۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۶۲۵۳۴۴

گزارشی از سفر آیت الله اعرافی به اندونزی

گزارشی از سفر آیت الله اعرافی به اندونزی
آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در سفری چهار روزه به میزبانی مرکز اسلامی اندونزی و جامعة المصطفی عازم این کشور اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در سفری چهار روزه به میزبانی مرکز اسلامی اندونزی و جامعة المصطفی عازم اندونزی شد.

آیت الله اعرافی رئیس حوزه های علمیه در سفر به اندونزی در مراسم عزاداری رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع)  در جمع شیعیان و مسلمانان جارکارتا حضور یافت و در سخنان خود از دولت و ملت اندونزی به جهت فراهم آوردن زمینه فضای صمیمی میان برادران اهل سنت و شیعیان تشکر کرد و آن را مایه افتخار دنیای اسلام دانست و از روحیه برادری در پرجمعیت ترین کشور مسلمان قدردانی کرد.

وی پس از بیان ویژگی های شخصیتی پیامبر اکرم(ص) جهان اسلام را نیازمند الگوگیری از شخصیت پیامبر اکرم(ص) و سرلوحه قرار دادن ویژگی های آن حضرت در تمام ابعاد زندگی دانست و گفت: اگر امروز مسلمانان به ویژه شیعیان شخصیت پیامبر اسلام را بهتر بشناسند و ایشان را الگوی خود قرار دهند می توانند در دنیای امروز چهره ای متعالی و درخشان از اسلام را برای بشریت خسته امروز و بشریت تشنه معنویت و اخلاق ارائه دهند.

شرکت در نشست علمی وحدت امت اسلامی و اعتدال دینی

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در ادامه برنامه های سفر به اندونزی در نشست علمی وحدت امت اسلامی و اعتدال دینی در مرکز اسلامی فرهنگی جاکارتا شرکت کرد و در جمع اساتید مجامع علمی و علمای اندونزی سخنرانی خود را با موضوع وحدت امت اسلامی ضرورتی بنیادین یا مصلحتی ثانویه ارائه کرد و وحدت را امیری اصیل و ریشه دار در تعالیم اسلام دانست.

آیت الله اعرافی در ادامه به بیان تفسیر و بیان قابل دفاع از مفهوم وحدت پرداخت و گفت: این تفسیر به معنای نوعی پلورالیزم در مقام معذور بودن صاحبان اندیشه است اگر بر اساس عمق اجتهادشان عمل کرده باشند و البته این تفسیر عناصری دارد که نخستین عنصر این است که  مذاهب و تفاسیر مختلف از اسلام دارای اشتراکات گسترده در حوزه اخلاق و میراث تاریخی هستند به گونه ای که این اشتراکات وجوه افتراق را کم رنگ می کند و اگرچه همه انسان ها و ادیان در  سطوحی دارای اشتراکات انسانی و فطری و دینی هستند اما به شکل خاص، در دایره دنیای اسلام علاوه بر اشتراکات در سطوح قبلی مشترکات فاروانی را می توان میان مذاهب و مکاتب متعدد اسلامی ملاحظه کرد.

حضور در جمع طلاب و اساتید حوزه های علمیه المصطفی، خاتم النبیین و صدیقه الزهرا

حضور در جمع طلاب و اساتید حوزه های علمیه المصطفی، خاتم النبیین و حوزه الصدیقة  الزهرا در جاکارتا از دیگر برنامه های آیت الله اعرافی در اندونزی است.

وی پس از تسلیت گفتن ایام عزاداری رحلت پیامبر و شهادت امام حسن  و امام رضا و رساندن سلام مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری به حوزه های علمیه و اساتید و طلاب اندونزی، گفت: طلاب اندونزی به عنوان طلابی کوشا و منظم و تلاشگر شناخته شده اند و همیشه برای آنها دعا می کنم و امیدوارم در آینده ، علمای عامل و موثر در سرنوشت کشور مهم اندونزی و عرصه های بین المللی باشند. و پس از آن از دولت و ملت مسلمان و علمای معتدل و رویکردهای منطقی و معقول و اعتدالی و اخلاقی این کشور تشکر می کنم.

