۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۶۱۹۴۵۴
آیت الله توکل:

امکان بازگشت سران فتنه وجود ندارد

امکان بازگشت سران فتنه وجود ندارد
نماینده خبرگان با اشاره به فتنه ۸۸ گفت: سران فتنه اسیر هوای نفس و شیطان شدند و در این وادی به گونه‌ای زمین خورده‌اند که امکان بازگشت برای آن‌ها باقی نمانده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید رحیم توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز، در مراسم عزاداری روز ششم محرم که با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی، علما و طلاب در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، به بررسی مراحل سیر و سلوک الهی پرداخت و گفت: خداوند غنی و کمال محض است و در ذات مقدس الهی هیچ نقص و نیازی وجود ندارد، با این حال خداوند انسان‌ها را خلق کرده و ما را به عبادت امر فرموده از این رو، خود انسانها از برکات عبادت برخودار می‌شوند.

وی با بیان اینکه نخستین گام برای رسیدن سلوک الهی، رسیدن به مقام عبودیت است، گفت: برای رسیدن به مقام رسالت به عبودیت خاصی در درگاه خداوند نیاز است که پیامبر اسلام بندگی و عبادت‌های ویژه‌ای در درگاه الهی داشته‌اند و  ایشان به مقام رسالت الهی رسیدند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود، به بررسی شرایط و موانع رسیدن به مقام عبودیت الهی پرداخت و ابراز کرد: نفس اماره، شهوات و غرایض از عوامل دروننی و شیطان از عوامل بیرونی، دو مانع بزرگ در سیر معنوی انسان‌ها  قرار دارند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر انسانها بتوانند بر این دو مانع تسلط پیدا کنند؛ در دنیا و آخرت عزتمند خواهند شد و اگر اسیر و گرفتار این دو عامل شوند  در هر دو جهان به ذلت ابدی خواهند رسید.

آیت الله توکل با اشاره به فتنه سال 88  ابراز کرد: سران فتنه در سال 88 اسیر دو عامل هوای نفس و شیطان شدند و در این وادی به گونه‌ای زمین خورده‌اند که امکان تدارک و بازگشت برای آنها باقی نمانده است.

 وی  با اشاره به آیات و روایات درباره اغواگری شیطان بیرونی، گفت: شیطان قسم خورده است که در راه مستقیم انسان‌ها قرار می‌گیرد و آنها  را از مسیر حق خارج خواهد کرد.

وی به بیان شواهد تاریخی درباره انحرافات و کج روی‌های اصحاب پیامبر و اهل بیت(ع) پرداخت و عنوان کرد: ابن مجلم از یاران حضرت علی(ع) بود و در جنگ‌های مختلف ایشان را یاری کرد اما در پایان عمرش قاتل امیرمؤمنان شد.

آیت الله توکل بیان کرد: پیامبر اسلام تعبیر «منا من اهل البیت» را برای حضرت سلمان به کار برده و همچنین ایشان این تعبیر را برای زیبر با قید اینکه تا زمانی که پسر او را از راه خارج نکند، به کار برده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: زیبر از اصحاب خاص رسول گرامی اسلام بود؛ اما به سبب حمایت از فرزندش از مسیر حق خارح شد و مقابل ولایت ایستادگی کرد و از بنیان گذاران جنگ جمل شد.

وی نفس اماره انسان را از شیطان بیرون خطرناک‌تر توصیف و بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید مکر و حیله شیطان ضعیف است؛ اما نفس اماره سبب سقوط انسان از مسیر حق می‌شود مگر در جایی که رحمت خداوند شامل حال فرد شود./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
میتوان به خوبی و راهبردی در زندگی اجتماعی و سیاسی امروز از قیام سیدالشهدا(ع) درس گرفت؛ اولین برخورد دشمن با سیداالشهدا(ع) تحریم اقتصادی بود؛ بستن آب بر روی امام(ع) یک نوع تحریم اقتصادی بود.
1
0
بافرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
با گذشت نزديك به چهار دهه از انقلاب اسلامي، نقش و جايگاه حوزه علميه در اين عرصه، فراز و فرودهاي زيادي را تجربه كرده است و هنوز به جايگاه مطلوب خود نرسيده است.
0
0