۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۲۶۹۹۲
یادداشت؛

آیا "چندهمسری" تله انتخاباتی است

آیا
مسئله چندهمسری را باید در کنار موضوع ورود زنان به ورزشگاه و دوچرخه‌سواری بانوان مورد مطالعه قرار داد.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، محمدهادی سمتی

در اطرافتان چند نفر سراغ دارید که بیش از یک همسر داشته باشند؟

حساب مناطقی که رسمشان بر ازدواج مجدد است را جدا کنید. افرادی که همسرِ بیمار دارند یا به هر دلیل منطقیِ دیگری تصمیم به این کار گرفته‌اند را هم کنار بگذارید. نیز زنان بیوه یا مطلقه‌ای که معمولاً نمی‌توانند به‌عنوان همسر اول، مورد توجه مردان قرار گیرند و اگر مسئله تعدد زوجات در کار نباشد آن‌ها باید برای همیشه بدون همسر باقی بمانند را استثنا کنید.

پاسخ تقریباً نزدیک به صفر است؛ یعنی این مسئله جز در موارد خاص ما به ازای خارجی ندارد.

اگر این مطلب را قبول دارید باید بگویم که بحث‌های فراگیر و رسانه‌ای درباره چندهمسری تقریباً بیجا است. تا چه رسد به این‌که بخواهیم درباره مهارت‌های چندهمسری کارگاه آموزشی برگزار کنیم.

متصدیان و شرکت‌کنندگان در این کارگاه آیا بیش از یک همسر دارند یا قصد جدی بر انجامش؟ اگر پاسخ هر دو سؤال منفی باشد پس تشکیل این کارگاه چه منفعتی دارد؟

مطابق آنچه برخی مفسرین گفته‌اند، کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و ازنظر" جسمی" و" مالی" و" اخلاقی" مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود و قدرت بر اجرای عدالت کامل در میان همسران و فرزندان خوددارند مجاز به انجام این کار هستند.

در برخی تفاسیر گفته‌شده است که مسئله جواز تعدد زوجات بااینکه در بعضی از موارد یک ضرورت اجتماعی است و از احکام مسلم اسلام محسوب می‌شود اما تحصیل شرایط آن در امروز با گذشته تفاوت بسیار پیداکرده است، زیرا زندگی در سابق یک‌شکل ساده و بسیط داشت؛ از این رو رعایت کامل مساوات بین زنان آسان بود و از عهده غالب افراد برمی‌آمد ولی در عصر و زمان ما باید کسانی که می‌خواهند از این قانون استفاده کنند مراقب عدالت همه‌جانبه باشند و اگر قدرت بر این کار دارند چنین اقدامی بکنند؛ و اقدام به این کار نباید از روی هوی و هوس باشد.

با توجه به موارد بالا گفته توجه به چند نکته در این مسئله ضروری است:

  • اولین اصل در موضوع چندهمسری، رعایت عدالت است. نمی‌توان بدون لحاظ این مهم به سایر زوایا پروبال داد.
  • در وضعیت فعلی جامعه، اولویت اصلی فراهم‌سازی شرایط ازدواج برای دختران و پسران مجرد و توجه به مسئله افزایش جمعیت است. هرچند چندهمسری در افزایش جمعیت دخیل است اما راه‌حل منطقی و عاقلانه ترغیب جوانان به ازدواج و سپس فرزند آوری است.
  • نیز طرح این مسئله باعث شده و می‌شود تا اولویت اصلی جامعه که سامان دادن به معیشت و اقتصاد است به حاشیه برود و همه توان فعالان فرهنگی و اقتصادی برای رفع‌ورجوع چندهمسری هزینه شود و فرصت‌ها به‌راحتی تمام بر باد هوا برود.
  • آسیب بعدی طرح موضوع چندهمسری ایجاد و افزایش شکاف میان متدینین باکسانی است که یا بهره‌ای از تدین ندارند یا پایبندی کمتری نسبت به مسائل دینی نشان می‌دهند. ادامه مذاکرات مجازی و مطبوعاتی دراین‌باره بیش از آن‌که نتیجه مثبتی داشته باشد به بدبینی بیشتر منجر خواهد شد.
  • این مسئله از جهت دیگری هم مورد مناقشه است. ما هنوز شاهد رواج رسم غلطی در بیشتر نقاط کشور هستیم که ازدواج دوباره مرد و زن مصیبت‌دیده را بسیار زشت محسوب می‌کنند و اگر فردی که همسرش را ازدست‌داده اقدام به تجدید فراش کند او را مورد شماتت قرار می‌دهند. بهتر است به‌جای جست‌وخیز برای مسئله‌ای که نتیجه‌اش تقریباً هیچ است برای از بین بردن این رسم ناپسند خودمان را به‌زحمت بیندازیم.

آنچه در چند ماه گذشته رخ‌داده و می‌دهد نشان از این دارد که برجسته‌سازی مسئله حقوق زنان یک حربه انتخاباتی برای جذب رأی بیشتر است. اگر این مسئله درست باشد _ آن‌چنان‌که در سخنان برخی مسئولان به‌وضوح یافت می‌شود_ بنابراین باید طرح مسئله چندهمسری و ضریب دادن به آن را در حلقه متخصصان جنگ روانی جستجو کنیم. آن‌ها با طرح این مسئله به این هدف خواهند رسید که قشر متدین را هوس‌باز و شهوت‌ران نشان بدهند و در نتیجه دست‌یابی به کرسی‌های مجلس را برای افرادی که تظاهر بیشتری به تدین دارند سخت خواهند ساخت.

مسئله چندهمسری را باید در کنار موضوع ورود زنان به ورزشگاه و دوچرخه‌سواری بانوان مورد مطالعه قرار داد.

کمک به فعال‌سازی این تله انفجاری انتخاباتی یک گناه نابخشودنی است./918/ی701/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
کاملا موفقم:
کمک به فعال‌سازی این تله انفجاری انتخاباتی یک گناه نابخشودنی است.
0
0