۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۶۲۳۳۱۸
سفرنامه‎ اربعین(3)

سفر به قبرهای وادی السلام

سفر به قبرهای وادی السلام
موقعی که به محل استراحت در منزل برگشتیم تقریبا یک و دو نیمه شب شده بود و عملا جایی در اتاق باقی نمانده بود هرچند به هر زحمتی بود جایی دست و پا کردیم.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، سید محیط حسینی

چهارشنبه (2 آبان)

بعد نماز صبح زایران با صبحانه مختصری پذیرایی شدند و ما کوله‌ها را همانجا گذاشتیم و راهی حرم مطهر علی بن ابیطالب علیه السلام شدیم؛ هر چند که معمولا زیارت در خلوت و تنهایی لذت بخش‌تر است، اما ایام اربعین باید به شلوغی‌ها عادت کرد.

بعد از زیارت و بازگشت به منزل ابو عبدالله و صرف ناهار به سمت مساجد سهله و کوفه حرکت کردیم ، در مسیر نجف تا کوفه که فاصله کمی هم بود با چند جوان عراقی هم صحبت شدیم و یکی از آن‌ها از مشکل قلبی یکی از اقوامش گفت و قصدش برای سفر به ایران، من شماره تماس دادم گفتم با واتساپ مدارک پزشکی بفرستد شاید امکانش بود در ایران به پزشکی نشان داد و خیلی خوشحال شد و به گرمی با این جمع خداحافظی کردیم و بعد فهمیدیم کرایه هم حساب کرده بودند.

مسجد کوفه و سهله محل‌های سکونت و حکومت صاحب الامر در زمان ظهور عطر معنایی خاصی دارند، مخصوصا مقام‌های فراوانی که از پیامبران و امامان در این مساجد است انسان را به تأمل وا می‌دارد.

غروب بود که بعد از انجام نماز‌ها و اعمال این دو مسجد به سمت نجف حرکت کردیم و ساعاتی از شب گذشته بود که به قبرستان وادی السلام رسیدیم و ساعتی بر سر مزار استاد مسلّم اخلاق سید علی آقا قاضی نشستیم.

چون بعضی قبور این قبرستان به حالت پلکانی و زیر زمین است کل کلی با بعضی حضار آن جا شد رفتیم وارد یکی از این قبر‌های زیر زمینی شدیم که شاید می‌توانست در شب ترسناک باشد، اما بیشتر حس درون آدم غلیان می‌یافت سپس جایی خلوت‌تر و دنج‌تر گوشه‌ای از قبرستان رفتیم که سه نفری خاطرات قدیمی و نکته‌های عرفانی مان گل کرده بود ساعاتی نشستیم و گفتیم و شنیدیم؛ شب به یاد ماندنی ای بود، گویا تمام قبرستان گوش شده بودند و با ما همراهی می‌کردند.

موقعی که به محل استراحت در منزل برگشتیم تقریبا یک و دو نیمه شب شده بود و عملا جایی در اتاق باقی نمانده بود هرچند به هر زحمتی بود جایی دست و پا کردیم.

همین که سرمان به روی بالش آمد تمام اتفاقات این روز پر هیجان به ذهن ما مرور شد!

گویا همین چینش اتفاقات جالب و تکرار ناشدنی است که هر ساله موسم اربعین روح و دل بسیار زودتر از جسم به این دیار راهی می‌شود، چون جاذبه‌ای دارد که وصف ناشدنی است، چون کلیت اربعین دارای جزییات بسیار زیباست، چون هر آزاده‌ای حتی یک مرتبه پا در این مسیر عاشقی می‌نهد اسیر می‌شود تا قیامت پابند می‌شود، چون این جا یا نباید آمد حال که آمدی دلت محصور عاشقانه‌های هوش ربا می‌شود؛ در همین افکار بودم که خوابم برد../918/ی704/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
احسنت خیلی خوب بود لطفا از این سفرنامه ها باز هم منتشر کنید خیلی جذاب بود
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
بله درسته الان بحث توریسم پزشکی از جانب عراقی ها خیلی زیاد شده
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
الان بیشتر مطب های پزشکان حاذق توسط عراقی ها پر شده بدلیل نرخ پایین هزینه ها ی پزشکی ، هزینه پایین اسکان و حاذق بودن پزشکان ایرانی خیلی ا عراقی هابرای بحث درمان به ایران سفر می کنند
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
به سند صحیح روایت شده عبد اللّه بن سنان به حضرت صادق علیه السّلام عرض کرد، چگونه باید بر اهل قبور سلام کرد؟ فرمود: میگویى:
السَّلامُ عَلَى أَهْلِ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُسْلِمِينَ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لاحِقُونَ.
سلام بر اهل دیار از مؤمنان و مسلمانان، شما پیشروان ما بودید، و ما هم ان شاء اللّه به شما ملحق میشویم.
و از حضرت حسین علیه السّلام روایت شده: هرکه وارد قبرستان شود و بگوید:
اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الْأَرْوَاحِ الْفَانِيَةِ وَ الْأَجْسَادِ الْبَالِيَةِ وَ الْعِظَامِ النَّخِرَةِ الَّتِي خَرَجَتْ مِنَ الدُّنْيَا وَ هِيَ بِكَ مُؤْمِنَةٌ أَدْخِلْ عَلَيْهِمْ رَوْحا مِنْكَ وَ سَلاما مِنِّي
اى پروردگار این ارواح فناپذیر و پیکرهاى پوسیده و استخوان هاى خاکسترشده اى که از دنیا خارج شدند، درحالی که مؤمن به تو بودند، نسیم رحمتی از جانب خود، و سلامى از من بر آنان وارد کن.
حق تعالى براى او به عدد خلق، از زمان آدم تا قیام قیامت، حسنات بنویسد، و از امیر مؤمنان علیه السّلام روایت شده است، هرکه وارد قبرستان شود و بگوید:
السَّلامُ عَلَى أَهْلِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ مِنْ أَهْلِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ يَا أَهْلَ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ بِحَقِّ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ كَيْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ مِنْ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ يَا لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ بِحَقِّ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ اغْفِرْ لِمَنْ قَالَ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ وَ احْشُرْنَا فِي زُمْرَةِ مَنْ قَالَ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَّهِ.
سلام بر اهل لا اله الّا اللّه، از اهل لا اله الّا اللّه، اى اهل لا اله الّا اللّه، به حق لا اله الّا اللّه، چگونه یافتید سخن لا اله الّا اللّه، را از لا اله الّا اللّه، اى لا اله الّا اللّه، به حق لا اله الّا اللّه، بیامرز هرکه را گفت لا اله الّا اللّه، و ما را محشور کن در گروه آنان که گفتند: لا اله الّا اللّه، محمد رسول اللّه على ولى اللّه.
حق سبحانه و تعالى ثواب پنجاه سال عبادت را براى او بنویسد و گناه پنجاه ساله را از او و پدر و مادرش محو نماید.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
بر روی سنگ قبرم بنویسید
فاصله شما با ما به کوتاهی عمر است و به نزدیکی مرگ
1
0
ناشناس
|
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
عجب جمله زیبایی ای کاش عبرت بگیریم