۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۲۰۶۱۶
پناهیان:

چشم‌پوشی نخبگان از عملکرد منفی مسئولان زمینه‌ساز عاشورا شد

چشم‌پوشی نخبگان از عملکرد منفی مسئولان زمینه‌ساز عاشورا شد
حجت‌الاسلام پناهیان یکی از عوامل زمینه‌ساز عاشورای حسینی را چشم‌پوشی نخبگان از عملکرد منفی و مفسدانه مسئولان معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام پناهیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران دو قطبی‌سازی را یکی از ترفندهای دشمنان در زمینه‌سازی قتل امام حسین(ع)‌ معرفی کرد و اظهار کرد: یزید ملعون در آن شعر معروف خود پس از واقعه عاشورا می‌گوید لعِبَتْ هاشمُ بالملکِ فلا خبرٌ جاءَ ولاوحی نَزَلْ؛ بنی‌هاشم با سلطنت و حکومت بازی کردند و گرنه خبری نیامده بود و وحیی نازل نشده بود». کسی که در فضای دوقطبی قرار بگیرد از حق فاصله می‌گیرد، به جناح خود می‌پردازد و هر نوع انتقادی را به دواهای جناحی نسبت می‌دهد و شخص انتقاد کننده را مورد تخریب قرار می‌دهد.

دو قطبی‌سازی سدی مقابل شفافیت‌‌سازی

وی افزود: یکی از آسیب‌های دوقطبی‌سازی شکستن فضای شایسته‌سالاری و روی کار آمدن آن دسته از افرادی  است که به واسطه تبلیغات حزب خود روی کار آمدند. در چنین فضایی دیکتاتوری شکل می‌گیرد و افراد اجازه انتقاد ندارد. دیکتاتوری رسانه‌ای هم ذیل دوقطبی‌سازی شکل می‌گیرد.

پناهیان می‌گوید در فضای دو قطبی‌سازی است که شفافیت معنا و مفهوم ندارد و راه هر نوع انتقاد و گفت‌وگوی آزاد را به روی دلسوزان نظام می‌بندند. این رفتار منسوخی است که صهیونیست‌ها سال‌هاست از آن در راستای اختلاف‌افکنی و حکومت‌داری استفاده می‌کنند. 

وی با اشاره به رعایت اصول انتخاباتی گفت: انتخابات مجلس موضوع پرتنشی نیست چرا که مناظرات تلویزیونی ندارد. متأسفانه در فضای انتخابات برخی گروه‌ها و جناح‌ها با ایجاد فضای دو قطبی قصد سوءاستفاده از این فضا را دارند. کسانی که به جای چاره‌اندیشی در حل معضلات جامعه به فکر تخریب رقبای خود هستند و از این طریق وارد مجلس می‌شوند، چنین انتخاباتی نتیجه سالمی در پی ندارد. در حالی که کاندیداها باید با احترام با یکدیگر برخورد کنند و اگر انتقادی در کار است، با دلیل و منطق و در فضای مسالمت‌آمیز همدیگر را نقد کنند.

چشم‌پوشی از اقدامات مفسدانه مسئولان زمینه‌ساز عاشورا

مسئول حوزه علمیه دارالحکمه از دیگر زمینه‌های شهادت اباعبدالله(ع) را چشم‌پوشی از اقدامات مفسدانه معرفی کرد و گفت:  حضرت زهرا(س) در بخشی از خطبه‌اش در مدینه (و پس از غصب خلافت امیرالمؤمنین) خطاب به مردم آن زمان فرمود: مَعَاشِرَ الْمُسْلِمِینَ الْمُسْرِعَةَ إِلَى قِیلِ الْبَاطل  الْمُغْضِیَةَ عَلَى الْفِعْلِ الْقَبِیحِ الْخَاسِر؛ یعنی اى مردمی که براى شنیدن سخن بیهوده در شتاب هستید، و کردار زشت و زیانبار را نادیده مى‏‌گیرید». این مطلب، توصیف آن زمان مردم مدینه است. چنین جامعه‌ای به جایی می‌رسد که امام حسین(ع) را به فجیع‌ترین شکل ممکن به قتل می رساند.

شورای نگهبان با متخلفان برخورد قانونی کند

پناهیان افزود: امیرالمؤمنین در زمان خلافت خویش خطبه‌ای بیان فرمود که اکنون لازمه جامعه ماست. حضرت گفت: «اى مردم، اگر از یارى کردن حقّ (امام علیه السّلام) یکدیگر را باز نمى‏‌داشتید (کمک مى‏‌کردید) و از پست گردانیدن باطل  سستى نمی‌کردید، کسی که (در توانائى و درستکارى) مانند شما نیست در (شهرهاى) شما طمع نمى‌‏کرد، و قوّت نمى‌‏گرفت‏؛ لَوْ لَمْ تَتَخَاذَلُوا عَنْ نَصْرِ الْحَقِّ وَ لَمْ تَهِنُوا عَنْ تَوْهِینِ الْبَاطِلِ لَمْ 284 یَطْمَعْ فِیکُمْ مَنْ لَیْسَ مِثْلَکُمْ وَ لَمْ یَقْوَ مَنْ قَوِیَ عَلَیْکُم‏». عبارت "توهین باطل" یعنی برخورد شدید با باطل تا تضعیف کردن آن و یا به عبارتی پیاده‌سازی مُرّ حق.  این مسئله باید سرلوحه انتخابات ما باشد. نباید از مُرّ حق کوتاه آمد. اگر شورای نگهبان بر این اساس عمل نکند و اگر به موقع کارت قرمز به متخلفان نشان ندهد،‌یعنی از مُرّ حق کوتاه آمده است. با کسانی که دیگر کاندیداها را (بدون دلیل) متهم به دیوارکشی می‌کردند چرا نباید برخورد قانونی شود؟

دیکتاتوری پهلوی اجازه نقد به حکومت نمی‌داد

وی با انتقاد از برخی رسانه‌ها در تخریب منتقدان گفت: امروز برخی رسانه‌های وابسته به روش بی‌بی‌سی علیه منتقدان حاشیه‌سازی می‌کنند به گونه‌ای که فرد انتقادکننده را تبدیل به فردی حاشیه‌ساز می‌کنند. وقتی به برخی اندیشمندان می‌گوییم چرا طبق فرمایش امیرالمؤمنین(ع) «توهین الباطل» نمی‌کنید یعنی علیه باطل اقدام مناسبی انجام نمی‌دهید، از چنین فضای رسانه‌ای اظهار بیم می‌کنند و باید گفت حق دارند. گویی مانند دوران دیکتاتوری پهلوی‌ها شده که کسی اجازه انتقاد به مسئولان حکومتی وجود نداشت.

تحمیل مذاکره با معاویه عامل انحطاط جامعه اسلامی شد

مسئول حوزه علمیه دارالحکمه با اشاره به ماجرای حکمیت امیرالمؤمنین(ع) و صلح امام حسن مجتبی، یکی دیگر از عوامل زمینه‌سازی عاشورا را خیانت سرداران نظام و فرمانداران معرفی کرد و گفت: اشعث کسی بود که آتش صلح و مذاکره با دشمن را به جان مسلمانان انداخت و آن را به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کرد. پس از او ابوموسی اشعری آنگونه حماقت نشان داد و فریب عمرو بن عاص را خورد. در ماجرای صلح امام حسن مجتبی(ع) هم شاهد خیانت سرداران و فرمانداران حضرت بودیم که منجر به مذاکره و مصالحه با معاویه شد. حساسیت این دو مقطع تاریخی به قدری بود که می‌توان آن را زمینه‌ساز انحطاط جامعه و واقعه عاشورا نامید./1360/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات