۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۶۱۹۵۱۳
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

اقتدار ملت ما به خاطر وجود معنویات است

اقتدار ملت ما به خاطر وجود معنویات است
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه گفت: اقتدار ملت ما به خاطر وجود معنویات است و اگر زمانی این معنویت کم شود، نیازی نیست که آمریکا به ما حمله کند، ما خود از درون می پوسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان شب گذشته در حرم مطهر رضوی گفت: حادثه عاشوار با زمان کوتاهی که داشته ظرفیت فوق العاده دارد.

وی اجرا شدن ایمان اسلامی، اخلاق اسلامی و مقررات الهی به بهترین شکل را یکی از ظرفیت های عاشورا بیان و اظهار کرد: یکی از ظرفیت های عاشوار این است که امام حسین(ع) و اصحاب ایشان موفق شدند اسلام را در سه بخش اخلاق، احکام و عقاید به بهترین شکل پیاده کنند که در هیچ زمانی با این کمال اجرا نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه معنویات را اساسی ترین عامل اقتدار و اراده دانست و ابراز کرد: اساسی ترین عامل اقتدار زن، مرد و ملت در زندگی معنویات است و هرچه که معنویات بیشتر باشد، اقتدار وی نیز بیشتر می شود چون آن چیزی که اراده انسان را قوی و در برابر حوادث ناشکن و استوار می کند، معنویات است.

امام جمعه موقت مشهد با اشاره به معنویات و استقامت بسیار همسر فرعون با توجه به آیات قرآن گفت: معنویات چنان زن فرعون را استوار کرد که قدرت فرعونی را شکست داد و قرآن او را به عنوان نمونه کامل برای جامعه بشریت بیان می کند.

وی در ادامه به معنویات از دیدگاه امام صادق(ع) اشاره و اظهار کرد: امام صادق(ع) یقین، قناعت، صبر، شکر، حلم، حسن خلق، سخا، غیرت، شجاعت، مروت داشتن را به عنوان معنویات معرفی کرده است که مجموعه این ها معنویت اسلامی را تشکیل می دهد؛ وقتی این ده چیز در من ایجاد شد، اراده قوی شده و در سر دوراهی حق و باطل، جاذبه دنیا من را به سمت باطل نمی برد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در تشریح اجزای تشکیل دهنده معنویات از دیدگاه امام صادق(ع)، ابراز کرد: یقین به معنای باور و آگاهی صددرصد به هدف و راه زندگی و وظیفه در زندگی است، قناعت یعنی انسان تمایلات دنیوی مرز نشناس خود را کنترل و مهار کند، صبر یعنی مقاومت و ایستادگی در برابر وظایف، شیطان و انسان های سلطه طلب و شکر به معنای شناخت نعمت، نعمت دهنده و صرف نعمت در راه منعم است.

امام جمعه موقت مشهد افزود: حلم یعنی خویشتن داری در برابر تحولات و مشکلات زندگی، حسن خلق یعنی با مردم با چهره باز برخورد کردن، سخا یعنی بخشنده بودن و دیگران را در ثروت و نعمت خدا شریک دادن، غیرت یعنی حساسیت نسبت به پاکدامنی خود، ناموس و جامعه، شجاعت یعنی نترسیدن در راه هدف مقدس از جهاد کردن، فدایی بودن، شهید شدن و جان و مال را مصرف کردن و مروت داشتن نیز یعنی انسان حتی به دشمن خود هم علاقه داشته باشد.

وی با بیان این که نماز راه رسیدن به معنویت را همواره می کند، گفت: اگر جوانی به معنویات مجهز باشد در برابر دل ربا ها فریب نمی خورد پس توصیه می کنم که نماز خود را به موقع بخوانید.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه معنویات و اخلاقیات را اساس اقتدار یک ملت بیان و تصریح کرد: اقتدار ملت ما به خاطر وجود معنویات در جامعه است و اگر زمانی این معنویت کم شود، نیازی نیست که آمریکا به ما حمله کند، ما خود از درون می پوسیم.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که مقاومت یکی از مسائلی است که عاشورا را منحصر به فرد می کند، گفت: این صبر و مقاومت در برابر مشکلات بود که عاشورا را منحصر به فرد کرد و چنین صبری را در زمان هیچ پیامبر و امامانی نداشتیم.

وی در ادامه به سختی هایی که امام حسین(ع) با آن ها روبرو بود اشاره و ابراز کرد: اولین سختی سیدالشهدا(ع) این بود که انسانی مانند یزید قدرت سیاسی، مالی و نظامی اسلام را در اختیار داشت و به عنوان خلیفه پیامبر(ص) خود را جا زده بود، دوم سختی حضرت این بود که خواص و نخبگان جامعه که باید امام را به جامعه معرفی و طرفدار مظلومان باشند به لذت جویی و مقام رو آورده بودند و سوم این که پیمان شکنی کوفیان، وحشی گری سپاه یزید در کشتن بود./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات