۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۲۱۴۲۳
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تشریح کرد؛

جزئیات برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم

جزئیات برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم
حجت الاسلام بَلَک از برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم در اصفهان خبر داد و گفت: اصفهان از ششم تا نوزدهم مهرماه میزبان این مسابقات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدحسین بلک مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم، با بیان اینکه در این مسابقات شاهد سیمای قرآنی کشور در استان اصفهان خواهیم بود، گفت: از افتخارات نظام مقدس اسلامی این است که آنچه در نگاه ژرف امام راحل بود، این است که حاکمیت نظام اسلامی و مشروعیت آن مبتنی بر آیات قرآن کریم و شرع نورانی اسلام است، اگر بخواهیم نفس نظام را مشاهده کنیم، هنر بالای نظام اسلامی این است که قوانین خود و پایه‌های این نظام اسلامی و قانون اساسی آن مبتنی بر آیات قرآن کریم قرار گرفته است.

پایه گذاری قوانین قرآنی نیازمند مجاهدت است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه افزود: پایه گذاری قرآن و قوانین قرآنی نیاز به مجاهدت‌های بسیاری داشته و تحمیل یک جنگ هشت ساله بخشی از فشارهایی است که نیازمند مجاهدت فراوان بود، ماهیت جنگ هشت ساله در مقابله با پایه‌های الهی و قرآنی نظام اسلامی بود، خدا را شاکریم همان آیات قرآن انسان‌هایی را تربیت کرده بود که با جان و خون خود از جامعیت قرآن کریم دفاع کرده‌اند.

حجت الاسلام بلک چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم را جلوه ایثارگری شهدا برشمرد و اظهار کرد: کار ما با برگزاری محافل و مسابقات و ترنم زیبای وحی را استماع کردن تمام نخواهد شد، دشمنان دست اندر کار صحنه‌های نابرابری هستند که نیازمند ایستادگی و مقاومت در برابر آنها است، این مسأله بارها در قرآن کریم ذکر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به بازگشت مسابقات کلی قرآن کریم پس از سه دهه به استان اصفهان، تصریح کرد: منتخبین این مسابقات نمایندگانی از همه استانها هستند که ششم مهرماه میزبان این عزیزان در اصفهان هستیم و منتخبین این مسابقات در رقابت‌های بین المللی شرکت خواهند کرد. در دو بخش خواهران و برادران این رقابت‌ها برگزار خواهد شد که در بخش خواهران ۲۱۶ نفر خواهر و ۱۳۸ نفر برادر در این مسابقات شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ قرآن کریم شامل ده جزء، بیست جزء و حفظ کامل است. یکی از امتیازات این دوره از مسابقات، مسابقه کتابت قرآن کریم است، اصفهان مهد فرهنگ و مذهب و تدین و هنرهای همیشه جاودان است و جا دارد در این دیار کتابت قرآن نیز برگزار شود.

حجت الاسلام بلک با بیان اینکه ۵۷ داور عهده‌دار بررسی‌های کیفی و اعلام نتایج مسابقات هستند، خاطرنشان کرد: ۲۵ داور در بخش خواهران حضور دارند، ناظرینی نیز طبق ضوابط و آیین‌نامه‌ها بر فعالیت داوران نظارت خواهند کرد، ششم مهرماه شاهد برگزاری افتتاحیه مسابقات در دانشگاه اصفهان خواهیم بود و نوزدهم نیز زمان اختتامیه مسابقات است. چند اختتامیه شامل اختتامیه رشته‌ها، بخش خواهران و برادران از جمله برنامه‌هایی است که غیر از اختتامیه نهایی مسابقات برگزار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، استفاده از دانشگاه به دلیل برخورداری از فضای علمی و فرهنگی را علت در نظر گرفته شدن دانشگاه برای محل برگزاری مسابقات عنوان کرد و گفت: مسابقات به صورت زنده از شبکه های سراسری صدا و سیما پخش خواهد شد و همچنین شبکه استان اصفهان نیز پوشش دهنده مسابقات است.

وی با اشاره به حضور پر رنگ فعالان قرآنی اصفهان در چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم، اظهار کرد: این مرحله بسیار مهم است و براساس آیین نامه‌ها نفرات برتر رشته‌ها مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و در رشته‌های قرائت و حفظ کل افراد به بخش بین المللی راه خواهند یافت.

حجت الاسلام بلک خاطرنشان کرد: خواستار ایجاد غرفه‌های قرآنی در فضای پارک‌ها هستیم تا ضمن ایجاد فضای قرآنی در شهر عزیزان حاضر در مسابقات توانمندی‌ها و ظرفیت‌های قرآنی خود را به جامعه ارائه دهند و شاهد ایجاد یک فضای مطلوب قرآنی در شهر باشیم، ضمن اینکه بقاع متبرکه نیز در این ایام میزبان فعالیت‌های قرآنی مختلفی خواهند بود./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات