۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۶۲۸۰۶۱
حجت الاسلام ربانی:

سفر حضرت معصومه به قم دارای ابعاد سیاسی و اجتماعی است

سفر حضرت معصومه به قم دارای ابعاد سیاسی و اجتماعی است
استاد حوزه سفر حضرت معصومه(س) به قم را مایه افتخار دانست و گفت: سفر حضرت دارای بعد خانوادگی و زیارت برادر است و بالاتر از آن بعد سیاسی و اعلام همراهی با امامت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابراهیم ربانی استاد حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، حضور حضرت معصومه(س) در قم را مایه افتخار و مباهات دانست و گفت: سفر حضرت دارای بعد خانوادگی و زیارت برادر است و بالاتر از آن بعد سیاسی و اعلام همراهی با امامت دارد.

وی با اشاره به سفر بانوی کرامت برای زیارت برادر و اهمیت صله رحم افزود: یکی از واجبات صله رحم است و قطه رحم از محرمات به شمار می رود، مقصود از رحم اقوام نسبی است که صله رحم در آن وجوب دارد.

حجت الاسلام ربانی با بیان این که حداقل صلح رحم قهر نبودن است، اظهار داشت: اگر کسانی در ارحام با یکدیگر قهر باشند جایز نیست، بسیاری از معارف دینی دارای مراتب است و اینگونه نیست که یکسان باشد.

وی صله رحم را دارای درجات و مراتب دانست و ادامه داد: حداقل آن عدم قهر و مرتبه بالاتر آن ارتباط و رفت و آمد و خوشحال کردن و کمک کردن به یکدیگر است، صلح رحم از واجباتی است که قرآن به آن اشاره می فرماید.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: همانگونه که از رابطه انسان با خدا سؤال می شود از رابطه با ارحام هم سؤال خواهد شد، بر اساس روایات صلح ارحام می تواند حتی با دادن یک لیوان آب باشد و این موضوع مورد تأکید آیات و روایات است.

وی عنوان کرد: حداقل کار این است که ارحام یکدیگر را اذیت نکنند و این که شر انسان به اقوام نرسد می تواند نوعی از صله رحم باشد، بر اساس روایت صله رحم اجل انسان را تأخیر می اندازد؛ فقها می گویند نفرین بر ارحام جایز نیست و مصداق قطع رحم است.

محمد قمین
ارسال نظرات