۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۶۲۱۸۶۴

عفو بین‌الملل رژیم سعودی را «پادشاهی وحشی» خواند

عفو بین‌الملل رژیم سعودی را «پادشاهی وحشی» خواند
سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از سرکوب هدفمندانه فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی به بهانه ارتباط آنها با تروریسم، این رژیم را «پادشاهی وحشی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که عربستان سعودی پس از آن‌که هدفمندانه به قانون مبارزه با تروریسم متوسل شد و با استفاده از قانون مبارزه با جرایم اینترنتی، مدافعان حقوق بشر را از طریق دریافت غرامت و صدور حکم 5 سال زندان، مجازات می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل، عربستان را «پادشاهی وحشی» توصیف کرد و افزود: سرکوب سیستماتیک حقوق بشر در این کشور از زمان معرفی «محمد بن سلمان» به وعنوان ولیعهد در ژوئن 2017 تشدید شده است.

این سازمان از کوتاهی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو در پایبندی‌شان به حمایت و دفاع از مدافعان حقوق بشر در عربستان سعودی انتقاد کرده و گفته است: «سرکوب جدی جامعه مدنی در عربستان سعودی، به‌ویژه از سال 2011 که از ماه مه 2018 شدت گرفته، با استراتژی واضح یا قاطعانه اتحادیه اروپا برای اطمینان‌یابی از حمایت و دفاع از مدافعات حقوق بشر همخوانی ندارد.»

طبق این گزارش، بیشتر فعالان حقوق بشر در عربستان با سکوت یا زندان و یا مجبور شدن به فرار از کشور تهدید شده‌اند و بسیاری از آنها در معرض مجازات‌هایی از جمله ممنوعیت سفر، ارعاب و آزار از سوی نیروهای امنیتی قرار دارند.

بسیاری از فعالان حقوق بشر، که زندانی شده‌اند، دسترسی به وکیل ندارند و دادگاه عالی جنایی این فعالان را به اتهاماتی از جمله «تلاش برای نا امن کردن کشور»، «گسترش هرج و مرج»، «تحریک افکار عمومی» و «شکستن بیعت با خاندان حاکم» به زندان محکوم کرده است./983/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات