۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۶۲۱۷۸۸

چند خبر کوتاه از حرم مطهر رضوی

چند خبر کوتاه از حرم مطهر رضوی
ویژه برنامه های حرم مطهر رضوی در هفته دفاع مقدس، افتتاح واحد مطالعات دفاع مقدس و رونمایی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نشریات دفاع مقدس از جمله خبرهای کوتاه حرم رضوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: هر شب در رواق امام خمینی(ره) مسائل مربوط به هفته دفاع مقدس با حضور سخنرانان و راویان تبیین می‌شود و ویژه بانوان نیز در رواق حضرت زهرا(س) قبل از نماز ظهر برنامه روایتگری از دفاع مقدس تدارک دیده شده است.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: به‌همت اداره پاسخگویی معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در این هفته برخی از حلقه‌های معرفت به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد و در این رابطه به سؤالات زائران پاسخ می‎دهند همچنین حلقه‌‏های معرفت برنامه پرسمان دینی نیز هر روز بعد از نماز مغرب و عشاء با موضوع دفاع مقدس در صحن جمهوری اسلامی میزبان زائران است.

وی خاطرنشان کرد: دعای کمیل این هفته با نوای حاج صادق آهنگران قرائت می‌شود که در ادامه اشعار حماسی و خاطره‌انگیز دوران دفاع مقدس نیز خوانده می‌شود.

واحد مطالعات دفاع مقدس افتتاح می‌شود

به مناسبت هفتۀ دفاع مقدس، واحد مطالعات دفاع مقدس در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی افتتاح می‌شود.

این واحد مطالعاتی با حدود 9 هزار منبع چاپی و یک هزار منبع غیرچاپی شامل منابع شنیداری و دیداری و پایگاه‌ها با موضوع دفاع مقدس، در ساعت 9 صبح شنبه ششم مهرماه 1398 در محل کتابخانۀ تخصصی ادبیات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی واقع در حرم رضوی با حضور جمعی از صاحب‌نظران و عموم علاقه‌مندان افتتاح می‌شود.

این مجموعه به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با هدف حفظ ارزش‌های دفاع مقدس از طریق تهیه و گردآوری کلیۀ آثار حوزۀ ادبیات دفاع مقدس، انجام فعالیت‌های پژوهشی در راستای تولید علم، حفظ و صیانت از میراث گران‌بهای حماسۀ عظیم مقاومت ملت ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی و ترویج ادبیات مقاومت و پایداری در برابر استکبار جهانی و انتقال آن به نسل‌های آینده آغاز به کار می‌کند.

آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نشریات دفاع مقدس رونمایی کرد

در بیست‌وهفتمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و هم‌زمان با هفتۀ دفاع مقدس، از مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نشریات دفاع مقدس رونمایی شد.

رونمایی از ماهنامۀ «صف» به عنوان قدیمی‌ترین نشریه در موضوع جنگ و علوم نظامی که به دست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 1358 منتشر می‌شود، یکی از این آثار بود. ماهنامۀ «پاسدار»، از نشریات تخصصی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال 1359 در قم منتشر کرده است؛ ماهنامۀ «شاهد» از نشریات بنیاد شهید در سال 1359؛ «الفجر» که سپاه در سال 1359 در سنندج منتشر کرده است؛ ماهنامۀ «شاهد یاران»؛ فصلنامۀ «نگین ایران»؛ هفته‌نامۀ «اطلاعات جبهه»؛ «جنگ به روایت تصویر» و ماهنامۀ »مکتب جبهه»، مجموعه نشریاتی است که به عنوان نمونه از آنها رونمایی شد.

آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی و 240 عنوان نشریه از دفاع مقدس

مریم نوریان گلیان، کارشناس مطبوعات آستان قدس رضوی با بیان اینکه تمام این مجموعه در آرشیو گنجینۀ مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است، این گنجینه را بزرگترین آرشیو مطبوعات ایران خواند و اظهار داشت: در این گنجینه، بیش از 240 عنوان نشریۀ تخصصی و نیمه‌تخصصی در موضوع دفاع مقدس نگهداری می‌شود.

نشریات جنگی برای دانش‌آموزان

نوریان گلیان تصریح کرد: پس از دوران جنگ تحمیلی و در دهه‌های 70 و 80 شمسی روند انتشار نشریات مربوط به جنگ افزایش چشمگیری یافت.

وی افزود: در دهۀ 70 نشریات دفاع مقدس به موضوعاتی چون خاطرات شهدا، وصیت‌نامه‌ها و عکس‌ها اختصاص پیدا کرد که نشریات «شلمچه»، «جبهه» و «فکه» از جملۀ این مواردند.

نوریان بیشترین تعداد نشریات موجود در این زمینه را مربوط به دهۀ 80 با بیش از 90 نشریه و کمترین تعداد را متعلق به دهۀ 60 دانست و اظهار داشت: دهۀ80 زمان رونق مجلات تخصصی تحلیلی در زمینه جنگ و دفاع مقدس است.

وی آموزش وطن‌پرستی و دفاع از میهن به کودکان را از دیگر موضوعات مهم نشریات حوزۀ دفاع مقدس ذکر کرد و گفت: «کودک مسلمان بلوچ»، «جاودانه‌ها» و «رسالت دانش‌آموز» از جمله نشریات در گروه سنی کودکان است که می‌کوشیدند با روشن کردن سیاست‌های پشت پردۀ استعمار، به نقش مهم کودکان در استقلال همه‌جانبۀ کشور از طریق کسب دانش و مهارت بپردازند./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات