۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۲۰۳۰۱
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

نخستین سطر طلبگی معرفت الله و توکل به باری‌تعالی است

نخستین سطر طلبگی معرفت الله و توکل به باری‌تعالی است
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: دلبستگی به خداوند و دل بریدن از غیر نخستین درسی است که باید همواره آویزه گوش همه افراد به‌ویژه طلاب و حوزویان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه استان، با اشاره به حدیثی از مولای متقیان، به تبیین ملزومات و ارکان طلبگی پرداخت.

وی افزود: امام علی (ع) در حکمت 82 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «أُوصِیکمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَیهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَکانَتْ لِذَلِک أَهْلًا: لَا یرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْکمْ إِلَّا رَبَّهُ؛ وَ لَا یخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ وَ لَا یسْتَحِینَّ أَحَدٌ مِنْکمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یعْلَمُ أَنْ یقُولَ لَا أَعْلَمُ؛ وَ لَا یسْتَحِینَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ یعْلَمِ الشَّیءَ أَنْ یتَعَلَّمَهُ؛ وَ عَلَیکمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَیرَ فِی جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا [خَیرَ] فِی إِیمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: امیرالمؤمنین در این حکمت می‌فرماید: شما را به پنج چیز سفارش می‌کنم که اگر برای تحصیل آن شتران راهوار را به سرعت حرکت دهید و همه جا را برای به دست آوردن آن گردش کنید سزاوار است.

وی اضافه کرد: امام علی (ع) تأکید می‌کند هیچ یک از شما جز به پروردگارش امیدوار نباشد و دل نبندد، هیچ‌کس جز از گناه خود نترسد، هیچ‌کس از شما اگر چیزی را از او پرسیدند که نمی‌داند حیا نکند و صریحاً بگوید: نمی‌دانم و اگر کسی از شما چیزی را نمی‌دانست از فراگرفتن آن خجالت نکشد، بر شما باد که صبر و استقامت پیشه کنید، زیرا صبر و استقامت در برابر ایمان همچون سر است در برابر تن و تن بی‌سر فایده‌ای ندارد همچنین ایمان بدون صبر و استقامت.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: توصیه‌های امامان گاهی اعتقادی، گاهی اخلاقی، گاهی سیاسی و گاه در سایر حوزه‌ها است؛ به‌گونه‌ای که در همه حوزه‌ها توصیه‌های ائمه اطهار را داریم و امام علی (ع) در این حدیث تأکید می‌کند که باید برای این پنج مورد زحمت کشید و دست‌یابی به آن‌ها تهذیب و تلاش می‌خواهد.

وی با بیان اینکه امید داشتن به حق‌تعالی نخستین توصیه امام علی (ع) است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب هم در بیانیه گام دوم انقلاب از امید به آینده و امید به پیروزی و توفیقات الهی سخن گفته و فرموده‌اند من برای آینده خوش‌بین هستم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه نخستین مورد این است که به‌جز به خدا امید نبندیم، خطاب به طلاب، افزود: سرمایه طلبگی توکل به خداوند بوده و طلاب باید بدانند خداوند آن‌ها را در دنیا و آخرت یاری می‌کنند زیرا خداوند اول و آخر کار است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه نخستین سطر طلبگی معرفت الله است، ادامه داد: دلبستگی به خداوند و دل بریدن از غیر نخستین درسی است که باید همواره آویزه گوش همه افراد به‌ویژه طلاب و حوزویان باشد./9314/پ310/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 5
هادی رحیمی
ارسال نظرات