۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۲۲۷۴۵
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

طلاب برای کسب علم و معرفت تلاش کنند

طلاب برای کسب علم و معرفت تلاش کنند
آیت الله خاتمی گفت: طلاب دانشگاه امام صادق (ع) باید در راه کسب علم و معرفت بدرخشند و این مهم با رعایت سلوک طلبگی امکان پذیر است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در مراسمی که پیش از ظهر امروز به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، طلاب این دانشگاه با آیت الله سید احمد خاتمی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه دیدار کردند.
 
آیت الله خاتمی در این دیدار با اشاره به جایگاه علمی آیت الله مهدوی کنی (ره)، بیان داشت: ایشان یک فقیه مسلم بود؛ فقیهی روشنفکر در امور دین و هیچ تردیدی در این موضوع نیست.

وی با بیان خاطره‌ای از آیت الله علم‌الهدی گفت: آیت الله مهدوی کنی آینده نظام را در طلب علم و دانش می دید، از این رو اقدام به تاسیس دانشگاه امام صادق (ع) کرد و این دانشگاه از یادگار‌های ارزشمند ایشان است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه طلاب سفیران نور و معنویت هستند، ابراز کرد: در جایی که غفلت از خدا موج می زند، پوشیدن لباس روحانیت و معمم شدن یک نوع جهاد و نشانه‌ای از معنویت است.

وی افزود: انتظاری که از طلاب این دانشگاه است، یک انتظار معمولی نیست؛ شما باید دانشگاه را متحول کنید و این وقتی به دست می‌آید که در راه کسب علم و معرفت بدرخشید و سلوک طلبگی را رعایت کنید.

آیت الله خاتمی بیان داشت: سلوک طلبگی هفت ویژگی دارد و عالمان بزرگ ما این هفت ویژگی را داشتند؛ اولین آن سلوک معنوی است که اگر معنویت را از طلبگی حذف کنیم دیگر هیچ چیزی از آن باقی نمی‌ماند؛ تفاوت طلبه و دانشجو هم در همین سلوک معنوی است.

وی گفت: دومین مورد سلوک اخلاقی با مردم است و طلبه باید رفتارش با پدر و مادر، خواهر و برادر، همسر و فرزندان و همچنین با سایر مردم متفاوت باشد؛ آنچه از زندگی مقام معظم رهبری نقل می‌شود همان سلوک اخلاقی است و طلبه باید از آن درس بگیرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سومین مورد را سلوک ارزشی دانست و گفت: طلبه باید معیار گرا باشد و در کار خود دوستی‌های شخصی را لحاظ نکند و به هرکس به اندازه ارزش کارش بها بدهد.

وی افزود: سلوک زاهدانه مورد چهارم است که خوشبختانه ساده زیستی در جامعه امروز تبدیل به یک ارزش شده است؛ با کمتر بسازید و شبیه عامه مردم باشید.

آیت الله خاتمی سلوک عالمانه را مورد پنجم عنوان کرد و گفت: طلبه این دانشگاه باید در دروس فقه، اصول، فلسفه، صرف، نحو، منطق، معانی، بیان و ... برترین باشد، باید باسواد باشد؛ جدی درس بخوانید و از لحاظ علمی بدرخشید و کیفیت را فدای کمیت نکنید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: طلبه باید حُریت داشته باشد و خود را محدود به احزاب نکند؛ باید خوب را دید تشویق کند و بد را دید انتقاد کند و برایش فرقی نکند که طرف در چه حزب و جناحی فعالیت می‌کند.

وی در آخرین مورد به سلوک نقادانه اشاره کرد و گفت: طلبه باید نقاد باشد و به حرف‌هایی که زده می‌شود دقت کند؛ نباید ساده از آن‌ها گذشت بخصوص حرف‌های سیاسیون را بخوبی بشنود و تفکر کند و اگر نقدی بر آن وارد بود، حتما بیان کند.

لازم به ذکر است که در ابتدای این جلسه حجت الاسلام حسین علی سعدی، رییس دانشگاه امام صادق (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: این دانشگاه تنها مجموعه‌ای است که بیرون از حوزه واقع شده و حوزه علمیه آن را به رسمیت شناخته است و دروس که در اینجا تدریس می‌شود را قبول کرده است.

وی افزود: این مسأله هم از عنایت اعضای شورای عالی حوزه است و هم نشان دهنده عزم راسخ این دانشگاه برای تحقق معنویات رهبر معظم انقلاب در وحدت حوزه و دانشگاه است.

رییس دانشگاه امام صادق (ع) بیان داشت: هدف آیت الله مهدوی کنی از تاسیس این دانشگاه ارائه الگویی نمونه از دانشگاه اسلامی بوده است که ان‌شاء‌الله بتوانیم در مسیر ایشان حرکت کنیم و انتظارات مقام معظم رهبری که در قالب راهبرد‌ها در دوره جدید به این دانشگاه ابلاغ شده است را برآورده کنیم. /۹۶۹/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را میتوانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 11
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات