسینی مسؤول پرداخت حقوق ماهیانه حدود 14 هزار نفر است که در بخش های مختلف آن خدمت می کنند.

چهارم: گزارش الحره به اجاره 90 دلاری خانه های شهرک سید الاوصیا اشاره کرد از پذیرش شدگان ماهانه بابت اقامتشان گرفته می شود که باید گفت این میزان اجاره برای حمایت از 4 میلیون زایر هزینه می شود که سالانه به عتبات می آیند و برای محل اسکان و خوراک، جابجایی آنها و خدمات پزشکیشان هزینه می شود. افزون بر آن نیز از هیأت های دولتی و غیردولتی، حاجیان و نشست ها و مسابقات به صورت رایگان استقبال و حمایت می کند.

پنجم: گزارش به مکانی که صحن العقیله نام دارد اشاره کرده که اساسا در حال ساخت است ولی این گزارش مدعی شد که درآمدهایی از آن حاصل می شود! به هر حال این مکان با بودجه ای حدود 500 میلیون دلار بناست ساخته شود که شامل موزه و زایرسرا و خدمات رایگاه برای آنهاست.

 ششم: گزارش یاد شده مدعی شده که آستان مقدس شهرک هایی که دولت ساخته را به تملک درآورده است. در حالی که وزارت شهرکها به مردم کربلا و عتبات مقدس فشار آورد که به پاس خدمات رسانی این شهرک ها به زائران و آوارگان در طول 5 سال گذشته، اداره آنها را بدست گیرند که بعدها آستان های مقدس به صورت قانونی از وزارت مذکور خرید تا به عنوان دانشگاه هایی به کار گفته شوند.

هفتم: آستان های مقدس در عراق مسؤولیت چاپ کتاب های درسی را بر عهده گرفته اند که تا پیش از این 135 ملیارد دینار عراقی در این راستا به مراکزی خارج از کشور تخصیص داده می شد.

هشتم: گزارش الحره مدعی شده است که اهالی کربلا می گویند بودجه شبکه کربلا از بودجه دولت هم بیشتر است. آیا این سخن کارشناسی شده ای است؟ چگونه ممکن است کسی آمارهای مالی را از افراد ناشناسی بگیرد و به آن استناد کند؟ پس بدون شک این سخن کاملا دروغ است.

نهم: این گزارش گفته است که آستان مقدس پول آب و برق نمی دهد، در حالی که فاکتورها و قبض های پرداخت شده در این باره در اختیار آستان است و قابل در دسترسی نیز هستند.

دهم: گزارش مذکور گفته است که از سال 2003 تاکنون متولیان شرعی آستان مقدس حسینی و عباسی عوض نشده اند. در واقع به دو دلیل باید گفت که الحره با این سخن، آنها را ستایش کرد و نه نکوهش:

دلیل اول اینکه متولی شرعی این آستان های مقدس، یعنی سید احمد صافی و عبدالمهدی کربلایی از سوی مراجع تقلید نجف یعنی، سيد على سيستانی، سيد محمد سعيد حكيم، شيخ اسحاق فياض و شيخ بشير نجفی منصوب شده اند و این انتصاب شرعی است و نه سیاسی یا سازمانی که کسی انتقاد کند چرا از سال 2003 تاکنون عوض نشده اند؟  

دلیل دوم اینکه ابقای این دو بزرگوار در منصب شرعی خود دلالت بر اعتمادی است که مرجعیت به آنها دارد و افزون بر این نیز آن دو نمایندگان مرجعیت دینی نجف هستند که توانایی سازماندهی امور دو آستان یاد شده را به خوبی دارند و به درستی انجام می دهند و در حال خدمات رسانی به میلیون ها زایر از داخل و خارج عراق هستند./983/ب

ارسال نظرات