۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۶۲۱۹۹۱
تولیت مدرسه علمیه مروی:

مفسدان اقتصادی برای حفظ جایگاه خود با نیرنگ مردم را فریب می دهند + فیلم

مفسدان اقتصادی برای حفظ جایگاه خود با نیرنگ مردم را فریب می دهند + فیلم
آیت الله تحریری با بیان اینکه مفسدان اقتصادی مبتلا به غش هستند، گفت: آنان برای اینکه جایگاه خود را حفظ کنند با نیرنگ مردم را فریب می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که با موضوع «مواعظ اخلاقی تربیتی امام صادق(ع) به عبدالله جندب» در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: حضرت در این کلام به چهار رذائل اخلاقی و آثار نامطلوب آن که ممکن است انسان در زندگی دنیایی و روابط اجتماعی‌ دچار آن شود اشاره می کنند.

وی افزود: انسان زمانی که دچار این رذائل می شود حالاتی در روابط دنیایی و شؤون گوناگون زندگی اجتماعی‌اش آشکار می شود که منشأ در نفس او دارد، منشأهای اعتقادی و جنبه های نفسانی که قهرا انسان به آثار آن می رسد اما گاهی نسبت به آن غفلت دارد؛ اولیای الهی با متنبه ساختن انسانها، آنان را نسبت به آثار اخروی و دنیوی این چهار اخلاق هشدار داده و آگاه می کنند.

آیت‌الله تحریری یکی از آن چهار اخلاق را غش و یا بدخواهی برادر مومن بیان کرد و با اشاره به معنای غش، اظهار داشت: یکی از اموری که انسان ممکن است به آن مبتلا شود غش یا به نوعی بدخواهی برادر مومن است؛ برای مثال انسان در جنبه های مختلف دنیایی اعم از اداره زندگی، کسب جایگاه و مقام، تجارت و غیره با آگاهی و قصد خیر برادر مومنش را نخواهد یا در جایگاه ناصح به او خیانت کند، این معنای غش است.   

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: چنین انسانی در روابط اجتماعی فکر می کند دیگری را فریب داده در حالی که خود فریب خورده و در حق خودش خیانت کرده است؛ بنابراین در غش انسان خود را به گونه ای نشان می دهد که نیست.

وی با بیان اینکه انسان مدام بر سر سفره اعتقادات و افکار و حالات خود نشسته و زندگی می کند، اظهار داشت: انسان همانگونه که در عالم دنیا زندگی می کند، می میرد و به عالم دیگر منتقل می شود و به همان صورت در قیامت برمی‌خیزد.

مفسدان اقتصادی با نیرنگ مردم را فریب می دهند

آیت‌الله تحریری یکی از بدترین انواع غش را غش نسبت به پروردگار عالمیان دانست و ابراز کرد: گاهی نیز ممکن است انسان نسبت به امام معصوم(ع) غش داشته باشد و بخواهد به سیره امام ضربه بزند؛ امام علی(ع) فرمودند: خیانت به امام معصوم بالاترین غش ها است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با استناد به کلام امام صادق(ع)، اظهار داشت: حضرت فرمودند: کسی که در ظاهر با ما ابراز دوستی می کند تا ما را فریب دهد در حالی که در باطن قصد خنجر زدن از پشت را دارد چنین فردی مبتلا به غش است؛ اشقیای کربلا مبتلا به غش بودند.

وی ادامه داد: انسان مومن با تعقل در زندگی اجتماعی و ایمانی حرکت می کند و مصالح واقعی خود را در اطاعت از دستورات دینی می بیند تا در صراط مستقیم گام بردارد هرچند برایش محدودیت هایی وجود داشته باشد؛ بنابراین کسانی که به خاطر آزادی محدودیت های ظاهری دستورات دین را تحمل نمی کنند مبتلا به غش هستند.

آیت‌الله تحریری مفاسد اقتصادی را نتیجه خودخواهی مفسدان اقتصادی دانست و گفت: مفسدان اقتصادی فریب جلوه گری های دنیا را خورده اند، آنان به تصور اینکه بیشتر در عنوان و جایگاه‌شان باقی بمانند و سلطه و بهره وری بیشتری از مادیات داشته باشند با فریب و نیرنگ برنامه هایی را دنبال می کنند که بتوانند برادران مومن خودشان را فریب دهند؛ این افراد قبل از ورود به نار آخرتی وارد تنگنای دنیوی می شوند.

ولایتمداری سعادت اخروی انسان را تضمین می کند

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: انسان با تعقل و مراعات مصالح واقعی‌ باید خودش را در عالم دنیا از تنگنای اخروی نجات دهد؛ خداوند و اولیای الهی خواستار مصالح واقعی انسان هستند بر این اساس زمانی که امام معصوم دستوری صادر می فرمایند این دستور در راستای مصالح شخصی ایشان نیست بلکه خواستار عبور انسان از تنگنای اخروی است.

وی با تاکید بر اینکه انسان در ابتلائات و مشکلات نباید از اولیای الهی غفلت کند، اظهار داشت: زمانی که امام حسین(ع) ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر دادند مقصودشان نصرت شخصی نبود بلکه نصرت مکتب و طرز تفکر بود تا اسلام اموی که چیزی جز کفر شدید نبود بر مسلمانان آشکار شود.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: کوفیان با هزاران نامه اقدام به فریب امام معصوم کردند و آمادگی خودشان را با انواع محتواهای دروغ به امام عرضه داشتند؛ سعادت اخروی انسان تنها با ولایتمداری تضمین می شود.

ترویج شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی در راستای نابودی اسلام است

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه غش نسبت به مومنان چند صورت دارد، گفت: سخترین غش در ارتباط با مومنان غش فرهنگی و روش دینی است، برای مثال کسی که به مباحث دینی آشنایی ندارد اما خود را استاد و یا جانشین امام معصوم معرفی می کند تا از این طریق بتواند مردم را جذب و اعتقادات آنان را متزلزل کند چنین فردی دچار غش است.

وی ادامه داد: اینکه رهبر معظم انقلاب همواره توصیه می کنند مراقب شیعه لندنی و اسلام آمریکایی باشید به این خاطر است که دشمنان دین همیشه صریح وارد نمی شوند که دین مردم را نابود کنند بلکه در جلوه های دینی اقدام به تخریب اعتقادات مردم می کنند.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه غش به صورت های مختلف جلوه نمایی می کند، خاطرنشان کرد: غش در ارتباط با معاملات مالی یکی از آن اقسام است؛ نفس انسان نسبت به خود و دیگران بسیار خدعه می کند، انسان باید مراقبت داشته باشد تا به خدعه های نفس گرفتار نشود.

تولیت مدرسه علمیه مروی بیان داشت: انسان در روابط اجتماعی با مسائل و مشکلات فراوانی روبرو می شود او باید بتواند آن مشکلات را با مواظبت نفس رفع کند و به غش مبتلا نشود؛ اولیای الهی با بیان معارف بلند آدمی را در مواجهه با مشکلات دنیوی کمک می کنند تا بتواند با جهاد نفس از مشکلات عبور کرده و مبتلا به غش نشود.

وی ادامه داد: خداوند انسانی را که به غش مبتلا شده به خودش واگذار می کند؛ انسان به هر میزان به آخرت وصل باشد از وهمیات دور می شود؛ عمر سعد چون از آخرت غافل بود رویای ملک ری برایش حقیقت پیدا کرد.

آیت الله تحریری با بیان اینکه درک معارف دین مهم و دشوار است و انسان باید با کسانی که به معارف واقعی دین وصل هستند ارتباط برقرار کند، خاطرنشان کرد: ارتباط انسان با خداوند، اولیای الهی و مومنان باید به دور از غش باشد و در اعمال، رفتار و گفتار صداقت داشته باشد./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 9

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
عمل نیک انسان باید بدون منت باشد .
1
0