ایت الله اعرافی در پایان سخنان خود در جمع طلاب و اساتید حوزوی توصیه هایی را به طلاب بیان کرد و گفت: طلاب باید حوزه و تاریخ آن و مقاطع مهم حوزه‌ها را بشناسند، زیرا شناخت این تاریخ برای طلاب جوان هویت آفرین است؛ حتما مباحثه کنید و از این سنت دیرینه بهره‌مند شوید و پیش مطالعه و حتی پیش مباحثه را نیز فراموش نکنید.

 همچنین وی نقد و طرح سوال و اشکال گرفتن از استاد و حضور با نشاط در عین احترام و همچنین تحقیق و مطالعه کتاب های تکمیل و رشد اخلاقی و تهذیبی به عنوان وجه ممیزه حوزه را از دیگر ویژگی های طلبه موفق دانست.

حضور در سفارت ایران در اندونزی و عیادت از دکتر عیدروس

آیت الله اعرافی در ادامه برنامه های خود در سفر به اندونزی در محل اقامتگاه سفیر ایران در اندونزی حضور یافت و با خوش هیکل آزاد سفیر ایران و همکاران ایشان و رخشنده رایزن فرهنگی ایران در اندونزی دیدار و در مهمانی ناهار سفیر شرکت کرد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین حکیم الهی نماینده مقام معظم رهبری در اندونزی و حجت الاسلام و المسلمین متقی نماینده جامعة المصطفی در اندونزی نیز حضور داشتند و حاضران درباره آخرین تحولات منطقه و وضعیت فرهنگی و دینی اندونزی و روابط فرهنگی ایران و اندونزی بحث و گفتگو کردند.

رییس هیأت امنای جامعه المصطفی پس از حضور در سفارت خانه به عیادت دکتر سید عبدالرحمن عیدروس رفت که یکی از فارغ التحصیلان المصطفی و از شخصیت های معتبر سیاسی فرهنگی اندونزی و از اعضای شورای ابی است که شورای عالی شیعیان اندونزی است دکتر عیدروس همچنین ریاست کالج مدینة العلم را نیز بر عهده دارد مدتی است در بستر بیماری است.

دیدار با وزیر دین اندونزی

همچنین آیت الله اعرافی در سفر خود به انونزی با وزیر  دین این کشور دیدار کرد که این دیدار نخستین دیدار رسمی وزیر دین اندونزی پس از انتصاب به وزارت به شمار می رود.

حضور در میان جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه اندونزی

آیت الله اعرافی در ادامه سفر خود به اندونزی و در ادامه سلسله همایش هایی که با هماهنگی دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری برای تبیین اندیشه های معظم له برگزار می شود در میان جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه اندونزی در محل دانشکده اصول دین اندونزی حاضر شد و به تبیین نظریه مقام معظم رهبری در زمینه تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: در دو قرن اخیر که مسلمانان دوره انحطاط را طی کردند، متفکران زیادی در جهان اسلام تلاش کردند تا جهان اسلام را به مجد و عظمت گذشته و دوران نقش آفرینی در جهان بازگردانند و تمدن اسلامی را که قرن ها در جهان حاکم بود بار دیگر احیا کنند.

وی افزود: انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته در ایران یکی از اهداف اصلی و بنیادین خود را احیای تمدن نوین اسلامی و بازگشت به تمدن اسلامی با رویکردی نو و جدید به دنیای امروز برگزیده است و در سخنان امام خمینی و امام خامنه‌ای مهم‌ترین هدف انقلاب و تحولات ایران بازگشت به تمدن اسلامی با رویکردی جدید برشمرده شده است و در این مسیر نخبگان جهان اسلام و دانشگاه ها و حوزه‌های علمیه و عالمان دینی و متفکران باید نقش مهم و نخست را ایفا کنند./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
لطفا از دستاوردهای سفر هم می نوشید
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
دیدار رسمی با وزیر دین اندونزییکی از دستاوردهای مهم این سفر هست
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
لطفا غلط املایی را در متن اصلاح فرمایید
اندونزی بجای انونزی
3
0