۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۱۹۶۷۹
آیت‌الله موحدی کرمانی:

شهادت سیدالشهدا مصداق واقعی پیروزی خون بر شمشیر است

شهادت سیدالشهدا مصداق واقعی پیروزی خون بر شمشیر است
در طول تاريخ بشر قيام‌ها و انقلاب‌هاي مختلفي رخ‌داده و تا به امروز تنها نام و تاريخچه‌اي از آن‌ها به يادگار مانده است اما وقتي به واقعه عاشورا مي‌رسيم همه‌چيز فرق مي‌کند

به گزارش خبرگزاری رسا، فرمانده، ياران، هدف، انگيزه، خانواده و هر آنچه در اين نهضت وجود دارد، الهي و مقدس است. به طور قطع اين واقعه، حسي در درون خود دارد که استمرار هزارساله داشته و هنوز هم در عصر اتم جاري و ساري است. حماسه عاشورا شورانگيز‌ترين حماسه تاريخ بشري است که نيرومندترين احساسات انسان‌ها را برانگيخته و از مرزهاي جغرافيايي و اعتقادي نيز گذشته است. هنوز با الهام از عاشورا و نهضت حسيني، انقلاب‌ها به پيروزي مي‌رسند و شگفت و تعجب از اينکه با گذشت

زمان بيشتر، شور خون‌هاي ريخته شده به شعور تبديل مي‌شود و در سوداي جهاني شدن است. عاشورا در يک زمان و مکان مشخص رخ داد اما امروز اتمسفري را در برگرفته که همه انسان‌ها مي‌توانند در آن تنفس کنند در صورتي که بخواهند. عاشورا شعوري است که بعد از گذشت سالها و قرن‌ها به ما رسيده و حقانيت خود را ثابت کرده است.

بايد به خاطر داشت که مجالس عزاداري سيدالشهدا در طول سال هاي متمادي برگزار شده و در زمان پادشاهان و خلفاي بسياري با آن برخوردهاي قهري بسياري صورت گرفته و خون ها براي آن ريخته شده است. ضمن اينکه با نگاهي به قيام عاشورا در مي يابيم اين قيام نشانگر روح اسلام سياسي و مقابله با زورگويي و استبداد طاغوت هاي زمان است که از هزارو چهارصد سال پيش اثرات آن به ما رسيده و اينکه زمان و فرصت بهره برداري از اين قيام تاريخي است.

نکته مهمي که از قيام عاشورا در اين عصر بيش از همه نمود دارد جاري و ساري شدن پيام عظمت و قدرت اسلام در بدنه جامعه اسلامي در اقصي نقاط جهان است که با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران شروع شده و در ساير کشورهاي اسلامي رشد و نمو داشته است. اثرات اين قيام در خيزش هاي اسلامي در منطقه به خوبي نمايان بوده و نشان مي دهد تولد دوباره اسلام واقعي در ادامه قيام عظيم سيدالشهدا بوده و از کربلاي سال 61 هجري تا امروز ادامه دارد.

ذکر اين نکته نيز حايز اهميت است که انقلاب اسلامي ايران که در ادامه قيام اباعبدالله عليه السلام تبلور يافت امروز به عنوان الگويي تاثير گذار از روح استکبار ستيزي قيام عاشورا به شمار مي رود که با تاثيرگذاري خود در جوامع اسلامي در برابر طواغيت بزرگ و کوچک عصر کنوني ايستاده و اين پيروزي مرهون توجه امام راحل و خلف ايشان مقام معظم رهبري به قيام سيدالشهدا و اشک هاي پاکي است که در طول اعصار براي مظلوميت سروروسالارشهيدان ريخته شده است و اين استمرار مصداق اين شعر معروف است:

سالها گريه به تو جرم تلقي مي شد گريه هر شب ما برکت «روح الله» است...

در ادامه براي آشنايي با جنبه هاي استکبارستيزي قيام حضرت سيدالشهدا عليه السلام گفت و گويي با آيت‌الله محمدعلي موحدي کرماني امام‌جمعه موقت تهران داشتيم که در ادامه مي خوانيد.

آيت‌الله موحدي کرماني در گفت: درباره عظمت نهضت عاشورا و استمرار آن گفت: قرآن به‌طور قاطع مي‌فرمايد در مقابل طاغوت و ستمگر ايستادگي کنيد که ما نيز از شما حمايت مي‌کنيم. آيه شريفه «قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ بيان مي‌کند آيا پنداشته‌ايد كه به خود واگذار مي‌شويد و خداوند كسانى را كه از ميان شما جهاد كرده و غير از خدا و فرستاده او و مؤمنان، محرم اسرارى نگرفته‌اند معلوم نمي‌دارد و خدا به آنچه انجام مي‌دهيد آگاه است.» اين وعده قطعي است که قرآن ما را به آن بشارت مي‌دهد و در قيام عاشورا نيز آشکار شد.

