۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۶۱۹۶۸۲

تولیدکنندگان؛ رزمندگان جنگ اقتصادی

تولیدکنندگان؛ رزمندگان جنگ اقتصادی
نگاه‌مان به توليدکننده، نگاه مناسب و درستي نيست. من عرض مي‌کنم نگاه مجموعه دولت و مسئولين کشور به آن فرد توليدکننده، بايد نگاه به يک رزمنده باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نگاه‌مان به توليدکننده، نگاه مناسب و درستي نيست. من عرض مي‌کنم نگاه مجموعه دولت و مسئولين کشور به آن فرد توليدکننده، بايد نگاه به يک رزمنده باشد؛ مگر نمي‌گوييد «جنگ اقتصادي» رزمنده‌ اين جنگ اقتصادي کيست؟ آن کسي که اقتصاد داخلي را تقويت مي‌کند؛ اقتصاد داخلي هم عمدتا با توليد تقويت مي‌شود؛ پس اين توليدکننده را شما به چشم يک رزمنده نگاه کنيد.

مقام معظم رهبري در ديدار ۳۰/۵/۹۸ با هيئت دولت

جنگ اقتصادي چيست ؟

جنگ اقتصادي که اغلب درقالب تحريم؛ جايگزين جنگ نظامي مي شود، برنامه هايي از پيش تعيين شده اي است که از طرف کشوري زورگو بر کشوري مستقل که حاضر به پذيرش زورگويي نيست وضع مي شود.

به عبارت ديگر تحريم اقتصادي اقدامات برنامه ريزي شده اي است که يک يا چند دولت از طريق محدود کردن مناسبات اقتصادي براي اعمال فشار بر کشور هدف استفاده مي کنند.

کشوري که اقدام به راه اندازي جنگ اقتصادي مي کند طوري وانمود مي کند که اين اقدامات فقط جهت فشار بر دولت و حکومت کشور مورد هدف است تا آن را همسو با خود کند، اما در عمل اين فشارهاي وارده بر روي دوش مردم خواهد بود که اين خباثت کشور وضع کننده را مي رساند.

جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان کشوري مستقل در جهان شناخته شده است، کشور ايالات متحده امريکا که خود را به اصطلاح کدخداي جهان مي داند،تا قبل از پيروزي انقلاب تسلطي کامل بر ايران داشت. اما با پيروزي انقلاب اسلامي دستش براي هميشه از ايران بريده شد و بريده خواهد ماند. در همان ابتدا جنگ نظامي را با کمک تسليحاتي و مالي به رژيم بعث عراق عليه ايران درپيش گرفت و شکست خورد . از همان سالهاي پس از شکست مقوله جنگ نظامي کنار رفت و مقوله جنگ اقتصادي و فرهنگي جايگزين آن شد.

متأسفانه پس از آن سال‌ها مفهوم جنگ در اذهان عمومي ما به درستي تعريف نشد و فقط جنگ‌ها را نظامي تصور مي‌کنيم . اي کاش به سمتي پيش برويم که مفهوم جنگ‌هاي اقتصادي و فرهنگي را به نوجوانان و جوانان و حتي عموم مردم آموزش دهيم.

وقتي کشوري با توان نظامي خود به شما حمله مي‌کند مجبور به دفاع کردن از خود هستيد، آموزش‌هايي را مي بينيد، دوره هايي را مي رويد . اما آيا در جنگ اقتصادي چنين کرده ايم؟

آموزشي داده ايم؟ آيا راه حل ها و هدايتهاي رهبري در اين زمينه را مثل جنگ نظامي به کار بسته ايم ؟

در دهه هاي اخير،اين واقعيت به اثبات رسيده که در دراز مدت،جنگ اقتصادي ، هزينه هاي سنگين تري را به کشور هدف تحميل مي کند. اگر در جنگ نظامي تخريب فلان مرکز و نيروگاه توليد برق مد نظر قرار گيرد اما در جنگ اقتصادي،کليت جامعه،پير،جوان،کودک ، مورد هدف قرار مي گيرند.

هدف دشمن از ايجاد جنگ اقتصادي چيست؟

براي واکاوي دقيق تر موضوع،بررسي و تبيين اهداف دشمن از ايجاد جنگ اقتصادي،به روشني،مختصات و ابعاد چنين جنگ هايي را هويدا مي سازد.

۱-،دشمن در صدد است با ايجاد جنگ اقتصادي به تسريع شکل گيري نارضايتي هاي عمومي در کشورهاي هدف مبادرت ورزد. اگر چه در ظاهر امر،همواره به موازات تحميل تحريم هاي اقتصادي اين جملات و عبارات شعارگونه و تبليغاتي مطرح مي شود که هدف ،کارگزاران و حاکميت کشورهاي مقصد هستند، اما در واقع اصلي ترين هدف از ايجاد چنين جنگ هايي،مردم و گروه هاي اجتماعي است.

​​​​​​​در اين فاز،دشمن تلاش مي کند با اخلال در نظام اقتصادي کشور،مردم را خشمگين و عصباني سازد و با بالابردن هزينه هاي روزمره زندگي و معيشت،اين ذهنيت را در ميان افکار عمومي القاء کند که نظام حاکميتي آنها،ناکارآمد و بي کفايت است و بالطبع هر آنچه اين ذهنيت تلقين شود، انديشه ضرورت تغيير نظام نيز بيشتر مي شود.

۲-هدف دوم دشمن از پياده سازي چنين طرح هاي شومي(جنگ اقتصادي)معطوف به اين مقصدِ پليد مي شود که اختلال درروند توسعه و شکوفايي کشورهاي هدف و حداقل با کندي هر چه تمام تر طي شود،زيرا توسعه بدون اقتصاد شکوفا،امري ناممکن است و در بسياري از طرح ها،پروژه ها و حتي اهداف فرهنگي و اجتماعي،تأمين بودجه حرف نخست را مي زند و در شرايطي که مشکلات اقتصادي يک کشور تشديد مي شود پرداختن به اهداف از پيش تعيين شده در حوزه هاي گوناگون با مشکلات خاص به خود همراه خواهد شد.

۳-هدف نهايي دشمن از ايجاد جنگ اقتصادي را مي توان جلوگيري از اقتدار اقتصادي دانست در اين واقعيت جست وجو کرد که براي مقابله در برابر تهاجمات نظامي دشمن،اقتصاد قدرتمند يک ضرورت است و به تعبيري،لازمه يک دفاع مستحکم در برابر دشمن در جنگ هاي نظامي،در کنار روحيه مجاهدت،مقاومت و فرهنگ شهادت،برخورداري از اقتصادي قدرتمند است تا به واسطه آن،مديريت جنگ به نحو مطلوب و شايسته تري انجام پذيرد.

ابتدا به ساکن مي طلبد اين موضوع درک شود که دشمنان ايران اسلامي وارد يک جنگ اقتصادي جدي با نظام و مردم اين مرز و بوم شده اند.

«دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا در مصاحبه با فاکس نيوز در تأييد راهبرد خود مبني بر تحميل جنگ اقتصادي بر ايران مدعي شد، بعد از خروج آمريکا از برجام، اوضاع ايران آشفته شده است.

ترامپ اعتراف کرد که آمريکا از جريان‎هاي ناراضي و به طور کلي هرگونه اغتشاش و ناآرامي در ايران حمايت مي‎کند.

راه‌هاي مقابله با جنگ اقتصادي

حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار سال گذشته با کارگران با تأکيد بر اينکه تنها راه مقابله با اين جنگ، حمايت از کالاي ايراني و تکيه بر توانايي ها و ظرفيت هاي داخلي و چشم ندوختن به بيگانگان است گفتند: وظيفه دولت و مسئولان، برطرف کردن مشکلات و موانع کارآفرينان و کارگران و افزايش ظرفيت توليد واحدهاي توليدي است و وظيفه مردم نيز تصميم و عزم جدي براي خريد کالاي ايراني است.

«رونق توليد» که به‌عنوان شعار سال ۱۳۹۸ تعيين شده است، در موضوع و منظومه اقتصاد مقاومتي اهميت ويژه‌اي دارد. رونق توليد به اين معناست که منابع مالي، سرمايه‌هاي عظيم داخلي، نيروي کار، کارگاه‌هاي کوچک و بزرگ و کارخانه‌هاي صنعتي با تکيه بر منابع سرشار داخلي ازجمله نيروي جوان و متخصص انساني به‌گونه‌اي مديريت شوند که جاي‌جاي ميهن پهناور اسلامي صحنه جنب و جوش و توليد انواع کالاهاي مورد نياز شود.

رونق توليد نه‌ فقط نيازهاي فوري را پاسخ مي‌دهد، بلکه نقدينگي را در مسير صحيح خود قرار مي‌دهد، اشتغال مي‌آفريند، سرمايه‌هاي بي‌بديل نيروي انساني جوان و متخصص کشور را اميدوار و از شغل‌هاي کاذب و مضر به حال اقتصاد کشور جلوگيري مي‌کند. رونق توليد به رقابت صحيح در عرصه اقتصاد و بالارفتن کيفيت و در نتيجه کسب جايگاه مناسب و سهم شايسته کالاي ايراني در بازارهاي منطقه‌اي و جهاني مي‌انجامد.

به تعبير مقام معظم رهبري: «اگر توليد شد، آن‌وقت در بخش‌هاي مختلف تحول ايجاد خواهد شد؛ اگر رونق توليد وجود داشته باشد، هم تأثير مي‌گذارد در اشتغال، هم تأثير مي‌گذارد در کم‌کردن تورم، حتي تأثير مي‌گذارد در وضع توازن بودجه وهم تأثير مي‌گذارد در بالا رفتن ارزش پول ملي.» (بيانات رهبري در تاريخ ۱/۱/۱۳۹۸ در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوي)

بي‌گمان رونق توليد مي‌تواند تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا و وابستگانش را بي‌اثر کرده و در نتيجه جنگ تمام‌عيار اقتصادي دشمنان ملت ايران را به شکست بکشاند.

عامل توليد رزمنده است

من عرض مي‌کنم نگاه مجموعه‌ دولت و مسئولين کشور به آن فرد توليدکننده، بايد نگاه به يک رزمنده باشد؛ مگر نمي‌گوييد «جنگ اقتصادي»، رزمنده‌ اين جنگ اقتصادي کيست؟ آن کسي که اقتصاد داخلي را تقويت مي‌کند؛ اقتصاد داخلي هم عمدتاً با توليد تقويت مي‌شود؛ پس اين توليدکننده را شما به چشم يک رزمنده نگاه کنيد. … من بارها اين را گفته‌ام؛ يک توليدکننده براي اينکه يک کاري را انجام بدهد و شروع کند، از هفت خوان بايد عبور بکند؛ حالا من مي‌گويم هفت خوان، در واقع گاهي از ۷۰ خوان بايد عبور بکند؛ قوانين، مقررات، اين دستگاه مي‌آيد يک چيزي مي‌گويد، آن دستگاه مي‌آيد يک چيزي مي‌خواهد، …۳۰/۵/۹۸

توليد کننده بايد با ۷۰ خوان در راه توليدش بجنگد با قاچاق کالاي مشابه اش بجنگد ؛ با موانع توليد در دستگاه‌ها بجنگد تا بتواند به نتيجه برسد بنابر اين او يک رزمنده جنگ اقتصادي است که متاسفانه هم بايد با دشمن خارجي بجنگد و هم با دشمن داخلي .

روش حمايت از رزمندگان جنگ اقتصادي

براي حمايت از مصرف کنندگان سازماني تاسيس شد و اگر چه در تبصره ۲ آن حمايت از توليد کننده هم مطرح است ولي به‌نظر نمي رسد که اين سازمان کار اساسي براي توليد کننده انجام دهد تبصره ۲ – کليه اعتبارات مربوط به خريد و فروش و ضرر و زيان کالاهاي اساسي همچنين اعتبارات مربوط به تشويق توليد داخلي، تشويق‌صادرات، تأمين نيازهاي اساسي بازار مصرف و تأمين نهادهاي توليد در سازمان متمرکز و سازمان وجوه لازم براي عمليات مذکور را تأمين و پرداخت‌خواهد کرد.

درسياست‌هاي کلي توليد ملي رهبر معظم انقلاب در سال ۹۱ به اين موارد اشاره نموده اند :
♦اصلاح و باز سازي ساختار توليد ملي
♦کاهش هزينه ها و بهبود کيفيت توليد
♦بهينه سازي تعامل عوامل توليد

 تکميل زنجيره توليد از مواد خام تا محصولات با ماهيت راهبردي مورد نياز مصارف‌عمومي يا بخش‌هاي توليدي کشورتغيير نگاه دولت به توليد کننده اگر نوع نگاه به توليد کننده بعنوان کسي که کار مقدسي انجام مي دهد اصلاح شود به يقين اين تغيير نگاه بسياري از مسائل و مشکلات فعلي کشور را برطرف خواهد کرد.

تغيير نگاه به بخش توليد و توليد کننده در کشور بسيار ضرورت دارد و درضمن بايد تمامي تلاش ها معطوف به تشويق و ترغيب سرمايه گذاران به امر توليد و سرمايه گذاري در جامعه باشد./1360/د101/ب1

منبع: رسالت
ارسال نظرات