۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۶۲۱۱۳۲
آیت الله فاضل‌لنکرانی:

اساس حوزه های علمیه حل مسائل مردم و جامعه است + فیلم

اساس حوزه های علمیه حل مسائل مردم و جامعه است + فیلم
استاد درس خارج حوزه اساس حوزه های علمیه را حل مسائل مردم و جامعه دانست و گفت: حوزه هیچ گاه سکولار نبوده و نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی صبح امروز در اولین جلسه درس خارج اصول خود که در مدرسه آیت الله گلپایگانی برگزار شد، تحصیل در حوزه علمیه را ارزشی بزرگ دانست و اظهار داشت: در روایتی آمده که عالم دو گونه است؛ یک عالم به علم خود عمل می‌ کند و دیگری به علم خود عمل نمی کند که اولی اهل نجات و دوم اهل نار است.

وی افزود: پیامبر فرمود: «در میان اهل جهنم آن کسی که ندامت و حسرت بیشتری دارد عالم بی عمل، تبعیت کننده از هوای نفس و آرزومند طولانی است که دیگری را دعوت به خدا کرد و آن شخص قبول کرده است ولی خودش به علمش عمل نکرده است».

آیت الله فاضل‌لنکرانی بیان داشت: علم هم چند گونه است، برخی از علوم در هدایت و سعادت انسان نقش دارد و برخی علوم این چنین نیست یعنی تأثیری در هدایت و سعادت انسان دارد، شاید در نگاه اول فکر کنیم آثاری که در روایات برای ارزش علم بیان شده برای کل علوم است نه علم دینی، ولی وقتی روایاتی را نگاه می‌ کنیم که می‌ گوید «همواره علم با عمل مقرون است» متوجه می‌ شویم منظور علم دینی است.

وی با اشاره به این که برخی علوم در عاقبت انسان تأثیر نمی‌ گذارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از علوم مادی امروز، علم هست ولی در هدایت و سعادت انسان تأثیر ندارد، بله اگر فردی طبیب شد و فردی را از مریضی و مرگ نجات داد خیلی ارزش دارد ولی اگر همین طبیب به علم خودش عمل نکرد، عالم بی عمل بر او صدق نمی کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه عالم عامل را مدافع دین دانست و تصریح کرد: عالم بی عمل کسی است که حقیقت جهان و ماوراء را دیده ولی باز هم ایمان نیاورده و قدمی در زندگی خودش برای دین خدا برنداشته است و با بدعت ها و خرافات و کج روی ها مقابله نکرده است.

آیت الله فاضل‌لنکرانی با تأکید بر این که تحصیل در حوزه باید هدایت و سعادت ما را تقویت کند، گفت: وقتی پایان سال تحصیلی فرا می‌ رسد ببینیم چقدر تغییر کرده ایم؟ اگر این علم درون ما نهادینه شود بیشتر ما را برای آخرت و لقاء خدا آماده می‌ کند و اگر ما قدر این علوم را بدانیم عاقبت به خیر می‌ شویم چراکه این علوم غیر از فهم قرآن و روایات نیست.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه یادآور شد: همه ما اساتید و طلاب امروز وظیفه پاسداری از حوزه های علمیه را داریم، همانطوری که حفظ این نظام مقدس جمهوری اسلامی بر ما واجب است، حراست از حوزه های علمیه هم فریضه است.

وی حراست از حوزه های علمیه را به دو مسأله دانست و خاطرنشان ساخت: کار اول حفظ میراث گذشتگان است یعنی همان سرمایه عظیمی که بزرگان حوزه برای ما گذاشتند و کار دوم تنومند تر کردن این درخت بزرگ و شجره عظیم است.

آیت الله فاضل‌لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در حوزه های علمیه نشاط علمی، مراکز تحقیقی و تألیفات گسترش زیادی پیدا کرده است، تصریح کرد: این آثار در گذشته و پیش از انقلاب نبود ولی امروز فتنه هایی در حوزه وجود دارد، برخی می‌ خواهند یا علم حوزه یا سیاسی بودن حوزه یا تقوا و بصیرت و بینش حوزه را مورد خدشه قرار دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که برخی کمر به نابودی حوزه بسته اند، عنوان کرد: شما در فضای مجازی می‌ بینید چه هجمه هایی علیه حوزه و روحانیت گاهی توسط حتی هم لباسی های ما صورت می‌ گیرد؛ مثلا می‌ گویند این لباس روحانیت موجب دوری از مردم می‌ شود که معلوم می‌ شود چنین فردی هیچ بهره ای از حوزه نبرده است.

وی افزود: وقتی پیامبر در روز غدیر امیرالمؤمنین(ع) را معرفی کرد بر سر ایشان عمامه گذاشت و عبا و قبا هم در ایران و نه حتی حوزه، تاریخچه طولانی دارد؛ آنچه مردم را از ما روحانیت دور می‌ کند بی سوادی خیلی از ما است که درست دین و علم دین را نفهمیدیم و درست عمل نکرده ایم.

آیت الله فاضل‌لنکرانی با اشاره به تلاش های سرویس های جاسوسی برای نابودی حوزه بیان داشت: ما امروز وظیفه داریم در پرتو هدایت های رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار از حوزه حراست کنیم و این فتنه ها را از بین ببریم؛ گاهی حوزه را سکولار معرفی می‌ کنند در حالی که همه این بحث ها و کتاب ها برای حل مسائل مردم است و اصلا قرآن و فقه و اصول فقط برای این است که اگر مسأله ای در جامعه و نظام اسلامی پیش از آمد از موضع دین جواب داشته باشد./1330/ج

تعداد بازدید : 6
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 11
ارسال نظرات