۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۶۲۲۴۱۸
یادداشت؛

سابقه شهیدزدایی یک جریان

سابقه شهیدزدایی یک جریان
دو دهه قبل وزیر فرهنگ اصلاحاتی، دفاع مقدس را «برادرکشی» خواند و در روزنامه دولت، سربازان خمینی و شهدا را با نوچه‌های هیتلر قیاس و عکس نازی‌ها و شهدا را کنار هم درج کردند.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، مهدی عامری

اینکه توجیهات شهردار تهران مبنی بر حذف کلمه شهید از معابر و کوچه‌ها، برای برخی قابل پذیرش نیست ریشه در یک سابقه تاریخی در دو دهه اخیر سپهر سیاست ایران دارد. آن سان که از خرداد ۷۶ دولت و مجلس و شهرداری و شورای شهر در اختیار اصلاح‌طلبان بود و روزنامه‌های زنجیره‌ای و پس از وبلاگ‌هایشان آتش به راه انداختند برای تقدس‌زدایی از هر امر قدسی! از حکومت علوی و کربلا گرفته تا ولایت فقیه و دفاع مقدس.

اینکه امروز لفظ شهید را از نام خیابان‌ها حذف می‌کنند یک خطا نیست! یک خط ممتد است که عقبه آن به همان سال‌ها بر می‌گرد. خوب است به گذشته نگاهی انداخته شود تا عملکرد این جریان به یاد بیاید. پیش از آن باید از محضر قدسی شهدا به خاطر تکرار آن سخنان پوزش بطلبم.

دو دهه قبل وزیر فرهنگ این‌ها در روزنامه اطلاعات نوشت دفاع مقدس «برادرکشی» بود! در روزنامه دولت، سربازان خمینی و شهدای ملت را  با نوچه‌های هیتلر قیاس و عکس نازی‌ها و شهدا را کنار هم درج کردند. نه آنکه با اسم شهید مشکل داشته باشند، گویا با رسم شهید نمی‌سازند.

این‌ها حتی ابا داشتند اباعبدالله(ع) را شهید بنامند و با وقاحت کربلا را حاصل، انتقامجویی اعراب از پدر حسین، به خاطر بدر و حنین دانستند.. فرهنگ شهادت‌طلبی در آن دوران فرهنگ خشونت‌طلبی خوانده شد. آنان که امروز اسم شهید را از در و دیوار شهر پاک می‌کنند، پیشتر تلاش می‌کردند فرهنگ شهادت را در کشور خاک کنند!

یادمان نرفته شهردار همین جماعت، در آن سال‌ها به بهانه زیباسازی شهر تمثال شهدا را از دیوار‌های شهر می‌زدود و جای آن گل و بلبل می‌کشید! گویا چشم کریه شان تاب دیدن شهید را ندارند.

مجلس و روزنامه‌های همین‌ها بودند که با دفن شهدا در دانشگاه‌ها و پارک‌ها مخالفت می‌کردند و پشت تریبون مجلس فریاد زدند، شهر را قبرستان نکنید! با وقاحت تمام امثال شهید فهمیده را مجنون خواندند و تا می‌توانستند با قلم‌ها را نعل زدند و بر پیکر شهدای مظلوم انقلاب تاختند.

آنان که آن روز‌ها را به یاد نمی‌آورند سر برگردانند، ببینند چه کسانی در سال ۸۸ در روزنامه کلمه به جای تسلیت شهادت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها، با همان فونت سبز نوشتند سالروز «رحلت» بانوی دو عالم تسلیت باد! چه کسانی در روزنامه شان کاریکاتور کشیدند و شهدا را انسان‌هایی چشم بسته معرفی کردند؟

جلوتر بیاییم، همین ایام کدام گروه در روزنامه‌شان برای خبر شهادت حبیب سوریه، تیتر زدند سردار همدانی کشته شد! لفظ شهید را امروز حذف نکردند، که توجیهاتشان اقناع‌کننده باشد!

جالب، اما اینجاست که این جماعت غرب‌پرست، از این طرف شهیدزدایی می‌کنند از آن سو در آمریکا دنبال شهید می‌گردند و شهیدزایی می‌کنند و آبراهام لینکن را شهید می‌نامند! در تیر ۷۸ به دروغ از شهدای دانشجو گفتند و در تیر ۸۸ با خیال‌پردازی از ۷۲ شهید جنبش سبز رونمایی کردند!

چه باید بکنند وقتی در بین شهدای مدافع وطن و شهدای مدافع حرم شهیدی ندارند!

این‌ها در مراسم تشییع شهدا، فریاد می‌زنند شهدا را سیاسی نکنید شهدا متعلق به این جناح و آن جناح نیست.. کاش به همین حرف خود عمل کنند و وقتی در قدرت هستند به شهدا به سان رقیب انتخاباتی خود نگاه کنند که به دنبال حذف آن‌ها باشند./918/ی703/س

ارسال نظرات