۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۶۲۶۵۷۰
مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی خبر داد؛

ارسال ۱۱۸ مقاله از سراسر کشور به همایش ملی «کارکرد وقف در توسعه انسانی»

ارسال ۱۱۸ مقاله از سراسر کشور به همایش ملی «کارکرد وقف در توسعه انسانی»
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۱۱۸ مقاله به نخستین همایش ملی «کارکرد وقف در توسعه انسانی» با تاکید بر وقف علمی در دانشگاه بیرجند ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: نخستین همایش ملی «کارکرد وقف در توسعه انسانی» با تاکید بر وقف علمی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

و ی با بیان اینکه این همایش روز سه شنبه 21 آبان ماه جاری با حضور معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور برگزار خواهد شد، گفت: تاکنون 118 مقاله از دانشجویان و اساتید برجسته دانشگاه‌های سراسر کشور به این همایش ارسال شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: بزرگترین دانشگاه‌ها در جهان از درآمد وقف اداره می‌شوند و بیشتر موقوفات علمی در عصر صفویه و عثمانی بوده است.

حجت الاسلام بخشی پور تصریح کرد: ایجاد موقوفات برای حل مشکلات علمی و مسائل دانشگاه نیاز به فرهنگ سازی دارد و دانشگاه بیرجند نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.

وی ادامه داد: امروز توجه به علم کم شده و موقوفات برای نیات علمی کم است؛ در ایران اسلامی قرون طلایی پیشرفت علم همزمان با گسترش موقوفات در حوزه علم بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه باید به سمت موقوفات علمی و دانشگاهی حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز 30 موقوفه برای کمک به دانشجویان و دانش آموزان و دانشگاهیان و 141 موقوفه نیز مربوط به مدارس علوم دینی در استان وجود دارد.

دبیر علمی همایش ملی «کارکرد وقف در توسعه انسانی» نیز در این نشست بیان کرد: برنامه‌ریزی‌های این همایش از یک سال گذشته در استان آغاز و به دنبال آن نیز محورهایی برای همایش تعریف شده است.

مفید شاطری گفت: وقف و توسعه مراکز علمی و فناوری، وقف و رفاه اجتماعی، آموزش و توسعه فرهنگ وقف، وقف مشارکتی و کارکرد آن و ظرفیت‌های وقف در توسعه آموزش استان از جمله محورهای این همایش است.

وی با بیان اینکه 58 درصد استان‌ها در این همایش مشارکت داشتند، افزود: قدیمی ترین موقوفات در خراسان جنوبی مربوط به علم و عالم پروری بوده است اما در دوره‌های اخیر توجه به علم و نیاز به دانشگاه‌ها مغفول مانده است.

دبیر علمی همایش ملی «کارکرد وقف در توسعه انسانی» گفت: یکی از دلایل می‌تواند این باشد که مردم تصور دارند دانشگاهها بودجه کافی دارند نیاز به وقف نیست اما این اشتباه است و دانشگاه‌ها نیاز به موقوفات دارد که درآمد ماندگار برای دانشگاه باشد.

شاطری با بیان اینکه استان در حوزه علم و آموزش وضعیت مناسب و درخشان دارد، بیان کرد: در راستای این همایش نیز دو کتاب «حسینیه‌های تاریخی خراسان جنوبی» و «وقف عالمان و حاکمان در خراسان» چاپ می‌شود./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات