۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۶۲۷۲۰۴
یادداشت؛

تدابیر تکراریِ پیش از انتخابات

تدابیر تکراریِ پیش از انتخابات
در سال‌های منتهی به انتخابات حاشیه‌سازی و حرکات تبلیغاتی برای جذب رأی و فرار از پاسخگویی؛ بازی نخ‌نمایی است که این روزها مشغول تماشای این بازی تکراری هستیم.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، مهدی قیاسی

این روزها که آرام آرام به ایام انتخابات مجلس و بعد از آن ریاست جمهوری وارد می‌شویم شاهد یک بازی و شیوه‌ی تبلیغاتی هستیم که برای بسیاری از افراد که مسئولین سیاسی را رصد می‌کنند و فراموشی ندارند یک بازی تکراری است.

در سال‌های منتهی به انتخابات حاشیه سازی و جنجال آفرینی و حرکات تبلیغاتی برای جذب رای و فرار از پاسخگویی بازی نخ‌نمایی است که این روزها مشغول تماشای این بازی تکراری هستیم.

طرح ملی مسکن در لحظات پایانی

دولت یازدهم قبل از آغاز فعالیت خود طرح مسکن مهر را طرحی خوب می دانست و دولت را در مقابل تامین نیاز به مسکنِ ملت مسئول می‌دانست اما می‌گفت این طرح باید اصلاح شود.

برای اصلاح این طرح شعارهای زیبائی دادند مبنی بر اینکه مسکن مهر دور از شهر است و خیلی‌ها توان پرداخت هزینه‌ی اولیه آن را ندارند و دیگر شعارهایی که هر انسان دارای دغدغه ی معیشتی را سر ذوق می‌آورد.

چندی نگذشت که دولت مستقر شد و وزیری که با همین شعارهای بالا رای اعتماد گرفت اعلام کرد مسکن مهر یک طرح مزخرف است! در کمال تعجب از این تغییر رویکرد بازهم مردم امید داشتند که قرار است طرحی بهتر از مسکن مهر آغاز شود که همه خانه دار شوند و قشر زیر خط فقر دیگر دغدغه ی مسکن نداشته باشند.

اما چهار سال گذشته و هیچ اتفاقی در حوزه ی تامین مسکن مردم نافتاد و وعده ها بر زمین ماند. اما دولت دوباره با وعده ی مسکن اجتماعی رای آورد و دو سال دیگر هم از استقرار مجدد دولت گذشت و حال که دولت خود را آماده ی انتخابات مجلس و دولت آینده کرده است حرف از مسکن ملی را به میان آورده است.

گذشته از اینکه اجرای این طرح بعد از ۶ سال و در سالهای منتهی به انتخابات یک حرکت صددرصد انتخاباتی ست باز اگر این طرح قشر زیر خط فقر را صاحب خانه کند باید سپاسگذار دولت بود و حرفی نیست.

اما  این حرکت انتخاباتی با این شیوه که باید سی میلیون تومان در بانک سپرده گذاری کنید و بعد صد ملیون وام بگیرید و در عوض صد و هشتاد ملیون پس دهید! آن هم با قسط یک ملیون و نیم! نشان دهنده ی طرحی برای قشر متوسط به بالا است که با رکود بازار مسکن اکثرا میتوانند مسکن خود را تا چند سال آینده تامین کنند.

این حرکت نامی برای دولت دارد و نانی برای قشر متوسط به بالا، که توان باز پرداخت صد و هشتاد ملیون با قسط بیش از یک ملیون را دارند.

فرافکنی با تهمت پراکنی

اما در این دو سال دولت و مجلس باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود باشند و به مردم در مورد این رکود و بیکاری و حاصل برجام و گرانی و ... پاسخ دهند؛ اما یکی از بهترین راه های تکراری این آقایان برای فرار از پاسخ گویی پس از حرکات تبلیغی تو خالی که در بالا یک نمونه ی آن ذکر شد، تهمت پراکنی است.

برای انحراف ذهن ها پس از شش سال مدیریت کشور همچنان ترجیح می دهند به جای پاسخ به وضع موجود به تهمت پراکنی علیه دولت‌های قبل از خود بپردازند تا ذهن‌ها متوجه دولت‌های قبل شود.

در سفر رئیس جمهور به یزد ایشان گفت به دلیل سهل انگاری دولت نهم و دهم دو میلیون دلار توسط آمریکا غارت شده است، حال آنکه آن مبلغ تعهدات ایجاد شده در دولت آقای خاتمی رفیق شفیق جناب روحانی است و این مبلغ در دولت آقای روحانی یعنی در سال ۹۵ توسط دولت آمریکا غارت شد.

سال ۹۵ یک سال بعد از برجام است. یعنی در سال‌هایی که جناب اوباما رئیس جمهور آمریکا بود و برجام به امضای طرفین رسیده بود و آقایان مشغول عمل به تعهدات خود در برجام بودند.

اینکه چه اتفاقاتی در زمان جناب آقای احمدی نژاد افتاده است را ۶ سال است که بیان کرده اید، آیا قصد ندارید در دو سال آخر بگوئید خودتان چه کرده اید؟ البته الان هم اگر بخواهید از عملکرد ضعیفتان فرار کنید راهی بجز همین فرافکنی ها و تهمت پراکنی ها را ندارید.

فرافکنی با بیان سخنان خلاف دین

یکی دیگر از راه کارهای تکراری دولت در این سالها برای فرار از پاسخگوئی گفتن سخنان خلاف دین و مسلمات تاریخی و مذهبی است. یک روز امام حسین علیه السلام را اهل مذاکره با عمر سعد معرفی می کند و یک روز پیامبر اکرم را تحریف می کنند.

اما به قول استاد رحیم پور ازغدی در این سال های آخر و منتهی به انتخابات انتظار هر سخن خلاف دینی از دولت را برای فرار از پاسخگوئی به کم کاری های خود داشته باشید.

بی تردید مردم در انتظار پاسخ به این پرسش هستند که برای اشتغال و گرانی و رکود و مسکن و ... چه فعالیت هایی از سوی دولت تدبیر صورت گرفته است؟ آیا به میان آوردن شبهات دینی، یک فریب نیست؟

سخنان ساختار شکنانه علیه حاکمیت

ساختار و قوانین جمهوری اسلامی چیزی است که  امروز کسانی که در رأس قدرتند این ساختار را پذیرفته و ذیل همین ساختار و با همین قوانین به قدرت رسیده اند و حتی در شکل گیری این ساختار به این شیوه و روش خود نقش مؤثر داشته اند و با شعار قانون مداری و ... از مردم رأی گرفته اند.

اما وقتی ایام انتخابات می شوند همین آقایان شروع به تخریب ساختار و روش های حاکمیتی در انتخابات و مدیریت کشور می کنند حال آنکه همین طیف که تخریب را در ایام انتخابات به عنوان روش رسانه ای خود انتخاب می کند ذیل همین قوانین و ساختار بیشترین ایام و سال ها را بر صندلی ریاست دولت و مجلس تکیه زده اند. اگر این قوانین و ساختار بد است چرا ذیل آن آمدید و چرا شما را که ضدش سخن می گویید پذیرفت؟

اگه شورای نگهبان را چالش و دیکتاتوری می دانید؟ چرا مخالف خود را تأیید صلاحیت می‌کند؟ دیکتاتور کسی است که با ساختار و قوانینی بارها رای می آورد ولی وقتی رای نمی آورد یا ترس از رای نیاوردن دارد شروع به تخریب همان ساختار می کند! تا اگر رای نیاورد هم مدعی باشد ساختار مشکل داشت. اما هدف بعد از تخریب ساختار فرار از پاسخگوئی و جذب حمایت رسانه های خارج نشین هم می‌باشد که سال ها شاهد آن بوده ایم.

چند همسری، حاشیه سازیِ آشنا

در همین ایام منتهی به انتخابات میبینیم پوستر تبلیغاتی یک کارگاه کوچک از یک گروه کوچک که اصلا در کشور دیده نمی‌شود بلد می گردد و ترویج می‌شود و ذهن ها به سمت موضوع چند همسری منحرف می گردد!

این کارگاه و این گروه سال‌ها بوده اند و مخاطب چندانی در ایران نداشته و ندارند چرا باید در این ایام که دولت برنامه های انتخاباتی خود را آغاز کرده است دیده شود و در رسانه ها اینقدر ضریب بگیرد.

موضوع چند همسری در دین اسلام موضوع مشخصی است و پیشوایان ما یعنی پیامبر اکرم و حضرت علی علیه السلام تا زمانی که همسر اولشان در قید حیات بودند تن به ازدواج مجدد ندادند و زندگی عاشقانه را در آن زمان و در میان عرب های آن دوران که چند همسری برایشان امری طبیعی بود را برگزیدند‌.

این طریق را در بزرگان انقلاب یعنی امام راحل و حضرت آقا هم همگان دیدند و موضوع روشنی است. اما طیف سیاسی خاصی که بیشترین دوران مدیریتی را در کشور داشتند و افراد شناخته شده ای در این طیف سابقه ی چند همسری یا ازدواج مجدد را داشتند که آخرین مورد آن جناب آقای نجفی بود و یکی از مدافعان این طریق آقای علی مطهری بود با ضریب دادن به این موضوع، آن را منتسب به طیف مقابل خود میکنند تا هم نفرت از طیف مقابل خود را در میان زنان ایرانی ایجاد کنند و هم به همان هدف حاشیه سازی برای فرار از پاسخگوئی بپردازند.

درب باغ سبز خیالی

با وعده ی مذاکره و برجام رای آوردند و گفتند هم زندگی مردم بچرخد و هم چرخ سانتریفوژ ها بچرخد اما همه دیدیم که هر دو با هم تعطیل شد!

امید به دشمن آخرش ذلت و فقر و عهد شکنی و تحقیر ملت است که یکبار دیگر این تجربه ی تلخ را به خاطر امید واهی ایجاد شده توسط دولت یازدهم چشیدیم با این حال دولت برای استمرار ریاست طیف سیاسی منتسب به خود برای دولت و مجلس آتی راهی بجز ایجاد امید واهی مجدد به میز مذاکره ندارد و می خواهد دوباره با حاشیه سازی ملت تجربه های سابق را فراموش کنند و به امیدهای خیالی دلخوش کنند و از طیف رقیب بترسند.

حاشیه سازی دولت با تهمت پراکنی و سخنان غیر دینی و ساختار شکنی صورت می گیرد تا مردم مذاکرات لوزان و ژنو و برجام را فراموش کنند و رقیب هراسی دولت با راه اندازی بحث هایی مانند چند همسری و نسبت دادن آن به طیف مقابل خود صورت می گیرد و در کنار این حاشیه سازی ها از فراموش کارهایی که به حواشی مشغول شده اند استفاده می کنند و با نشان دادن درب باغ سبز خیالی یعنی مذاکره ی مجدد به دنبال رای است. البته این بازی کاملا تکراری است و قطعا تکه های این پازل تکمیل می شود و بخش های جدیدی و گزاره های جدیدی به این پازل اضافه می شود. مانند کنترل بازارهای موعدی که در زمان برجام صورت گرفت و بعد از برجام دیدیم که دلار یکباره به بیش از ده هزار تومان رسید و امروز وقتی دلار را دولت تا بعد از انتخابات روی ده هزار تومان ثابت نگه دارد مجدد عده ای خوشحالند که ثبات شکل گرفته است حال آنکه تجربه ی این کنترل بازار های موعدی و موقت را از این دولت و طیف سیاسی بارها دیده اند.

فراتر از موارد ذکر شده که تجربه ی آن را در سال های گذشته یا دوره های قبل داشته ایم باید دید آیا تیم رسانه ای روحانی تدبیر جدیدی هم دارد یا می خواهد با همین بازی های تکراری این انتخابات را هم مدیریت کند.

918/ی701/س

ارسال نظرات