۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۲۶۹۸۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

جای کتاب در سبد زندگی خانوار ایرانی خالی است

جای کتاب در سبد زندگی خانوار ایرانی خالی است
امام جمعه بجنورد گفت: کتاب غذای روح است، همان‌گونه که برای غذای جسممان برنامه‌ریزی و خرید می‌کنیم باید برای غذای روح و فکرمان هم هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،  حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در بازدید از کتابخانه مرکزی بجنورد که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد، بر ترویج بیش از پیش فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه تأکید کرد.

وی گفت: کتاب غذای روح است، همان‌گونه که برای غذای جسممان برنامه‌ریزی و خرید می‌کنیم باید برای غذای روح و فکرمان هم هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم تا نتیجه‌اش را ببینم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: یک از مسائلی که باید در سبد کالای زندگی ما به‌صورت ویژه دیده شود کتاب است؛ در حالی که متأسفانه اکنون جای کتاب در سبد زندگی خانواده‌های ایرانی خالی است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با استناد به آیه «فلینظر الإنسان إلی طعامه»، افزود: منظور آیه از طعام تنها طعام جسم نیست؛ بلکه غذای روح و فکر نیز است که خداوند به آن اهمیت ویژه‌ای داده است.

وی با اشاره به حدیثی از امام باقر (ع) ذیل آیه شریفه فوق، اضافه کرد: بنا به فرموده این امام همام هر کس می‌خواهد برای خود استادی انتخاب کند باید ببیند منشأ فکری و جهان‌بینی استاد چیست که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت استاد و مربی در مقوله تربیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه اظهار کرد: البته هر کتابی را نمی‌شود خواند؛ به دلیل اینکه کتاب نقش بسزایی در فکر انسان داشته و کتب ضاله موجب انحراف فکری می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی را در جامعه نهادینه کرد، افزود: همان‌گونه که مردم به فکر طعام جسم و سفره غذایی خود هستند باید کتاب را در سفره معنوی خود قرار دهند؛ البته کتاب‌هایی که به آن‌ها بینش داده، سبک زندگی یاد دهد و نگاه آن‌ها را عوض کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: همچنین شایسته نیست کتاب را به‌صورت تفریحی و هر از چند گاهی خواند؛ بلکه باید به‌صورت منظم کتاب خواند و با آن انس همیشگی داشت.

وی با بیان اینکه باید فرزندان خود را با کتاب داستان انس دهیم به‌ویژه داستان‌هایی که به درد زندگی سبک زندگی آن‌ها بخورد، افزود: وقتی فرزندان ما در دوران کودکی کتاب می‌خوانند مطالب کتاب کاملاً در جانشان نقش بسته و فراموش نمی‌کنند؛ زیرا مطالعه در کودکی مثل نوشتن بر سنگ است که پاک نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در خاتمه اظهار کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: اعتیاد به کتاب پیدا کنید؛ زیرا برخلاف اینکه اعتیاد امر مطلوبی نیست؛ اما اعتیاد به کتاب مسئله شایسته‌ای است؛ زیرا اعتیاد به کتاب به معنای انس با کتاب و بهره گرفتن مداوم از آن است./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات