۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۶۲۱۸۱۳
حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد:

ذکر و یاد پروردگار سرچشمه همه خیرات است

ذکر و یاد پروردگار سرچشمه همه خیرات است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند خیر و شر را به انسان الهام می‌کند، گفت: یاد پروردگار سبب‌ساز همه خیرات در زندگی انسان و غفلت از آن آغازگر همه بدیها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه سوم ماه محرم الحرام در هیات متوسلین به حضرت مسلم ابن عقیل برگزار شد، با اشاره به تقسیم‌بندی شکر به سه قسم قلبی، زبانی و عملی، گفت: کامل‌ترین شکر این است که انسان بگوید الحمدلله رب العالمین.

وی ادامه داد: انسان باید این آیه را باور کند که خداوند فرمود «لإن شکرتم لأزیدنکم»، یعنی بداند که تنها راه از دست ندادن و زیاد شدن نعمتها و تنها راه بزرگ شدن انسان در قدردان نعمتهای خداوند بودن است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد با اشاره به اهمیت یادآوری نعمت‌های گذشته، عنوان کرد: امیرمؤمنان(ع) فرمودند «در سه دوره‌ای که تو ناتوان از کسب روزی بودی خداوند روزی‌ات بخشید؛ دوران رحمی، دوران شیرخوارگی و دروان کودکی، تو چه بد بنده‌ای هستی حال که نیرو و توان پیدا کردی آغاز بدگمانی‌ات به خداوند است».

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یک معنای شکر عملی انجام واجبات و ترک محرمات است، ابراز داشت: بعد از آنکه انسان نعمتها و موهبتهای الهی را شناخت و با زبان خداوند را شکرگزاری کرد، باید در عمل نیز این شکرگزاری را نشان دهد و شکر عملی یعنی در انجام واجبات و ترک محرمات اهتمام بورزد.

وی افزود: از ملافتحعلی سلطان آبادی که از علما و عرفای والامقام بودند نصیحتی درخواست کردند ایشان فرمودند در پرداخت وجوهات و واجبات مالی که به شما تعلق می‌گیرد تاخیر نکنید که این امر در زندگی شما مشکلاتی ایجاد می‌کند، این موعظه مصداق فرمایش خداوند متعال است که فرمود «اگر شکر کنید بر شما می‌افزایم و اگر کفران کنید عذاب من شدید است».

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد بینش توحیدی را سبب تقویت روحیه شکرگزاری در انسان دانست و گفت: هر قدر فکر و قلب انسان متوجه ذات اقدس پروردگار شود و دست قدرت و اراده الهی را در تمام امور ببیند بیشتر قدردان نعمات، موهبت‌ها و حتی سختی‌ها و شدائد پیش آمده در زندگی‌اش می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ذکر و یاد پروردگار یاریگر انسان در بندگی و شکرگزاری است، اظهار داشت: خداوند می‌فرماید «ما شر و خیر را به او الهام می‌کنیم» بر اساس این آیه خداوند متعال هر لحظه انسان را به صلاح و خیر هدایت می‌کند و از بدیها و شر بازمی‌دارد بنابراین انسان تنها با یاد خدا و توجه به ندای قلب خود می‌تواند مسیر بندگی و قدردانی را طی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ذکر و یاد پروردگار سرچشمه همه خیرات و غفلت از خداوند آغازگر همه بدیها است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات