۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۲۳۶۵۸

«بررسی مبانی فکری سلفیه جهادی در حوزه دفاعی ـ امنیتی» در رساله دکتری

«بررسی مبانی فکری سلفیه جهادی در حوزه دفاعی ـ امنیتی» در رساله دکتری
تبیین و تفکیک مبانی، اصول، مؤلفه‌ها و شاخص‌های فکری سلفیه جهادی در حوزه دفاعی- امنیتی و تعیین رابطه هریک از آن‌ها از یافته‌های این رساله می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو محمدعلی نیازی با عنوان «بررسی مبانی فکری سلفیه جهادی در حوزه دفاعی ـ امنیتی» در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی برگزار شد.

در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو محمدعلی نیازی با عنوان «بررسی مبانی فکری سلفیه جهادی در حوزه دفاعی ـ امنیتی»، دکتر عباسعلی فرزندی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان به عنوان استادان راهنما، جناب آقای الله‌بخش روشن روان به عنوان استاد مشاور و دکتر محمدهادی فلاح‌زاده، دکتر محمد معینی‌فر و دکتر مرتضی شیرودی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

در این جلسه جناب آقای دکتر عباسعلی فرزندی استاد راهنمای رساله نکاتی به شرح ذیل ایراد داشتند:
باتوجه به ماهیت انقلاب، آرمان ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شرایط ویژه جهان اسلام، امروزه شناخت ابعاد دشمنی دشمنان علیه امت اسلامی به ویژه در عرصه های فرهنگی و اعتقادی از ضرورت های انکارناپذیر است. در این راستا شناخت ظرفیت های هم افزا و تضعیف کننده جوامع اسلامی و مرکز الهام بخشی آن یعنی جمهوری اسلامی ایران بسیار بااهمیت می باشد. از این رو بررسی مبانی فکری جریان های موجود در سطح منطقه به ویژه در حوزه دفاع و امنیت می تواند هویت، رویکرد و عملکرد واقعی دلسوزانه و متعهدانه جبهه مقاومت اسلامی و رویکرد و عملکرد ناامن ساز جبهه مقابل را روشن کند.

براین اساس دانشگاه ادیان و مذاهب بر آن شده است تا با بهره گیری از ظرفیت بالای دانشجویان این دانشگاه با تعریف عناوینی در حوزه دفاع و امنیت در رساله های مقطع دکتری به تولید ادبیات و ترسیم وضعیت بپردازد.

رساله دکتری جناب آقای نیازی که با راهنمایی اینجانب و جناب آقای دکتر فرمانیان با هدف تبیین مبانی فکری سلفیه جهادی در حوزه های دفاع و امنیت آماده شده است به یافته های مهمی که مختصر آن در چکیده این رساله آمده است؛ دست پیدا کرده است.

این رساله با هدف تفکیک جریان فکری سلفیه جهادی از دیگر جریان‌های اسلامی و تبیین مبانی فکری، اصول فکری و مؤلفه‌های فکری سلفیه جهادی در حوزه دفاعی ـ امنیتی و بررسی بستر شکل‌گیری این جریان و ابعاد آن تدوین شده است. روش گردآوری داده‌ و ابزارهای این رساله به اعتبار ماهیت، توصیفی ـ تحلیلی است. روش این تحقیق به لحاظ هدف تحقیق، کاربردی و توسعه‌ای و به اعتبار جمع‌آوری اطلاعات از نوع کتابخانه‌ای و بررسی کتاب­ها، مقاله‌ها، پایان‌نامه‌ها و ... است و برای تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل محتوا بهره برده است.

تبیین و تفکیک مبانی، اصول، مؤلفه‌ها و شاخص‌های فکری سلفیه جهادی در حوزه دفاعی- امنیتی و تعیین رابطه هریک از آن‌ها از یافته‌های این رساله می‌باشد.

از نتایج پژوهش می­توان به تبیین مبانی فکری سلفیه جهادی ازجمله: توحیدمحوری، عدم حجیت عقل، ظاهرگرایی و... نام برد. همچنین اصول فکری این جریان اعم از: اصل حاکمیت، اصل جهاد، اصل تکفیر، اصل تحفظ بر سلف و... بوده و مؤلفه­ های مربوطه آن شامل: جاهلیت، طاغوت، انحصار در حقانیت و... می باشند. از شاخص های فکری این جریان می توان به مواردی چون: ولاء، براء، خلافت، و... اشاره کرد. در این رساله الگوی مفهومی متناسب با این جریان فکری تبیین شده و ارتباط مبانی، اصول، مولفه ها و شاخص‌ها مشخص شده است. همچنین پیامدهای هر یک از این مبانی، اصول، مؤلفه‌ها و شاخص ها در حوزه دفاع و امنیت نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات