۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۶۲۲۵۳۵
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

فرصت ها و تهدیدهای سیاسی پیاده روی اربعین

فرصت ها و تهدیدهای سیاسی پیاده روی اربعین
خلیلی با اشاره به فرصت ها و تهدیدهای سیاسی پیاده روی اربعین، گفت: اربعین فرصتی برای معرفی امام حسین(ع) به جهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سرکار خانم عزرا خلیلی استاد حوزه و دانشگاه، امروز در نخستین سلسله از نشست های تخصصی «پیام های جهانی اربعین» که به همت کارگروه بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان تهران و حوزه های علمیه خواهران استان در مدرسه علمیه کوثریه تهران برگزار شد، به ارائه مقاله با موضوع فرصت ها و تهدیدهای سیاسی پیاده روی اربعین پرداخت و گفت: زمانی که انسان وارد این سفر معنوی می شود با فرصت هایی روبرو است که اگر از آن استفاده نکند ممکن است به فرصت سوزی تبدیل شود.

وی افزود: از سوی دیگر با تهدیدهای سیاسی مواجه می شود که باید تلاش کند این تهدیدها را به فرصت تبدیل کند و این امر نیازمند بصیرت و آگاهی است؛ بنابراین بصیرت و آگاهی در گرو شناخت فرصت ها و تهدیدهای سیاسی پیاده روی اربعین استوار است.

خلیلی در تعریف فرصت و تهدیدهای سیاسی پیاده روی اربعین، ابراز کرد: مقصود از لفظ سیاسی موقعیت مناسب برای تدبیر اموری که مربوط به حوزه سیاست می شود، است و منظور از تهدید سیاسی موقعیتی است که امکان آسیب جدی به اموری که مربوط به حوزه سیاست می شود وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه درباره پیش فرض های تهدیدهای سیاسی، اظهار داشت: هر انسان ضرورت دارد به عنوان اشرف مخلوقات مسیر تکاملی را طی کند و پیاده روی اربعین مسیری برای این سیر تکاملی است.

وی با اشاره به پیش فرض دیگر این مقاله مبنی بر همسویی سیاست با دیانت، گفت: پیاده روی اربعین بسیار مهم است ولی در این امر مهم باید توجه داشت که سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست است بنابراین به ابعاد سیاسی پیاده روی اربعین نیز باید توجه خاص شود.

خلیلی درباره پیش فرض سوم این تحقیق که مربوط به اشتراک بین زن و مردم می شود، اظهار داشت: اگر زیارت اربعین به عنوان مستحب تلقی شود و قبول داشته باشیم که زن و مرد در احکام باهم مشترک هستند این استحباب شامل زنان نیز می شود و می توانند از این فرصت استفاده کنند.

استاد حوزه و دانشگاه نخستین فرصت سیاسی را معرفی امام حسین(ع) و مکتب اهل بیت(ع) بیان کرد و گفت: همچنین شکل گیری هویت جدید ملت اربعین، الگوی اقتصادی تعاون محور، تولید نظم اجتماعی، ظرفیت سازی در راستای تحقق جامعه نوین مهدوی، مقابله با اسلام تکفیری و شکل گیری محیط سرشار از انتظار و آمادگی جهادی از دیگر فرصت های سیاسی پیاده روی اربعین به شمار می رود.

وی درباره تهدیدهای سیاسی پیاده روی اربعین، عنوان کرد: استحاله ارزش های دینی، اختلال در هویت جمعی و انسجام اجتماعی، مقابله جریان سلفی تکفیری با مراسم اربعین، تحریف تشیع و انحرافی نشان دادن اربعین، تداوم شیعه هراسی در میان اهل سنت، تفرقه افکنی، ایران هراسی و ترور زائران را از تهدیدهای سیاسی پیاده روی اربعین برشمرد.

خلیلی با بیان اینکه پیاده روی اربعین یک تجمع آگاهانه است، ادامه داد: تجمع میلیونی اربعین حسینی مبتنی بر باورهای دینی و با هدف اعلام وفاداری و بیعت با آرمان اصلاح طلبانه دینی امام حسین(ع) است؛ این حرکت حق محور یک پدیده عادی نیست بلکه به عنوان یک ابرپدیده و ابررویداد به شمار می رود که مشمول اراده الهی و دعای پیامبراکرم(ص) است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تبدیل تهدیدهای سیاسی به فرصت های سیاسی در پیاده روی اربعین مستلزم استعانت از پروردگار متعال و حضور آگاهانه و با بصیرت و مجهز شدن به تکنولوژی روز بویژه استفاده از فضای مجازی است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات