۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۶۱۹۷۳۸
آیت الله توکل:

امتحانات الهی هدیه خدا برای شناخت نقاط ضعف و قوت انسان است

امتحانات الهی هدیه خدا برای شناخت نقاط ضعف و قوت انسان است
نماینده خبرگان امتحانات الهی در زندگی را هدیه خدا دانست و گفت: انسان به سبب امتحانات از نقاط ضعف و قوت خویش آگاهی می‌یابد و می توان خودسازی کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید رحیم توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز در مراسم عزاداری روز هشتم محرم که با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی، علما و طلاب در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، به روش‌های جلوگیری از نفوذ نفس اماره اشاره کرد و گفت: خطر نفس اماره بسیار زیاد است، اما انسان از حال این نفس آگاهی ندارد.

آیت الله توکل بیان کرد: خداوند در سوره عصر چهار راه برای جلوگیری از نفس اماره بیان کرده‌اند که اگر مردم به آن‌ها عمل کنند می‌توانند از شر این نفس در امان بمانند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری کسب ایمان را نخستین راه برای نجات از نفس اماره توصیف و ابراز کرد: در روایات از ایمان به تعبیر معرفت نفس، اقرار به زبان و انجام اعمال نیک بیان شده است، اما حقیقت ایمان همان معرفت قلب به شناخت خداوند است و زمانی که این معرفت در وجود انسان به وجود آید، آثار آن نیز در زبان و عمل او نیز پدیدار خواهد شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اینکه برای انسان دو گونه باور عقلی و قلبی وجود دارد، بیان کرد: نخستین باور انسان، فهم عقل است که با دلیل و استدلال کسب خواهد شد؛ اما حقیقت ایمان همان باور قلبی است که افراد با حفظ تقوا و انجام واجبات و ترک محرمات می‌توانند بدان دست پیدا  کنند.

آیت الله توکل با بیان اینکه به برکت حفظ تقوا باطن افراد نورانی می‌شود، ابراز کرد: بنابراین اگر انسان انجام واجبات و ترک محرمات را برای امتثال امر خداوند انجام دهد؛ اعمال او رنگ الهی می‌گیرد و از این رو باطن فرد نیز نورانی خواهد شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: بیشتر افراد تا در رفاه و راحتی به سر می‌برند ایمان خویش را حفظ می‌کنند؛ اما زمانی به سختی و مشکل می‌خورند، ایمان و تقوای خویش را دست خواهند داد؛ اگر انسان بتواند تقوای خویش را همیشه حفظ کند، به مرحله ایمان مستقر و پایدار خواهد رسید و در هیچ زمان و شرایطی این ایمان را از دست نخواهد داد.

وی در ادامه، با اشاره به روایات اهل‌بیت(ع) درباره اهمیت حفظ همیشگی ایمان، گفت: ورع، ایمان را در انسان مستقر و پایدار می‌کند؛ اما حرص و طمع سبب از بین رفتن ایمان و دین خواهد شد.

آیت الله توکل بیان کرد: انسان از نفس اماره خویش بی‌خبر است مگر در لحظات مرگ با دیدن ملک‌الموت از عملکرد خویش در دنیا آگاهی می‌یابد؛ اما در این هنگام خداوند توبه را از وی قبول نمی‌کند و اجازه به برگشت به دنیا به او نخواهد داد و همچنین عذر او را برای خطاهایش پذیرفته نمی شود.

وی امتحانات در زندگی را هدیه الهی توصیف و بیان کرد: انسان به سبب امتحانات از نقاط ضعف و قوت خویش آگاهی می‌یابد و فرد با این شناخت از خویشتن می‌تواند نقاط ضعف خود را برطرف، ترمیم و جبران کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: خداوند عالم بی­ نهایت است و در ذات او جهلی وجود ندارد از این رو پروردگار از درون انسان ها آگاهی دارد؛ بنابراین خالق هستی برای شناخت انسان‌ها نیاز به امتحان مردم ندارد؛ ولی قرار دادن امتحانات الهی در زندگی از این جهت بوده که افراد از درون خویش  آگاهی یابند.

آیت الله توکل در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد: برخی علت گمراهی خویش را محیط و اطرافیان خویش بیان  می کنند؛ همانند اینکه برخی برای کسب علم و تحصیلات به خارج از کشور می‌روند اما اگر فردی در این راه، عقاید خویش را از دست می‌دهد، حق ندارد برای تحصیل علم به کشورهای دیگر برود./998/پ202/ق

میثم صدیقیان
ارسال نظرات