۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۶۲۴۵۰۶
هانی زاده در گفت‎وگو با رسا مطرح کرد؛

تلاش برای خارج کردن جریان ۸ مارس از دولت آینده لبنان

تلاش برای خارج کردن جریان ۸ مارس از دولت آینده لبنان
تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: سناریوی پیش رو در لبنان تشدید فشار‌ها از سوی جریان‌های سیاسی از قبیل ۱۴ مارس بر سعد حریری برای تشکیل کابینه جدید بدون ۸ مارس خواهد بود.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به تظاهرات جوانان لبنانی و طرح مطالبات مشروع عنوان داشت: این تظاهرات نتیجه فساد و ناکارآمدی دولت لبنان است، حجم بدهی‌های خارجی لبنان به بیش از ۸۶ میلیارد دلار رسیده و دولت سعد حریری به دلیل ناکارآمدی و فشار بین المللی قادر به بازپرداخت نیست.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه نرخ بیکاری در میان جوانان لبنانی به ۲۸ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: فضای جدید سیاسی لبنان سبب شد تا برخی جریان‌های سیاسی مخالف مقاومت اسلامی، سوار موج شده و یک سری فشار علیه سعد الحریری وارد کردند تا کابینه‌ای یک دست و همسو با سیاست‌های عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی تشکیل بدهد.

هانی زاده با اشاره به اینکه کمک‌های مالی آمریکا و عربستان در سه سال اخیر به دلیل تحریم مقاومت لبنان قطع شده است، اظهار داشت: از این رو دولت، به افزایش مالیات‌ها روی آورد که نتیجه آن بروز بحران اجتماعی کنونی است هر چند که سناریوی پیش رو تشدید فشار‌ها از سوی  جریان‌های سیاسی از قبیل ۱۴ مارس و قوات لبنانیه بر سعد حریری برای تشکیل کابینه جدید بدون ۸ مارس خواهد بود.

وی با بیان اینکه قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در تشدید اعتراضات لبنانی‌ها نقش دارند، گفت: جریان‌های سیاسی داخلی لبنانی به همراه عربستان سعودی، آمریکا و فرانسه درصدد کنار گذاشتن و خارج ساختن حزب الله و جریان ۸ مارس از صحنه سیاسی لبنان هستند.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه نصرالله خواستار ادامه فعالیت دولت و ارائه یک بسته اقتصادی فوری برای برون رفت از بحران اقتصادی جاری است، تصریح کرد: سمیر جعجع تلاش دارد اتهام‌ها را متوجه جریان ۸ مارس بکند و بگوید وجود وزرای این جریان سبب چنین بحرانی است که قطعا آمریکا و عربستان در چنین اتهاماتی دخیل هستند.

هانی زاده با بیان اینکه رهبران قوات لبنانیه و دروزی‌های لبنان ضعیفترین ورزا را به کابینه سعد حریری معرفی کرد، خاطرنشان کرد: سهم خواهی طوایف مختلف لبنانی کماکان ادامه خواهد داشت، اما از آنجا که ترکیب کابینه براساس سهم خواهی جریان‌های سیاسی است، برخی جریان‌ها در کابینه آینده حضور نخواهند داشت. /۹۴۵۶/
حاتم شرفی
ارسال نظرات