وي با اشاره به شرايط امام حسين در زمان قيام عاشورا گفت: امام بر اساس وعده قرآن در شرايط بسيار سختي قيام کرد. مردم در برابر اين قيام دو نوع برخورد از خود نشان دادند: عده‌اي که به امام حسين(ع) ايمان و باور قلبي داشتند و در کنار ايشان ايستادگي کردند و عده ديگري که ايمان قلبي نداشتند زيرا يزيد را قدرت نامحدودي مي‌دانستند که در همه کشورهاي اسلامي حکومت مي‌کرد و باور داشتند امام نمي‌تواند با تعداد کم ياران خود در برابر قدرت او مقابله کند. اين افراد با چنين تفکري جزو انسان‌هاي نخبه و خردمند زمان خود محسوب مي‌شدند و بارها به امام حسين(ع) براي جلوگيري از بروز جنگ هشدار داده و مبارزه امام را مصلحت نمي‌دانستند.

نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري افزود: امام حسين(ع) براي قيام خود به نکته مهمي توجه داشت. ايشان با علم به اينکه خود و يارانش در اين راه به شهادت مي‌رسند، به ميدان رفت اما اين کشته شدن را به دليل ياري رساندن به دين پذيرفت و اين کار به مثابه غلبه خون بر شمشير است. امام حسين(ع) اين معنا را دريافته بود اما ديگران به اين معنا دست نيافته بودند. او بر اساس وعده قرآن و با تکيه بر آن قيام کرده و عده کمي با ايشان همراهي کردند.

موحدي کرماني با مقايسه قيام عاشورا و انقلاب اسلامي گفت: اگر بعد از عاشورا و در هر مقطع زماني، چنين حرکت‌هايي شکل بگيرد به طور قطع به پيروزي منجر مي‌شود. در عصر ما اين مسئله نيز با پيروزي انقلاب تجربه شد. امام خميني(ره) همچون امام حسين(ع) قيام کرد زيرا به وعده‌هاي قرآن مطمئن بود در حالي که خوشبختانه مردم نيز از امام تبعيت کردند و انقلاب به پيروزي رسيد به‌طوري‌که آمريکا که حامي اصلي شاه محسوب مي‌شد نيز نتوانست هيچ اقدامي در جهت جلوگيري از پيروزي انقلاب انجام دهد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: بعد از پيروزي انقلاب تا مادامي‌که از تفکر و فرمايشات امام خميني(ره) تبعيت صورت مي‌گرفت، شاهد موفقيت و پيروزي در عرصه‌هاي مختلف بوديم. بعد از ايشان، مقام معظم رهبري نيز با همان قاطعيت و روش راه امام خميني(ره) را در پيش گرفتند اما در اين دوران برخي افراد غرب‌زده سخن قرآن، امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري را باور ندارند و به کمک‌هاي غرب به‌ويژه آمريکا چشم دوخته‌اند. هرچند که اين افراد نمي‌توانند به اهداف خود دست پيدا کنند.

رئيس جامعه روحانيت مبارز با تأکيد بر اينکه پيروزي اسلام بر کفر شروط خاصي را مي‌طلبد، افزود: بايد سنت‌هاي الهي و اخلاق اسلامي در اين مسير مراعات شود. امام حسين(ع) قبل از ورود به کربلا در ميان راه به اصحاب خود فرمودند «هر چه مي‌توانيد با خود آب برداريد زيرا مهمان خواهيم داشت.» منظور امام از مهمان لشگر حر بود که بسيار تشنه بودند. اين کار ايشان نشان دهنده اخلاق اسلامي است که امام در جريان نهضت خود رعايت کردند.

موحدي کرماني با اشاره به اينکه همه سنن ديني و الهي در جريان قيام عاشورا از سوي امام حسين(ع) رعايت شد، گفت: ما اگر امروز به دنبال پيروزي در برابر دشمن خود هستيم علاوه بر مقاومت و ايستادگي بايد باور داشته باشيم که قدرتمنديم و دشمن در برابر ما در موضع ضعف قرار دارد و اين ضعف نيز امروز بر همه آشکار شده است.

ضمن اينکه بايد سنت‌هاي الهي مراعات شود و يکي از اين سنت‌ها، مستحکم کردن کشور است. به همين علت مقام معظم رهبري نيز فرموده‌اند «اميد خود را از بيگانه قطع کنيد و خود را از درون تقويت کنيد.»

وي در پايان سخنانش اظهار اميدواري کرد که با توجه به همه مشکلات در عصر حاضر، امت اسلامي با راه امام حسين(ع) بيشتر آشنا شوند و مردم کشور بتوانند در از بين بردن ريشه‌هاي ظلم موفق باشند./1360/ج

منبع: رسالت
ارسال نظرات