۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۱۹۵۷۸
در هفتمین روز از ماه محرم صورت گرفت؛

برپایی سوگواره «احلی من العسل» در امامزادگان شاخص خراسان شمالی

برپایی سوگواره «احلی من العسل» در امامزادگان شاخص خراسان شمالی
در هفتمین روز از ماه محرم سوگواره «احلی من العسل» با حضور نوجوانان شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی در امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، سوگواره احلی من العسل که هرسال با شرکت نوجوانان عزادار حسینی به‌صورت هم‌زمان در تمام استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود، امروز در هفتمین روز از ماه محرم امسال نیز با حضور پرشور نوجوانان شهرستان بجنورد در حرم مطهر حضرت سید عباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا (ع) برگزار شد.

همایش سوگواری احلی من العسل هرسال با گرامی داشت یاد حضرت قاسم ابن الحسن (ع) به‌منظور تبیین رشادت‌های آن حضرت و ولایت مداری و امربه‌معروف و نهی از منکر و ترویج دیگر خصیصه‌های موردنیاز دوران نوجوانی و جوانی برای شرکت‌کنندگان این همایش برگزار می‌شود.

امروز در همایش سوگواری احلی من العسل شهرستان بجنورد بیش از یک هزار دانش‌آموز این شهرستان شرکت کردند و با بیان رشادت‌های شهدای نوجوان و جوان کربلا به‌منظور آگاه‌سازی شرکت‌کنندگان همایش، در خصوص تهاجم فرهنگی و ترویج فرهنگ شهادت و ایثار سخنرانی شد.

در این همایش با اجرای مداحی، عزاداری و بیان صحنه‌هایی از واقعه کربلا که در آن‌ها نوجوانان و جوانان کاروان امام حسین (ع) نقش‌آفرین بودند، در خصوص مقابله با ظلم‌ستیزی و تقویت روحیه جهاد سخن به میان آورده شد.

هم‌زمان با برپایی همایش احلی من العسل در مرکز استان خراسان شمالی، به‌طور هم‌زمان این همایش در دیگر شهرستان‌های این استان ازجمله شیروان، فاروج، اسفراین، گرمه، جاجرم، رازوجرگلان و مانه و سملقان برگزار شد.

گفتنی است، نام‌گذاری همایش سوگواری احلی من العسل برگرفته از سخنی از حضرت قاسم ابن الحسن (ع) خطاب به امام حسین (ع) است که در سؤالی که حضرت سیدالشهدا (ع) از حضرت قاسم ابن الحسن (ع) که پرسید: مرگ در نظر تو چگونه است؟ حضرت قاسم ابن الحسن در پاسخ گفت: مرگ برای من از عسل شیرین‌تر است.

در روایتی آمده است که در شب عاشورا امام حسین (ع) به یارانش فرمود: فردا من و شما کشته خواهیم شد و حضرت قاسم ابن الحسن از سیدالشهدا (ع) سؤال پرسید که آیا من نیز کشته خواهم شد و در واکنش به این سخن حضرت قاسم ابن الحسن (ع)، سالار شهیدان از وی در خصوص دیدگاهش در مورد مرگ سؤال پرسید و حضرت قاسم ابن الحسن (ع) در پاسخ به سؤال سیدالشهدا (ع) این جمله تاریخی را فرمود.

حضرت قاسم ابن الحسن (ع) در دوسالگی پدر بزرگوارش را از دست داد و تا زمان شهادت در نزد حضرت امام حسین (ع) پرورش یافت و درصحنه کربلا به همراه مادر و دیگر خواهران و برادرانش حضور داشت.

در روایتی آمده است که هنگامی‌که قاسم ابن الحسن (ع) به‌منظور کسب اجازه رزم و حضور در میدان جنگ نزد سیدالشهدا (ع) حاضر شد، آن حضرت وی را در آغوش گرفت و گریستند و از اجازه دادن به قاسم ابن الحسن (ع) امتناع کرد اما با پافشاری و اصرار حضرت قاسم ابن الحسن (ع) سرانجام امام حسین (ع) به وی اجازه میدان داد و آن نوجوان رشید پس از حضور در میدان جنگ شهید شد./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات