۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۶۱۹۵۳۷
رییس کل دادگستری خوزستان:

شورای حل اختلاف مروج فرهنگ صلح و سازش در جامعه باشد

شورای حل اختلاف مروج فرهنگ صلح و سازش در جامعه باشد
حجت الاسلام مرادی گفت: برای ایجاد صلح و سازش پرونده های وارده به دادگستری باید از ظرفیت شورای حل اختلاف استفاده بهینه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام صادق مرادی، رییس کل دادگستری خوزستان، صبح امروز در دیدار زبیدی نیا معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف استان، مسؤولان واحد های اداره کل شوراها، قضات و رؤسای مجتمع های شورای حل اختلاف اهواز، با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، بر لزوم استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف در ایجاد صلح و سازش پرونده های وارده به دادگستری تاکید کرد و گفت: ایجاد صلح و سازش در رسیدگی به پرونده ها نسبت به حکم دادن بهتر است، هرچند با صدور حکم قضایی دعاوی بین طرفین برطرف می‌شود اما دلخوری‌ها و کینه‌ها در باطن خود باقی می‌مانند.

رییس کل دادگستری خوزستان با اشاره به اینکه با صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف، کدورت‌ها به معنای واقعی خود از دل طرفین زدوده می‌شود، عنوان داشت: برای ترویج و توسعه فرهنگ صلح و سازش پرونده های وارده به دادگستری باید از ظرفیت شورای حل اختلاف استفاده بهینه شود و در بخشنامه رئیس قوه قضائیه پیرامون شوراهای حل اختلاف بر احیای وظیفه ذاتی شوراهای حل اختلاف که صلح و سازش است تاکید شد.

این مقام مسؤول ادامه داد: پرونده های کیفری وارده به دادسرا که جنبه خصوصی دارند، باید بلافاصله برای ایجاد صلح و سازش به شورای حل اختلاف ارجاع داده شوند که قطعا این کار می تواند در کاهش ورودی پرونده ها به محاکم تأثیر بسزایی داشته باشد.

حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه فرهنگ صلح و سازش در جامعه باید با استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف ترویج و توسعه پیدا کند، افزود: تا مردم از این طریق برای حل و فصل دعاوی خود نیازی به حضور در دادگستری ها نداشته باشند و در نخستین اقدام مشکلات و دعاوی خود را از طریق شورای حل اختلاف بین خود حل و فصل کنند.

وی بر رفع مشکلات و کمبودها در شوراهای حل اختلاف استان تاکید کرد و اظهار داشت: همه تلاش خود را برای رفع کمبودها و مشکلات و ایجاد امکانات لازم برای شوراهای حل اختلاف خوزستان بکار خواهیم بست و از آنها حمایت می کنیم.

همچنین زبیدی نیا معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان بر آمادگی شوراهای حل اختلاف استان بر اجرای هر چه بهتر بخشنامه رئیس قوه قضائیه تاکید کرد و گفت: شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته بیش از ۶۲ درصد از پرونده های حقوقی را منتهی به صلح و سازش کردند.

زبیدی نیا تصریح کرد: شوراها آمادگی کامل دارند که برنامه ها و راهبردهای جدید قوه قضائیه را به نحوه احسن اجرایی کنند./9456/پ310/ب1

حاتم شرفی
ارسال نظرات