۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۲۵۳۴۹
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛

کنکاش و پژوهش های دقیق علمی در موضوع مسائل خانواده

کنکاش و پژوهش های دقیق علمی در موضوع مسائل خانواده
حجت الاسلام کارگر با اشاره به کمبود فضای کار در حوزه خانواده از سوی محققان حوزوی بر کنکاش و پژوهش های دقیق علمی در موضوع مسایل خانواده تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رحیم کارگر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دیدار با اصحاب قلم گفت: یکی از مقوله های بسیار مهم و جدی در جامعه معاصر ایران ، بحث تحولات خانواده و دگرگونی های بی حد و مرز آن است که متاسفانه مورد کنکاش و پژوهش های دقیق علمی قرار نگرفته و هرکس از ظن خود، به بعدی از این تحولات پرداخته و نظری ارائه داده است. به همین جهت ضروت یک نگاه جامع و کامل به تحولات خانواده و وضعیت آن در آینده و اتخاذ تصمیمات مناسب در برابر این دگرگونی ها ، ما را بر آن داشت که در یک پژوهش علمی به مطالعه آینده پژوهانه خانواده در ایران بپردازیم و بر اساس یافته های این تحقیق جامع و فراگیر ، به ارائه سیات ها و راهبردهای مناسب بپردازیم. بر این اساس مساله محوری این تحقیق ، مساله تحکیم خانواده در ایران بود که بشدت تحت تاثیر عوامل فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، تکنولوژیکی و... قرار گرفته و در بعضی جنبه ها آسیب های سختی دیده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می گوید:در این پژوهش ، به کمک روش های آینده پژوهی ( روش چشم انداز ، تحلیل پیشران ، تحلیل روند ، برون یابی روند و سناریو پردازی ) ، روندهای تغییر خانواده در پنج بعد محوری ( کارکردهای خانواده ، ارزشهای خانواده ، دانش و مهارت های خانواده ، ساختار خانواده و ارتباطات در خانواده ) مورد کنکاش قرار گرفت و با برون یابی این روندها و بررسی آثار و نتایج احتمالی آنها ، ده ها مساله و معضل اصلی خانواده ایرانی در آینده شناسایی شد.

وی اضافه کرد: شناسایی و صورت بندی مسائل خانواده در آینده ، مهم ترین مساله ای است که متاسفانه کمترین کار پژوهشی درباره آن صورت گرفته و عمده کارهای صورت گرفته در مورد کلیات خانواده و تحولات کلی آن بوده است. حتی راهبردها و سیاست های ارائه شده در مورد تحکیم خانواده نیز ، ناظر به همین مسائل کلی و عمومی بوده است و مسائل اصلی و اولویت دار خانواده مورد غفلت قرار گرفته است.

حجت الاسلام کارگر تصریح کرد: به همین جهت به کمک روش های سیاست گذاری و روش های تصمیم گیری چند منظوره ، این مسائل شناسایی و اولویت گذاری شد و برای مسائل اولویت دار ، سیاست های فرهنگی و راهبردهای اجرایی مناسبی ارائه گردید. در وایقع این پژوهش یکی از نخستین کارهای صورت گرفته در حوزه سیاست گذاری فرهنگی است که به تدوین و ارائه سیاست های تحکیم خانواده بر اساسی مسائل و مشکلات آتی خانواده پرداخته است.

رحیم کارگر گفت: این پروژه کلان ، در طی چهار سال صورت گرفته که کاری اساسی در زمینه خانواده به شمار می رود و نتایج و یافته های آن می تواند کمک شایانی به حل و فصل مشکلات خانواده در حال و آینده باشد. از نقاط قابل توجه این کتاب ، بحث تحلیل و بررسی اسناد بالادستی خانواده و تحلیل مضمون این اسناد است که بر اساس آن ، شبکه مضامین تحکیم خانواده در پنج محور اصلی شکل گرفت.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: همچنین از نقاط قوت این کتاب ، آینده پژوهی خانواده از لسان روایات است، همچنین بررسی وضعیت خانواده در عصر ظهور و آرمانشهر مهدوی ، از دیگر بخش های این کتاب است که ذیل مباحث اسناد بالادستی خانواده و نیز وضعیت مطلوب خانواده گنجانده شده است. در نهایت بررسی پیشران های موثر بر روندهای خانواده ، از قسمت های مهم این کتاب است که با بررسی عوامل موثر بر تحولات خانواده ، به میزان اثرگذاری آنها نیز پرداخته است./1330/ج

ارسال نظرات