۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۲۱۶۷۸
حجت الاسلام میرشفیعی تبیین کرد؛

چرا امام سجاد قیام های بعد از عاشورا را تایید نکردند

چرا امام سجاد قیام های بعد از عاشورا را تایید نکردند
استاد حوزه علمیه با اشاره به اقدامات ارزشمند حضرت زین العابدین بعد از جریان عاشورا گفت: در حقیقت اقدامات ایشان زمینه ساز تأسیس دانشگاه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صادق میرشفیعی سخنران و استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام سجاد(ع) که در دفتر حضرت آیت الله مکارم‌شیرازی برگزار شد، با بیان این که امام سجاد(ع) 34 سال بعد از شهادت امام حسین(ع) امامت کردند، گفت: بنی امیه و یزیدیان مغرور پیروزی خودشان در روز عاشورا بودند و به همین جهت به قتل و غارت ادامه دادند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه دوران امامت امام سجاد(ع) را سخت ترین دوران بر شیعیان دانست و عنوان کرد: این دوران هم برای اهل بیت و هم برای شیعیان سخت گذشت و از طرفی به دنبال قیام امام حسین(ع) چند قیام دیگر صورت گرفت که آنها نیز از چشم اهل بیت دیده می‌ شد.

وی افزود: قیام مختار و قیام توابین و قیام زید بن علی همگی شیعی بود از این رو دشمن همه این ها را از چشم امام می‌ دانست اما در همه این قیام ها و نهضت های بعد عاشورا وجود مقدس امام سجاد(ع) هیچ گونه شرکتی نداشتند و تأییدیه ای هم ندادند.

حجت الاسلام شفیعی بیان داشت: امام سجاد(ع) به خوبی مکر و نقشه دشمن را می‌ دانست و به همین جهت هیچ بهانه ای دست دشمن ندادند و از طرف دیگر وجود مقدس ایشان مصلحت شیعیان را نیز در نظر می‌ گرفت، بنابراین این طور نیست که بگوییم در هر شرایطی که زمینه شهادت فراهم شد باید جلو برویم و شهید بشویم.

وی با اشاره به نقش امام چهارم شیعیان در پیشبرد اهداف دین و به ویژه قیام خونین عاشورا عنوان کرد: هر مؤمنی وقت بگذارد و احوالات امام سجاد(ع) را ببیند و اقدامات و زحمان و آثار و برکات این وجود مقدس را ببیند هزاران بار باید سلام و صلوات بر ایشان بفرستد که بهتر از این نمی شد خون سید الشهدا را حفظ کند.

کارشناس مسائل دینی و مذهبی در ادامه خاطرنشان کرد: ایشان به خوبی آثار و برکات قیام پدر بزرگوارشان را بهره برداری کرد، اهل بیت(ع) را سر و سامان داد، تتمه شیعیان را مستحکم کرد، اصحاب خاص تعلیم و تربیت کرد و در راه ترویج معارف بلند دین خدا گام برداشت.

وی بیان داشت: از امام سجاد(ع) اثری مثل صحیفه سجادیه باقی مانده که تا قیام قیامت یکی از منابع ارزشمند برای رسیدن به کمال معرفت خدا محسوب می شود که نباید جامعه ما از این کتاب ارزشمند غافل باشند.

حجت الاسلام میرشفیعی با بیان این که با تلاش های امام سجاد(ع) دانشگاه های علوم امام باقر(ع) و امام صادق(ع) باز شد، گفت: حضرت زین العابدین(ع) با رسیدگی به فقرا و خرید و آزاد کردن کنیزها و برده ها کارهایی کرد که تمام وسیله ای برای احیا و رواج دین خدا شد./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
قیام های بعد از واقعه عاشورا نیاز به واکاوی بیشتری دارد؛ خوب است در این زمینه هم مصاحبه ها و گفت وگوها و تولید محتوا داشته باشید
0
0