۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۶۱۹۸۳۳
یادداشت؛

هزینه‌های ثانیه‌ای "بدون شفافیت"

هزینه‌های ثانیه‌ای
شفافیت یا عدم شفافیت پاکت یک منبری به سرنوشت یک ملت و تاریخ گره نخورده بر خلاف رأی نماینده مردم!

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از پرسابقه ترین و مردمی ترین، رسانه ها و نهادها در تاریخ تشیع، منبر است و منبری به لحاظ ویژگی های خاص مجالس عزا و وعظ، جز مردمی ترین افراد است..

مردم با انتخاب و آگاهی خودشان پای سخنرانی یک منبری می نشینند. چهره به چهره بودن و تخاطب مستقیم منبر و مردم سبب می شود، رابطه و تعامل فراتر از یک امر ظاهری باشد و لذا نوعی ارتباط درونی بین مردم و واعظ وجود دارد.

جمعیت پای منبر از روی علم و فن بیان و موضوع سخنرانی است که به انتخاب خود در جلسه ای شرکت می کنند. منبری به مردم وعده و وعید نمی دهد، هیچ گاه یک منبری خوب خودش، تبلیغ خود را نمی کند و از این رو لازم نمی آید برای منبر رفتن کسی را فریب دهد!

غالب قریب به اتفاق منبری ها، مجلس وعظ را خودشان انتخاب نمی کنند بلکه به دعوت مردم علاقه مند، در جلسات حاضر می شود!

اگر یک منبری برای هر سخنرانی وجهی هم دریافت کند، از خزانه ملت و بیت المال نیست، بلکه هزینه ای است که مردم با نیت تعظیم شعایر و با فراغ بال تقدیم می کنند، بگذریم که خیلی ها اهل گرفتن همین هم نیستند. ضمن اینکه در اغلب موارد وقتی مردم به منبری پاکت می دهند در قبال آن توقع افتتاح کارخانه و تصویب قانونی خاص و لابی ندارند!

با این اوصاف، نماینده مجلسی که زندگی اش از بیت المال تأمین می‌شود و در مجلس ثانیه به ثانیه از جیب ملت هزینه او می شود، خیلی باید بی انصاف باشد که برای مقابله با شفافیت، خود را با یک منبری مقایسه کند!

شفافیت یا عدم شفافیت پاکت یک منبری به سرنوشت یک ملت و تاریخ گره نخورده بر خلاف رأی نماینده ای که رأی و نظرش بر حرکت کشور سایه انداخته است!/918/ت302/س

مهدی عامری

ارسال نظرات