۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۶۲۶۰۲۰
با حضور آیت الله اعرافی؛

همایش یاوران وقف استان قم برگزار شد

همایش یاوران وقف استان قم برگزار شد
همایش یاوران وقف استان قم با حضور آیت الله اعرافی در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش یاوران وقف استان قم امشب با حضور آیت الله اعرافی در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

باید مسیر وقف را در راستای تمدن سازی قرار دهیم

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام اسکندری در این همایش با اشاره به اینکه نگاه به وقف و موقوفات گاهی مسائل اقتصادی، مناسکی، اجتماعی و حل مشکلات اجتماعی است، گفت: با توجه به مطالبات رهبر معظم انقلاب در می یابیم بهترین نگاه به وقف و موقوفات نگاه «تمدنی و تمدن سازی» است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه ما باید مسیر وقف را در راستای تمدن سازی قرار دهیم، یادآور شد: ما باید موقوفات جدید را در مسیر علم، فناوری، دانش و تولید علم قرار دهیم.

وی تأکید کرد: با توجه به احساس نیازی که از سوی مراکز علمی وجود دارد امیدواریم خیران و واقفان در وقف های جدید خود توجه جدی به مسأله نیازهای علم و فناوری داشته باشند.

وقف در مباحث فقهی، حقوقی و فلسفی اسلام از جایگاه متعالی و بسیار بالایی برخوردار است

همچنین آیت الله اعرافی در این مراسم با اشاره به اینکه وقف در مباحث فقهی، حقوقی و فلسفی اسلام از جایگاه متعالی و بسیار بالایی برخوردار است، عنوان کرد: وقف جایگاه بسیار مؤثری در زمینه تمدن سازی دارد؛ مبانی اسلامی در زمینه وقف گنجینه بسیار ارزشمندی را برای عرضه به جهان دارد، البته راه های طی نشده فراوانی وجود دارد که حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید آن را بپیمایند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه وقف در مبانی اسلامی دارای سه عنصر اصلی است، تأکید کرد: انسان فداکار و ایثار گر با عنوان واقف، مال و عینی که وقف به آن تعلق می گیرد و جهت وقف سه ضلع مسأله وقف هستند.

وی با اشاره به اینکه وقف یک عمل عبادی و ارزش متعالی به شمار می رود، به تبیین نکاتی پیرامون واقفان پرداخت و افزود: انگیزه و نیت واقف قوام عمل خیر او است، از این رو باید گفت واقفان به اندازه خلوص نیت خود از ثواب دنیوی و اخروی بهره مند می شوند، بنابراین باید نیت های خود را الهی تر و خالص تر کنیم تا ارزش کارمان بالاتر رود.

آیت الله اعرافی «تعلق خاطر و علاقه واقف به مورد موقوفه» را یکی از نکات مهم در مسأله وقف دانست و گفت: بر اساس آیات قرآن کریم محال است انسان به مراتب بالای معنوی دست پیدا کند و از آنچه دوست می دارد انفاق نکند؛ یکی از عوامل ماندگاری عاشورای حسینی این است که امام حسین(ع) از همه آنچه که دوست می داشتند گذشت کردند.

گفتنی است، از  وقف جدید در سال 98 در این مراسم رونمایی شد و از فعالان عرصه وقف و خادمان بقاع متبرکه امام زادگان نیز تجلیل به عمل آمد./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
حقیقتا وقف صدقه جاریه است
0
0