۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۶۲۷۷۶۸
حجت‌الاسلام نظری منفرد:

ساکنان قم مورد توجه اهل‌بیت هستند

ساکنان قم مورد توجه اهل‌بیت هستند
حجت الاسلام نظری منفرد با بیان این که شهر قم یک شهر و مکان مقدس و خاکش نیز قابل احترام است، تصریح کرد: باید حرمت این فضا و این مکان به‌درستی نگه‌داشته شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام نظری منفرد در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه با اشاره به سالروز ورود بانوی کرامت به شهر مقدس قم طی سخنانی اظهار داشت: قم از شهرهای اسلامی بوده و تاسیس این شهر بعد از ظهور دین اسلام در شبه جزیره عربستان بوده است.
وی افزود: در کتاب جغرافیایی «معجم البلدان» تاریخ تاسیس شهر قم در سنه ۸۳ هجری نوشته شده است که مصادف با دوره امامت امام سجاد علیه السلام و همزمان با حکامی عبدالملک مروان در شامات و حکمرانی حجاج بن یوسف در عراق است.

حجت الاسلام نظری منفرد خاطرنشان کرد: طی جنگی که در عراق میان حجاج و عده‌ای از مردم و شیعیان صورت گرفت بعد از غلبه حجاج عده‌ای از شیعیان به این منطقه آمده و قم را تاسیس کرده که اصالت یمنی داشته‌اند.

وی تاکید کرد: بنابر آنچه که در تاریخ ذکر شده قبل از تاسیس شهرقم هفت روستا در این منطقه بوده که جمعیت این روستاها با جمعیت قبیله‌ای که از کوفه آمده بودند سبب شد این شهر تاسیس شود و سپس قبیله اشعریون نیز به این جمعیت اضافه شد و شهر قم رشد و ترقی کرد و به سرعت به محل و پناهگاه شیعیان و مومنین تبدیل شد.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: بنابر روایت امام صادق علیه‌السلام زمانی خواهد رسید که شهر کوفه تخریب خواهد شد و علم از کوفه به شهر قم منتقل و از این شهر به سایر بلاد منتشر خواهد شد و در این شهر خانمی از فرزندان ما اهل‌بیت(ع) مدفون خواهد شد که شیعیان به شفاعت این خانم وارد بهشت خواهند شد.
استاد حوزه علمیه افزود: زمان صدور این روایت قبل از تولد پدر گرامی حضرت معصومه سلام الله علیها است و این در حالی بوده که شهر کوفه دارای جمعیت کثیر و یکی از شهرهای بزرگ اسلامی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شیعیان، مومنان، عالمان و محدثین بسیار بزرگی در این شهر مدفون هستند و باید قدر این نعمات به‌درستی دانسته شود.

حجت الاسلام نظری منفرد تاکید کرد: حضرت معصومه سلام الله علیها زمانی‌که در شهر ساوه بیمار شدند به سمت قم عزیمت کرده و در منزل موسی بن خزرج از بزرگان این شهر،سکنی گزیدند.

وی یادآور شد: شهر قم یک شهر و مکان مقدس و خاکش نیز قابل احترام است و باید حرمت این فضا و این مکان به‌درستی نگه‌داشته شود چراکه این شهر و ساکنان آن موردتوجه اهل‌بیت(ع) هستند و انجام منکرات و بی‌حجابی زیبنده این شهر مقدس نیست./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات